Jeg har mistet tilliden til mennesker på grund af ting, der er sket i fortiden. Jeg har svært ved at blive forelsket. Og jeg føler, at mit hjerte er koldt.
Hej Mindhelper
Jeg har mistet tilliden til mennekser efter jeg efter hvad jeg har oplevet i fortiden hat gjort jeg har svært ved at stole på mennekser selv min egen familie stoler jeg ikke på ved ikke hvorfor jeg har det sådan men jeg har svært ved at blive forelsket og stole på en pige efter det er sket i fortiden jeg vil gerne men vær gang jeg Skriver. Med en pige så dropper jeg det igen fordi jeg ikke føler noget for hende og ikke magter hende og det er sådan med vær enste. Pige føler mit hjerte er kold som is har svært ved at sove om natten Streesss angst har gået dybt ind i mig

(Dreng, 19 år)
Kære dreng på 19 år
Det lyder godt nok ikke særligt sjovt, at du har mistet tilliden til mennesker. Det må være super hårdt at gå rundt og have det sådan. Så jeg er rigtigt glad for, at du har skrevet ind og delt dine tanker.
Du passer på dig selv
Det lyder som om, du har været ude for nogle hårde ting i din fortid, som fylder rigtigt meget for dig. Det må være rigtigt svært. Jeg tænker, at man kan miste tilliden til folk af mange grunde. Men tit er det fordi, man er blevet svigtet eller forrådt af nogen, man troede var til at stole på. Eller at andre mennesker har udsat en for grove ting som for eksempel mobning eller vold. Og det gør bare sindssygt ondt. Og er virkeligt ikke særligt sjovt at opleve. Men jeg ved ikke, om der er noget af det, du kan genkende?
Uanset hvad, der er grunden til, at du har svært ved at stole på andre. Så er det en måde at forsøge at passe på dig selv på, at du ikke bare stoler på alle og enhver. Og det er faktisk helt naturligt. For vores hjerne er programmeret til at huske ubehagelige oplevelser. For at den kan beskytte os fra opleve lignende situationer igen. Så du prøver i virkeligheden bare at beskytte dig selv, så du ikke skal opleve situationer, der ligner dem fra din fortid igen. Men jeg kan virkeligt godt forstå, at det ikke er særligt fedt for dig at have det sådan. For det er bare en virkeligt svær følelse at være i.
Øv dig
Du skriver, at du har rigtigt svært ved at blive forelsket. Og at hver gang du skriver til en pige, mister du hurtigt interessen, fordi du ikke gider. Derfor kommer jeg til at tænke på, hvorfor du mister interessen for de piger, du skriver til? Er det fordi, du er bange for at blive såret? Og derfor lukker ned for de romantiske følelser? Eller er det fordi, du i virkeligheden ikke rigtigt er interesseret? Det bliver jeg nemlig lidt usikker på. Og det kan jo være svært at tvinge sig selv til at have følelser for en pige, man bare ikke er interesseret i.
Men hvis det er fordi, du er bange for at blive såret, kan du øve dig i at prøve at blive ved med at skrive med den pige, du skriver med. Også selvom du mærker, at det bliver svært at være i. Fordi du er bange for, at du ikke kan stole på hende. Giv dig selv lov til at have det sådan, for det er helt okay. Og der er faktisk rigtigt mange, der oplever at have det sådan. For kærlighed kan nemlig gøre en rigtigt sårbar. Men prøv at øv dig i ikke bare at holde op med at skrive til hende og giv hende en chance for at vise, at du faktisk godt kan stole på hende. Den bedste måde at genvinde tilliden til folk på, er nemlig ved at få nye gode oplevelser med, at man faktisk godt kan stole på langt de fleste mennesker. Du kan også prøve at fortælle, at du faktisk har virkeligt svært ved at stole på folk. Så kan den pige, du skriver med, måske hjælpe med at berolige dig. Og I kan måske sammen finde ud af, hvad I kan gøre for, at det bliver nemmere for dig at stole på hende.
Tre artikler, du kan læse
Fordi du skriver, at stress og angst har ramt dig hårdt, har jeg linket til to artikler om stress og angst. Dem kan du læse, hvis du har lyst til det. Desuden skriver du, at du har svært ved at falde i søvn om natten. Derfor linker jeg dig også lige til en artikel med gode råd til, hvad man kan gøre, hvis det er svært at falde i søvn. Måske er der nogle gode råd i nogle af artiklerne, som du kan bruge.
Snak med nogen
Det fylder rigtigt meget for dig, at du har svært ved at stole på folk. Derfor tænker jeg på, om du har snakket med nogen om, at det er sådan, du har det? Hvis du ikke har det, tænker jeg, at det er det allervigtigste at gøre. Det er nemlig rigtigt svært for dig at gå rundt med den her følelse af, at det er svært at stole på nogen. Og du skal ikke gå rundt og have det svært alene. Det er der ingen, der fortjener, og det gør du heller ikke. Derfor er mit allerbedste råd at snakke med nogen. Du kan for eksempel prøve at snakke med dine forældre om det. Hvis det er svært, kan du prøve at skrive det til dem i et brev, som de kan læse. Så skal du nemlig ikke sige helt så meget. Og det kan være nemmere for nogen. Hvis det slet ikke dur at snakke med dine forældre, kan du også snakke med en anden, du er tryg ved. Det er bare vigtigt, at du finder en, du kan snakke med.
Tag fat i Headspace
Hvis du ikke lige synes, at du har nogen, du kan snakke med. Eller hvis det er nemmere for dig at snakke med nogen, du ikke kender, kan du tage fat i Headspace. Hos Headspace kan du møde op og få et fysisk møde med en frivillig rådgiver, hvis du bor i nærheden af et Headspace-center. Men du kan også vælge at chatte, hvis du er mere til det. Eller hvis du ikke lige bor i nærheden af et Headspace-center. De frivillige i Headspace er super dygtige og vant til at snakke med folk om mange forskellige problemer. Og så kan du være helt anonym, hvis du helst vil det. Så det er et rigtigt godt sted at gå hen, hvis man har brug for at snakke.
Jeg håber virkeligt på, at mit svar har kunnet hjælpe dig. Og givet dig lidt idéer til, hvad du kan gøre. Og så ønsker jeg dig held og lykke med det og håber, at du med tiden kommer til at stole mere på mennesker omkring dig.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper