Her på det seneste har jeg mistet lysten til alt. Jeg har mistet lysten til at spille, se film, spise, sove, tænke, snakke, være sammen med min kæreste og venner. Jeg orker ingenting overhovedet. Her en af dagene stod jeg og ventede på et tog, og havde jeg en stor trang til at hoppe ud.
Hej.
Jeg er en dreng der igennem hele sit liv har haft meget svært med forskellige sygdome, skoleskift, mobning, forældre blev skilt og meget mere… har aldrig rigtig haft det svært ved nogle af tingene men her på det seneste har jeg mistet lysten til alt. jeg har mistet lysten til at spille, se film, spise, sove, tænke, snakke, være sammen med min kæreste og venner,. har generalt mistet lysten til ALT. jeg orker ingen ting overhovdet… i starten troede jeg det var fordi jeg ikke fik nok søvn men har prøvet i en uges tid hvor jeg fik meget søvn og det hjalp ikke. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for nu har det stået på i snart 5 måneder. og her en af dagene hvor jeg stod og ventede på et tog havde jeg en stor trang til at hoppe ud, jeg blev skuffet over mig selv og opdagede at der var noget galt med mig. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre har mistet lysten til alt, selv at leve…

(Dreng, 14 år)
Kære dreng på 14
Det lyder som om, at det er helt vildt svært at være dig i øjeblikket. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Du er helt normal
Selvom det måske ikke virker sådan lige nu, så skal du vide, at du er helt normal. Der er rigtigt rigtigt mange danskere, der hver eneste dag oplever at være så kede af det, at det hele bare virker lige meget. Så kan man godt få lyst til, at gøre en ende på det hele. Men du skal vide, at selvom du har det sådan lige nu, så kan man sagtens få det bedre igen. Det at du skriver herind og spørger efter råd viser i hvert fald mig, at du faktisk stadig rigtigt gerne vil livet. Men det er bare super svært lige nu. Når man har oplevet mange svære ting i sit liv, så er der ikke noget mærkeligt i, at man reagerer på det. Det ville de fleste mennesker gøre, hvis de havde oplevet de samme ting som dig. Så kan man godt blive ked af det, deprimeret, trist og have lyst til bare at forsvinde. Det er helt normalt, og der er ikke noget galt med dig.
Depression
Jeg tænker på, om du kender til det, man kalder depression. Jeg synes du skal prøve at læse den artikel, jeg har linket til. Jeg tænker, at du nok kan nikke genkendende til mange af de tegn på depression, som den beskriver. Depression er noget man kan få, og det kan føles som om, at man aldrig kan blive glad igen. Det føles som om, at man sidder fast i sin tristhed, og hver gang man prøver på at gøre noget, så bliver man suget tilbage. Så kan man måske ikke finde glæde ved ting, som før gjorde en glad. Eksempelvis sin kæreste og venner. Og man orker ingenting længere. Selv det at komme op af sengen og tage tøj kan føles som en helt uoverskuelig mission. Det eneste man har lyst til er måske bare at forsvinde ned i sin dyne og blive der. Men depression er noget man godt kan slippe af med.
Du kan prøve at læse det her interview med Clara, som både oplevede depression og selvmordstanker, men har det godt idag. Derefter kan du prøve at læse de her råd til, hvad man selv kan gøre, hvis man oplever depression. Der er nogle tips til, hvordan man kan komme igennem hverdagen, hvis tristheden fylder det hele, og man ingenting orker.
Depression kan komme fra mange forskellige ting, men det er helt normalt, at man ikke kan sætte en finger på, præcis hvornår eller hvorfor det begyndte. Der er ikke altid en specifik grund til at nogle bliver ramt af depression, men det kan sagtens komme fordi, man har oplevet rigtigt mange svære ting i livet, ligesom du har. Det er ikke din skyld, og det er ikke noget man vælger. Der er helt vildt mange danskere, der oplever depression – faktisk et sted mellem 100.000-200.000. Så du er ikke alene med dine oplevelser. Der er rigtigt mange, der oplever at blive ramt af en gennemgribende tristhed, som er svær at komme af med.
Tankerne om at forsvinde
Det er ret normalt, at mennesker som oplever depression eller noget der ligner, også oplever selvmordstanker. Selvmordstanker er ret normalt faktisk, det er der rigtigt mange der oplever. Og det er faktisk en af de ting, som der er rigtigt mange, der stiller spørgsmål om her i brevkassen. Det er sådan, at selvmordstanker ikke nødvendigvis betyder, at man har lyst til at slå sig selv ihjel. Ofte kommer de, fordi man er helt vildt overvældet af nogle rigtigt ubehagelige følelser. Så vil man bare gerne af med alle de ubehagelige følelser, og så kan tanken om at forsvinde herfra godt ramme en. Du kan prøve at læse lidt mere om selvmordstanker her. Derfor behøver du heller ikke være skuffet over dig selv, for det er ikke noget du har valgt. Det er din krop der reagerer på, at den har det rigtigt svært i øjeblikket. Og man kan altså sagtens få det godt igen, selvom du har det rigtigt svært i øjeblikket.
Snak med nogen om det.
Mit bedste råd til dig er, at snakke med nogen om, hvordan du har det. Det er helt vildt vigtigt, fordi det er nogle virkeligt svære tanker og følelser, at skulle gå rundt med alene. Det er der ingen mennesker, der kan holde til. Du fortæller, at det har varet 5 måneder nu, og det er jo helt vildt længe, at skulle gå rundt og have det dårligt. Derfor kan jeg kun opfordre dig til, at tage fat i nogle hurtigst muligt, så du kan få den hjælp du har brug for og blive glad igen. Det er ikke så vigtigt hvem du snakker med, men det er vigtigt, at du gør det. Jeg lister nogle bud her nedenunder.
Snak med dine forældre
Jeg tænker på, om du har fortalt dine forældre om, hvordan du har det. Hvis ikke, så tænker jeg, at det kunne være en rigtigt god idé. Dine forældre er måske dem, der kender dig allerbedst, og som har de bedste muligheder for at støtte og hjælpe dig. Så du kan få den hjælp, som du har brug for. Det kan være helt vildt svært at skulle fortælle sine forældre, hvordan man har det. Men det er en god idé at gøre alligevel. Du kan prøve at læse denne guide til, hvordan man taler med sine forældre om svære ting og eventuelt denne guide til, hvordan man taler om depression. Der står nogle super gode råd til, hvordan man kan åbne samtalen, og få snakket om de svære ting.
Hvis du synes det er for svært at snakke med dine forældre om, hvordan du har det. Jamen så kan du jo overveje, at skrive det i stedet. Det kunne være som brev, på en seddel eller måske sms. Det vigtigste er, at du får det fortalt, ikke hvordan du får det fortalt. Fordelen ved at skrive det ned er, at du har god tid til at overveje, hvad du gerne vil skrive, og få det hele skrevet ned på papir. Jeg er næsten helt sikker på, at dine forældre rigtigt rigtigt gerne vil vide, hvordan du har det. De elsker dig, og vil dig sikkert bare det aller bedste.
Få hjælp på skolen
På grund af din alder, så tænker jeg, at du nok stadig går i skole. Det er sådan, at man kan bede om hjælp på sin skole også. Faktisk så skal skolen hjælpe en, hvis man fortæller, at man har det rigtigt dårligt. Man kan få hjælp ved f.eks. at tage fat i en lærer, pædagog, sundhedsplejerske eller anden voksen på din skole. Jeg er næsten helt sikker på, at de nok skal hjælpe dig rigtigt godt på vej. Måske har du en yndlingslærer, eller en anden voksen, som du er tryg ved, du kan tage fat i? Så kan du eventuelt sige følgende:
“Hej, jeg kunne rigtigt godt tænke mig at snakke med dig. Jeg har det rigtigt rigtigt dårligt, og jeg har brug for hjælp.”
Hvis du siger det, så er jeg næsten helt sikker på, at de nok skal høre efter. Ellers kan du også skrive det på en seddel, og give det til en lærer eller anden voksen.
Snak med din kæreste eller en tæt ven
Du kan også starte med at fortælle din kæreste eller en tæt ven, hvordan du har det. Så kan i sammen hjælpes ad med, at fortælle det til en voksen, så du kan få hjælp. Det kan være rigtigt rart at have en ven/kæreste til at støtte en, hvis man har det svært. Det er dog vigtigt, at du også får det fortalt til en voksen.
Tag fat i lægen
Hvis man oplever selvmordstanker, og måske en depression, så er det ret vigtigt, at man kontakter sin læge. Lægen kan nemlig hjælpe en med at finde ud af, om man har en depression. Lægen stiller en nogle spørgsmål, og så finder man sammen ud af, hvad man så skal gøre. Hvis man har det dårligt – både fysisk eller psykisk, så er det altid en god idé at tage fat i lægen. Lægen ved hvilke hjælpetilbud der findes, og kan henvise en til en psykolog, hvis der er nødvendigt.
Headspace
Hvis du synes det er svært, at tale med nogen du kender om, hvordan du har det. Jamen så kan du overveje Headspace. Headspace er et anonymt rådgivningstilbud til unge, hvor man kan komme og snakke med en frivillig. De er super søde, og helt vant til at snakke med unge om alle slags problemer. Der er du altid velkommen, og du kan være helt tryg ved at kontakte dem.
Kontakt Livslinien
Hvis du oplever, at blive ramt af selvmordstanker igen, så er det en god idé, at kontakte Livslinien. Livslinien er en organisation, som hjælper mennesker, der oplever selvmordstanker. De er rigtigt gode til at rådgive i, hvad man kan gøre, hvis man oplever selvmordstanker. Og de er helt vant til at tale med unge. Deres frivillige er super søde, og du kan kontakte Livslinien både på chat, telefon og netrådgivning. Jeg kan virkeligt anbefale dig at kontakte til dem, hvis du oplever selvmordstankerne kommer tilbage. Det er helt anonymt, så du behøver ikke fortælle dem, hvem du er eller hvad du hedder. Man må ALTID kontakte Livslinien, uanset om man oplever tankerne eller ej. Ring hellere en gang for meget, end en gang for lidt.
At opleve selvmordstanker er helt vildt ubehageligt, og det er der ingen der fortjener at gå med alene. Jeg kan kun endnu en gang understrege, hvor helt vildt vigtigt det er, at du fortæller nogen om, hvordan du har det. Så du kan få den hjælp du skal bruge, så du igen kan blive glad.
Jeg håber at du har kunne bruge mine råd til noget. Og så skal du vide, at jeg virkeligt håber, at du snart får det godt igen. For du behøver ikke gå med det her alene.
De aller kærligste hilsner fra en Mindhelper