Hej Mindhelper
Jeg har mistet glæden ved de små ting. Mit humør svinger helt vildt. Den ene dag kan jeg løbe en tur og gøre rent i hele hytten.Den anden kan jeg knap slæbe mig ud af døren. Jeg har før været ramt af lange perioder med følelsen af tomhed og tristhed. Noget nyt er, at jeg nu kan blive helt vildt vred lige pludseligt. Vreden kommer ofte det udtryk som fysisk eller psykisk skade på mig selv, hvilket udløser en kæmpe flovhed. Jeg burde have det godt. Jeg har tag over hovedet, en skøn familie og alverdens muligheder foran mig. alligevel føler jeg at hele verden er imod mig og at jeg ikke kan overskue noget som helst.
For nogle år siden blev min ene forældre skilt igen. Jeg har affundet mig med, at det er min nye virkelighed – det at have 3 hjem. Alligevel kan jeg næsten ikke holde ud og være i nogen af hjemmene. Jeg føler ikke at jeg hører til nogen steder. Om et halvt år flytter jeg hjemmefra, hvilket tror jeg kommer til at gøre os alle rigtig godt. En ny chance for at skabe en ny relation. Men her dukker endnu en bekymring op. Når jeg er mine mørke perioder, hvor de selv destruktive tanker er på det højeste, der kan jeg nærmest ikke være i mig selv. Jeg er bange for, at jeg kommer ud for noget, hvor jeg ikke føler mig god nok, og filmen så knækker. Hvis filmen knækker for alvor og jeg ville være nødt til at flytte hjem igen, vil det være et kæmpe nederlag, som jeg nok aldrig ville kunne komme mig over. Jeg er ikke god til at tingene ikke går som planlagt.
Jeg ved at min liv nok altid vil være fyldt med opture og nedture, ligesom et bakket landskab. Men jeg ville ønske at når jeg havde det dårligt, at jeg havde nogle værktøjer til at kunne komme ovenpå igen. Nogle metoder, så jeg kan få vendt mit selvdestruktive mindset fra en nedadgående spiral til en opadgående.

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det lyder som om, der er en masse svære tanker og følelser, der fylder for dig lige for tiden. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er første skridt på vej imod at få det bedre.
Det er helt okay, at det er svært
Jeg er ked af at høre, at en af dine forældre er blevet skilt igen. For det er super hårdt, når ens forældre bliver skilt. Og det kan virkeligt vende hele ens liv på hovedet, fordi man nu skal til at vænne sig til en helt ny hverdag, hvor man lige pludseligt har flere hjem. Det lyder som om, du egentligt har accepteret, at det er sådan, det er nødt til at være. Og det er bare super flot, at du har kunnet finde den accept af din situation, for det er bestemt ikke altid nemt.
Men selvom du egentligt har accepteret, at det er sådan, det er. Så er det helt okay, at du stadig synes, det er svært at skulle have tre forskellige hjem. For det er rigtigt hårdt at have flere hjem, man skal flytte imellem. Og jeg tror, at der er rigtigt mange skilsmissebørn, der kan nikke genkendende til din beskrivelse af, at du ikke rigtigt føler, du hører til i nogen af hjemmene. For når man har flere forskellige hjem, så når man tit nærmest ikke engang rigtigt at pakke ud det ene sted, før man skal flytte igen.
Det kan godt blive bedre
Når jeg læser dit brev igennem, så lægger jeg mærke til, at du skriver, at du burde være glad, fordi du egentligt har en masse gode mennesker omkring dig. Og det lyder som en super svær tanke at have. For der er ikke nogen mennesker, der kan være glade hele tiden. Heller ikke selvom, de så har alt, hvad de overhovedet kunne ønske sig. De svære og hårde følelser som tristhed og vrede er nemlig lige så meget en del af livet, som de rare følelser. Og vi bliver alle sammen ramt af perioder i vores liv, hvor det hele bare er rigtigt svært. Så det er helt okay, at du synes, at livet er rigtigt svært lige nu.
Når jeg læser dit brev, så tænker også, at det giver rigtigt god mening, at det er svært at være dig lige nu. For selvom det lyder som om, du har det rigtigt godt sammen med din familie, så er det alligevel svært for dig at skulle flytte mellem dine forældre. Og der er også en masse bekymringer og svære tanker, der fylder for dig lige for tiden. Det er alt sammen noget, der påvirker ens humør. Og som godt kan være med til at gøre en ked af det og vred. Men selvom det er rigtigt svært at være dig lige nu, så kan det heldigvis godt blive bedre igen. Nogle gange kræver det bare lidt hjælp at komme tilbage på benene igen.
Undersøg dine bekymringer
Det lyder som om, du rigtigt gerne vil have nogle redskaber til at bryde de svære tanker og følelser, du kæmper med lige nu. Og det kan jeg godt forstå, for når først de svære tanker og følelser har fået fat, så kan det føles nærmest umuligt at bremse dem. Men der er heldigvis nogle ting, som du godt kan prøve af. Jeg synes for eksempel, at du skal prøve at kigge på vores artikel om at undersøge sine bekymringer.
Der står en masse gode ting om, hvordan du kan stoppe op og lige give dine bekymringer et kritisk tjek, når de popper op. Og det lyder som om, du har en masse skrækscenarier om fremtiden, som føles rigtigt virkelige for dig og derfor bliver super skræmmende. Men det er heldigvis for det meste sådan, at tingene slet ikke går så galt, som man havde frygtet. Derfor tænker jeg også, at det kan hjælpe dig at prøve den teknik af.
Snak med nogen
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med nogen om, hvordan du har det for tiden. For når man har det svært, så er det vigtigt ikke at gå for meget alene med. Så kan de svære tanker og følelser nemlig bygge sig op i en og komme til at fylde endnu mere. Derfor tænker jeg på, om du for eksempel kan snakke med en af dine forældre om, hvordan du har det? For det lyder som om, du er rigtigt glad for din familie.
Derfor tænker jeg også, at det ville være oplagt at få snakket med dem om, hvordan du har det. Ens familie holder nemlig for det meste rigtigt meget af en og vil rigtigt gerne hjælpe, hvis du har det svært. Hvis du får snakket med din familie om din bekymring for, at du knækker helt, når du flytter hjemmefra. Så kan I måske også få lagt en slags nødplan for, hvad du gør, hvis du mærker, at du får det svært. Det kan måske give dig lidt ro, så du ved, at du ikke er helt alene om at skulle klare det.
Tag fat i LMS
Du skriver, at det både går fysisk og psykisk udover dig selv, når du bliver vred. Og det får mig til at tænke på, om du mon også kæmper med selvskade? Du skal vide, at det ikke er unormalt, at man kan opleve det, når man har det rigtigt svært. Ligesom det heller ikke er unormalt at opleve at være flov over det, som du beskriver. Men selvskade er en copingstrategi, som man bruger, når man har det rigtigt svært. Og hvis du havde følt, at du havde en anden mulighed, så havde du brugt den. Så du har ikke noget at være flov over, selvom jeg godt kan forstå, hvorfor det kan føles som.
Men jeg synes, at du skal prøve at tage fat i LMS. De ved nemlig blandt andet rigtigt meget om selvskade og om, hvordan man kan hjælpe mennesker, der kæmper med selvskade. Og hos LMS sidder der altid nogle frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. De er vant til at snakke med folk, der kæmper med selvskade. Så de ved godt, at det kan være svært at snakke om. Og de skal nok gøre sit allerbedste for at hjælpe dig. Du kan være helt anonym hos LMS, hvis du helst vil det.
Snak med din læge
Når du har det sådan, at du har mistet glæden ved de små ting. Og du nogle gange bliver så vred, at det går udover dig selv, så synes jeg også, at du skal prøve at snakke med din læge. For selvom det er helt normalt at have svære perioder i livet, så synes jeg også, det lyder som om, du har det rigtigt svært lige for tiden. Når man har det rigtigt svært, så det nogle gange være et tegn på, at man kæmper med noget lidt mere alvorligt. Og at man har brug for lidt hjælp for at få det godt igen. Men det er heldigvis også sådan, at langt de fleste af dem, der har haft det rigtigt svært, får det godt igen med den rigtige hjælp. Og den hjælp kan din læge hjælpe dig med at finde.
Du har det super svært lige for tiden. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det, så du kan få hjælp til at få det godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper