En af de andre i min klasse kom til at svitse mit hår med en lighter. Siden har jeg haft hovedpine og brandsår. Og mange negative følelser omkring mit hår.
Hej
Ved ikke om jeg kan være stresset eller bekymret lige i øjeblikket ,fordi jeg døjer lidt problemer med mit hår fordi for et stykke tid siden Var der en fra min klasse der svitset mit hår med en lighter. Hvor jeg i en periode døjet med mærkelig hovedpine og mærkelig fornemmelser og synlige brændmærker. Fordi det er som om oplevelsen med det har Forstyrret mig Sindsygt meget, og det gør mig ved tanken om det om jeg overhovedet kan få normalt type hår igen ,og Om smerterne forsvinder og jeg bliver mig selv igen. Har oplevet hver gang jeg skulle klippes så er det som om at det gør det hele endnu værere end det er i forvejen. Og så er jeg bange for at håret bliver værre af det. ville gerne have nogle råd til hvordan jeg kan undgå at tænke på mit hårproblem så jeg kan fungere i hverdagen og i skolen uden at tænke på det ,for synes også det påvirker mig socialt når jeg tænker på det eller når jeg får ondt i hovedet på grund af det der skete dengang. Så jeg ville blive meget glad hvis i kunne hjælpe mig med at slippe mig af med mine negative følelser omkring håret har tænkt på at lade det gru ud og det ville være det bedste i hele verden for mig men det må jeg få for især men det ville løse alle mine problemer med det hår føler jeg så hvad kan jeg gøre ? For at det hår ikke gernerer mig?.
Hilsen M 17 år😊

(Dreng, 17 år)
Kære M
Det lyder da virkeligt ikke særligt rart, at dit hår blev svitset med en lighter. Og det lyder, som om det har sat en masse svære tanker og følelser i gang hos dig. Så jeg er rigtigt glad for, at du har skrevet ind og delt dine tanker.
Allerførst vil jeg lige gøre dig opmærksom på, at jeg har slettet dit navn. Det er kun, så jeg er helt sikker på, at der ikke er nogen, der kan genkende dig ud fra det, du har skrevet.
Du reagerer på oplevelsen
Det lyder virkeligt ikke, som nogen særligt rar oplevelse, at du fik svitset dit hår. Og at det faktisk også førte til, at du fik brandsår og hovedpine. Det kan ikke have været særligt sjovt. Og derfor giver det også virkeligt god mening, at det har startet en hel masse bekymringer hos dig om, om dit hår nu bliver normalt igen. Og om du i det hele taget bliver okay igen. Det tænker jeg, er en helt normal reaktion på, at det ikke er særligt sjovt for dig, at du har hovedpine og en form brandsår. Og så tænker jeg, det er helt naturligt, at du gerne vil have det til at blive normalt igen. Og derfor kan blive bekymret for, om det mon nogensinde bliver normalt. Men de bekymringer fylder rigtigt meget for dig. Og det forstår jeg godt. Derfor linker jeg lige til vores artikel om at undersøge sine bekymringer. Måske er der noget i den, du kan bruge?
Udfordr dine tanker
Du skriver, at det påvirker dig rigtigt meget socialt, at du tænker så meget over dit hår. Og det kan jeg godt forstå. For hår kan virkeligt bare betyde rigtigt meget for, hvordan man har det med sig selv. Men det er faktisk også helt normalt at have negative følelser omkring et eller andet ved sig selv. Det er der rigtigt mange, der oplever. Og der er specielt rigtigt mange unge, der oplever det. Mennesket er nemlig et meget socialt væsen. Og derfor vil vi rigtigt gerne passe ind og ligne de andre. Men det er bare virkeligt hårdt at gå rundt og have mange negative tanker omkring noget ved sig selv.
Derfor linker jeg dig lige til et par artikler, som jeg tænker måske kan hjælpe dig. Den første handler om at udfordre negative tanker om sig selv. Det kan nemlig nogle gange hjælpe rigtigt meget lige at udfordre de negative tanker, man har om sig selv. Man skal nemlig ikke tro på alt, hvad ens tanker fortæller. For du er stadig præcis den samme person, som du var inden, dit hår blev svitset. Og jeg tænker, det er det, der er det allervigtigste for dine venner. Så prøv at se om ikke der er noget i den artikel, der kan hjælpe dig. Den anden handler om at bryde negative tanker og følelser, når de kører i ring. Negative tanker og følelser kan nemlig hurtigt komme til at fylde meget, hvis de bare får lov til at køre i ring. Men nogle gange kan man bryde det lidt ved at lave noget andet, man synes er virkeligt sjovt. Så prøv at se om ikke, du måske også kan bruge den til noget.
Snak med dine forældre
Det allerbedste råd jeg kan give dig er at snakke med dine forældre om de ting, du har skrevet her. Det fylder nemlig enormt meget for dig. Og det at snakke om det, er det allerbedst, man kan gøre med ting, der fylder meget. Når man går rundt med alle sine tanker og følelser oppe i hovedet, kan de nemlig hurtigt komme til at køre i ring. Og så kommer de til at fylde endnu mere. Men hvis man får sagt tingene højt, skal man ikke længere have det hele oppe i hovedet. Og så kommer det også tit til at fylde lidt mindre. Hvis du synes, det er svært at skulle sige det til dine forældre, kan du prøve at skrive det til dem i et brev. Det kan gøre det lidt nemmere, fordi du så ikke behøver at sige så meget selv.
Tag fat i Headspace
Hvis det er nemmere for dig at snakke med nogen, som du slet ikke kender, kan du tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig en hel masse søde frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Og du kan snakke med dem om lige nøjagtigt det, der er svært for dig. De frivillige har nemlig snakket med en hel masse forskellige unge, der har haft mange forskellige ting på hjertet. Så der er intet, der er for stort hos Headspace. Ligesom der heller ikke er noget, der er for småt. Du kan være helt anonym, hvis du helst vil det. Så du kan trygt tage fat i Headspace.
Tag en snak med din læge
Jeg synes også, du skulle prøve at snakke med din læge. Det lyder nemlig ikke særligt rart, at du døjer med hovedpine og brandsår. Og jeg tænker, at det er ret vigtigt, at din læge får kigget på det. For det kan jo være, at der er noget din læge kan gøre for at hjælpe dig med at slippe af med din hovedpine og dine brandsår.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at du finder ud af, hvordan du kan få dit hårproblem til at fylde mindre. Så du ikke skal gå rundt og tænke så meget over det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper