Jeg har været trist, siden jeg blev droppet af min kæreste i september. Men faktisk var jeg trist inden det, fordi jeg også blev droppet i august sidste år.
Hej
jeg har her det senest år været rigtigt trist.. Først blev jeg droppet 25 august 2017 og fik så endelig en ny kæreste den 10 juli 2018 jeg var rigtig glad men tristheden sad stadig inde i mig jeg var ikke mig selv jeg græd og ingenting tit tog jeg mig selv i hvad fanden græder du over.. Han slog så op den 1 september 2018… siden den dag.. Har jeg ikke kunne spise.. Sove.. Det eneste jeg kan lugen nu er at græde og være i min seng.. Jeg er tvunget i skole og på arbejde har flere gange meldt mig syg.. Jeg gider ikke engang tænke på jeg skal i skole imorgen.. Jeg græder hele tiden.. Lige nu hvor jeg sidder og skriver det her græder jeg også..😭 Jeg har ikke lyst til at være her mere.. Ved ikke hvad jeg skal gøre mine forældre siger bare jeg skal tage mig sammen og at jeg er blevet mærkelig.. Hjælp mig ved ikke hvad jeg skal gøre

(Pige, 15 år)
Kære 15 årige pige
Det lyder, som om det sidste år har været rigtigt hårdt for dig. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig vigtigt at række ud efter hjælp, når man har det svært. Så man ikke går med det hele alene.
Kærestesorg kan være drønhårdt
Det lyder, som om det er et brud med en kæreste, der har trigget den her tristhed begge gange. Er det rigtigt forstået? Det er helt forståeligt, at dine brud med dine kærester har gjort dig ked af det. For det er bare så mega hårdt at blive droppet af sin kæreste. Og det er helt naturligt. For det er jo et menneske, man har været rigtigt glad for. Så derfor gør det vildt ondt, når man så pludseligt ikke skal ses mere, fordi man har slået op. Og det kan godt blive ved med at gøre ondt længe. Så det giver god mening, at det virkeligt bare ikke er sjovt at være dig det lige nu. Derfor linker jeg dig lige til vores artikel om kærestesorg. Måske er der nogle råd i den, du kan bruge?
Skriv en god ting ved dagen ned
Når man er så ked af det, som du er lige nu, kan det være virkeligt svært at se det positive i noget som helst. Det er helt normalt. Men nogle gange kan det hjælpe lidt at skrive en god ting ved dagen ned, inden man går i seng. Jeg ved godt, at det er en svær opgave. Men det behøver ikke være nogen stor ting. Det kan for eksempel være, at du kom ud af sengen og afsted i skole i morges. Det lyder nemlig, som om det virkeligt er en sejr i sig selv for dig for tiden. Det er ikke noget magisk trick. Men det hjælper tit lidt på humøret at træne sig selv i at få øje på de små gode ting, der sker i løbet af en dag. Du kan også prøve at læse vores artikel om, hvad man selv kan gøre for at slippe tristheden. Måske er der noget i den, du kan bruge?
Nogle gange kan det være nærmest umuligt at ryste tristheden af sig. Selvom man prøver, bliver den bare hængende. Og det hele virker måske håbløst og meningsløst. Hvis du har det sådan, kan det være et tegn på, at din tristhed er blevet til en depression. Du kan læse mere om depression i den artikel, jeg har linket til, hvis det giver mening for dig. Men det er vigtigt for mig at sige til dig, at du skal fortælle det til nogen, hvis du kan genkende mange af de ting, der står i artiklen. Så er det nemlig et tegn på, at du har det drønsvært. Og om det er en depression eller ej, skal du ikke gå rundt og have det sådan alene.
Snak med nogen
Nu skrev jeg lige, at du skal snakke med nogen, hvis du kan genkende mange ting fra artiklen om depression. Men faktisk synes jeg, det er virkeligt vigtigt, at du får snakket med nogen uanset hvad. For du har det uden tvivl virkeligt svært lige nu. Og derfor bliver jeg faktisk lidt sur på dine vegne, når jeg læser, at dine forældre siger til dig, at du bare skal tage dig sammen. For når man er virkeligt ked af det, kan man ikke bare tage sig sammen. Så har man brug for hjælp og støtte fra nogen andre til at komme igennem det. Og netop derfor er det vigtigt, at du får snakket med nogen. For den hjælp og støtte kan man nemlig kun få, hvis der er nogen, der ved, hvordan man har det.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har snakket med dine forældre om, hvordan du virkeligt har det? Dine forældre kan nemlig ikke se på dig, at du faktisk går og føler dig virkeligt trist indeni hele tiden. Så hvis du ikke har sagt det til dem, kan det godt være derfor, de har svært ved at forstå, hvorfor du reagerer, som du gør lige for tiden.
Andre du kan snakke med
Hvis det slet ikke dur at snakke med dine forældre, findes der heldigvis andre muligheder for at få snakket med nogen. Jeg har lavet en liste over nogle af mine forslag nedenunder:
• En anden voksen tæt på dig: det første jeg kommer til at tænke på er, om der mon er en anden voksen tæt på dig, som du stoler på? Og som du kan snakke med. Det kunne for eksempel være en lærer på din skole. Så ville det være oplagt at snakke med ham eller hende. Det er nemlig tit virkeligt rart, at der er nogen rundt omkring en, der ved, hvordan man har det. Så man nemt kan komme til dem, hvis man har brug for at snakke.
• Livslinien: fordi du skriver, at du ikke har lyst til at være her mere, er det vigtigt for mig at gøre dig opmærksom på Livslinien. Dem skal du tage fat i, hvis de her tanker om ikke at have lyst til at være her mere kommer til at fylde for meget. Livslinien er nemlig et sted, hvor du kan dele dine tanker om, at du ikke har lyst til at være her mere med nogen. De frivillige rådgivere hos Livslinien er super dygtige. Og de ved, hvordan de gør det trygt for dig at snakke med dem. Du kan være helt anonym hos Livslinien, hvis du helst vil det.
• Headspace: du kan altid tage fat i Headspace, hvis du har det svært og har brug for nogen at snakke med. Hos Headspace er du nemlig altid velkommen. Og de frivillige rådgivere i Headspace er super søde. Og så er de vant til at snakke med unge, der har det svært. Du kan også være anonym i Headspace, hvis du helst vil det.
Jeg håber virkeligt, at mit svar har hjulpet dig. Og så krydser jeg sådan fingre for, at du får snakket med nogen om den her tristhed. Så du kan få noget hjælp til at få det bedre. For det kan heldigvis godt lade sig gøre at få det godt igen. Faktisk får langt de fleste det godt, selvom de har haft det super svært.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper