Hej Mindhelper
Hej. (11 år)
Jeg har det rigtig svært lige her for tiden, jeg syntes tit jeg dummer mig.. mine forældre er hele tiden sure på mig. Alt det her startede da jeg skrev med en person jeg ikke kendte, min mor opdagede det da jeg var i skole.. personen havde presset mig til mange ting.. får tit af vide jeg er dum duer ikke til en skid.. siden det har jeg haft det rigtigt svært, og har fået selvmords tanker.. ved ikke hvordan jeg nogen sinde skulle sige det til dem..

(13 år)
Kære Du
Det lyder som om, der er sket en masse svære ting i dit liv. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er første skridt på vejen imod at få det bedre.
Det kan blive bedre
Jeg kan sagtens forstå, du synes livet er rigtigt svært for tiden. For du beskriver en masse svære ting og følelser, som fylder i dit lige nu. Når der er en masse svære ting i ens liv, er det ikke unormalt, at man kan få selvmordstanker. Men når man har selvmordstanker, er det som regel ikke livet, man vil væk fra. Det er alle de ting, der er svære, som man bare gerne vil have til at holde op. Og så kan døden godt komme til at føles som den eneste måde, det kan ske på, men det er det ikke.
Der er hjælp at få, hvis man har selvmordstanker. Du kan for eksempel prøve at læse Claras historie, hvis du har lyst. Hun havde det også på et tidspunkt så svært, at hun ikke have lyst til at leve længere, men i dag har hun heldigvis fået det godt igen.
Skriver I stadig sammen?
Du skriver, at personen du har skrevet med, har presset dig til en masse ting. Det lyder rigtigt hårdt. For det er ikke særligt rart at blive presset til noget, som man ikke har lyst til at gøre. Når man oplever sådan noget, så kan man godt komme til at føle, at det var ens egen skyld. Har du det mon også sådan? Hvis du har, skal du vide, at det ikke er din skyld. For det er ikke i orden at presse nogen til noget, som de ikke har lyst til. Og det er altid den person, som presser, der har ansvaret.
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon stadig skriver med den person, som har presset dig? For hvis du gør, så er det vigtigt, at du stopper med det. Sådan så personen ikke kan komme til at presse dig til mere. Hvis det er svært for dig at stoppe med at skrive med personen, så skal du bede nogle voksne om hjælp. Det kunne for eksempel være dine forældre.
Snak med dine forældre
Selvmordstanker er ikke noget, du skal gå alene med. Det er det alt for svært til. Men jeg kan sagtens forstå, at det kan være svært at få det sagt. Og der er rigtigt mange af de unge, der skriver herind med selvmordstanker, som fortæller, at de har det lidt på samme måde. For mange af dem, der skriver herind, er det svært at fortælle, fordi de er bange for, hvordan deres forældre vil reagere. Er det også sådan, det er for dig?
Langt de fleste forældre reagerer ved at blive glade for, at deres børn tør at komme og fortælle, at de har selvmordstanker. Fordi forældre holder af deres børn og bare gerne vil dem det bedste. Så når deres børn har det svært, så vil de gerne hjælpe dem med at få det bedre igen. Og det kan de kun, hvis man fortæller dem, at man ikke har det godt. For svære følelser og tanker er nemlig ikke noget, som man altid kan se på hinanden.
Derfor er det vigtigt, at du får fortalt dine forældre, hvordan du har det. Så du kan få noget hjælp til at få det bedre. Det kan tit være det nemmeste bare at sige til ens forældre præcis, hvordan man har det. Det kunne for eksempel lyde sådan her: ”jeg har brug for at snakke med jer, fordi jeg har selvmordstanker.” Så kan ens forældre nemlig altid spørge ind til det bagefter. Hvis du har lyst, så kan du også kigge i vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting. Der er nemlig også nogle gode råd til, hvordan man kan få taget hul på den svære samtale.
Er der andre, der kan hjælpe?
Selvom de fleste forældre reagerer ved at blive glade for, at man fortæller dem, hvordan man har det. Så ved jeg også godt, at det ikke er alle forældre, der er rare at snakke med, når man ikke har det godt. Så hvis du ved, at det ikke er rart for dig at snakke med dine forældre om, hvordan du har det. Er der så nogle andre voksne i nærheden, du kan snakke med?
Det kunne for eksempel være en lærer på din skole. For selvom ens lærere mest lærer en om dansk eller matematik, så har de faktisk også et ansvar for at hjælpe, hvis man fortæller dem, at man ikke har det godt. Men det kan også være, at der er en sød tante eller en helt tredje person, som du kommer til at tænke på, du kan snakke med. Så kan du også sagtens gøre det. Det vigtigste er nemlig bare, at du får snakket med nogen, så du ikke går alene med dine selvmordstanker.
Tag fat i Børnetelefonen
Hvis du gerne vil snakke med en voksen, som ikke kender dig, så kan du tage fat i Børnetelefonen. Hos Børnetelefonen har de nemlig en masse søde rådgivere, som altid vil lytte, hvis man er barn eller ung og har brug for at snakke med nogen om noget. Du kan være helt anonym hos Børnetelefonen, hvis du helst vil det.
Hos Livslinien vil de altid lytte
Du skal også vide, at du altid må tage fat i Livslinien, hvis dine selvmordstanker kommer til at fylde for meget. Hos Livslinien sidder der nogle super dygtige og rigtigt søde rådgivere klar til at snakke med dig. Der er vant til at snakke med børn og unge, som har selvmordstanker. Så de skal nok gøre deres bedste for, at du føler dig lyttet til og forstået. Du kan være helt anonym hos Livslinien, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i. Og det skal du endelig bare gøre, hvis du har brug for det.
Tag et smut til lægen
Jeg tænker også, at det ville være en god idé at snakke med din læge. Når man ikke har det godt uanset, om det er fordi, man har ondt i maven og kaster op. Eller om det er fordi, der er nogle følelser indeni, der er svære. Så er det nemlig en god idé at tage et smut forbi ens læge. For så kan ens læge nemlig snakke med en og hjælpe en med at finde ud af, hvordan man kan få det godt igen.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Så du kan få hjælp til at få det godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper