Jeg har fundet ud af, at jeg stiller for mange krav til mig selv. Og så er jeg rigtigt dårlig til at lave nye gode vaner og stoppe med de dårlige. For eksempel er jeg dårlig til hygjene og til at rydde op.
Hej,
jeg fandt i dag ud af at jeg virkelig stiller for mange krav til mig selv, eller i hvert fald forestiller jeg mig at der er krav til alting. Alt fra det sociale i fester, til eksamener. Jeg har også en masse ting jeg burde kunne gøre, som f.eks er jeg virkelig dårlig til hygiejne, rydde op og kan heller ikke rigtig finde ud af at arbejde, det jeg skal på min arbejdsplads.
Får nogle år siden gik jeg på en skole, hvor jeg ikke rigtig var en del af noget og endte med at jeg følte jeg blev mobbet, så skiftede jeg til en privatskole, hvor jeg kom ind i en lille klasse med en masse søde folk. I starten var jeg meget følsom og græd nemt, men så i år er jeg blevet lidt mere robust. Problemet er bare at jeg ikke har energi nok til at være med i alt det sjove. En grund til det er en dårlig vane med at sse youtube før jeg går i seng, og jeg ved godt at det er virkelig dårlige, men jeg kan bare ikke finde ud af at stoppe med det.
Jeg er virkelig dårlig til at lave gode vaner og stoppe dårlige. Jeg var for nogle måneder siden i en attelatik klub sammen med nogle søde folk, men så stoppede jeg fordi at jeg følte et pres. Jeg havde det svært med at snakke med de andre og egentlig have det godt.
Et andet problem jeg har er også at jeg hele tiden glemmer de ting jeg tænker, og jeg ved gidt at jeg skal skrive det ned, men det sker bare aldrig.
Lige nu ved jeg ikke hvad mere jeg skal sige, selvom der sikkert er mere.

(Dreng, 16 år)
Kære dreng på 16 år
Det lyder som nogle super svære ting, du beskriver. Og de fylder også helt vildt meget for dig. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er det første skridt til at få hjælp.
Du er ikke alene
Du beskrive, at du har opdaget, at du stiller mange krav til dig selv. Eller at du i hvert fald forestiller dig, at der er krav til alting. Og til det vil jeg gerne starte med at sige, at du bestemt ikke er alene. Der er rigtigt mange unge, der bokser med at have det sådan. Det er mega hårdt. Men det er heller ikke helt forkert, at omverdenen stiller nogle krav til en. For det gør den. Det kan for eksempel være direkte i form af krav fra skolen om, at man skal lave sine lektier. Men det kan også være et lidt mere indirekte pres som for eksempel en følelse af, at man skal være på en bestemt måde for at passe ind socialt. Og det kan bare være dødhårdt at føle, at man skal leve op til alle de ting.
Derfor er det også vigtigt at huske på, at man ikke altid behøver at leve 100% op til alle de krav, man føler, der er i omverdenen. For det meste er man nemlig sin egen største kritiker. Så selvom man måske selv kan føle, at hele verden vil falde fra hinanden, hvis man lige træder lige uden for socialt, så går det meget sjældent så slemt, som man selv føler det indeni. Nogle gange kan man også kalde det perfektionisme, hvis man stiller så mange krav til sig selv, at man føler, man skal gør alting helt perfekt. Du kan læse mere om perfektionisme i den artikel, jeg har linket til. Hvis du synes, at det med perfektionisme passer på dig, kan du også læse nogle gode råd til, hvad man kan gøre for at dæmpe sin perfektionsme, i den artikel jeg har linket til.
Vaner er svære at ændre
Du skriver, at du har svært ved at ændre dine dårlige vaner til nogle gode vaner. Og det kan jeg faktisk godt forstå, for det er sindssygt svært at ændre på vaner. Uanset om de er gode eller dårlige. Vaner er nemlig noget vores hjerne laver for at spare energi, så den ikke skal arbejde så meget. Så ens hjerne belønner faktisk en for at bruge sine vaner. Derfor arbejder man faktisk direkte imod sin hjerne, når man forsøger at på en vane. Det er drønhårdt, og det er derfor, det kræver super meget energi at skulle ændre på vaner i starten.
Samtidigt tager det også rigtigt lang tid for nye ting at bliver vaner. Det gør det dobbelt-hårdt at bryde gamle vaner, fordi man skal holde ud virkeligt længe, før den nye ting man gør, er blevet til en vane – altså noget man bare gør uden at skulle tænke så meget over det. Så det er ikke dig, der er noget galt med, når det er svært for dig at ændre på dine gamle vaner. Det er faktisk helt normalt og meget menneskeligt.
Men der er nogen, der oplever at de har helt exceptionelt svært at få nye vaner. Og måske føler de faktisk slet ikke, at de har nogle vaner eller rutiner, de kan holde sig til. De mennesker har også rigtigt tit svært ved at koncentrere sig. Det kunne for eksempel være at koncentrere sig om, hvad læreren siger til dem, også selvom de egentligt godt ved, de burde høre efter. Og sådan har det været for dem hele deres liv. Jeg ved ikke, om du kan genkende det? Hvis du kan, er mit bedste råd at fortælle de her ting til dine forældre. For det er nemlig noget, man godt kan gøre noget ved med den rigtige hjælp.
Start et sted
Hvis man kæmper med at være rigtigt træt og mangle energi, kan det være en rigtigt god idé at øve sig i at få nogle rutiner for dagen. For man kan spare rigtigt meget energi på at have nogle ting, som man ved, man skal gøre uden, at det er noget, man skal tænke over. Det kunne for eksempel være en fast rutine for, hvordan man kommer i seng om aftenen. Og måske for, hvordan man kommer op og i skole om morgnen.
Jeg forstår godt, hvis det lyder sindssygt uoverskueligt. For det er jo netop det der med vaner, der er svært for dig. Men tricket her er at begynde et sted. Og når den vane så sidder lige i skabet, så kan man begynde med at ændre på en ny vane eller rutine. På den måde bliver man ikke træt efter et halvt døgn, fordi man har forsøgt at ændre på alle sine vaner på en gang. Og man får nogle succesoplevelser med, at det faktisk godt kan lykkedes, som kan give en gå på mod til at komme i gang med at få flere nye rutiner.
Det kunne for eksempel være, at du startede med din aftenrutine. Det kan være, du bliver enig med dig selv om, at du gerne vil gå i seng klokken 22. Så ville det være en helt vildt god ting, hvis du lagde din computer og din telefon væk minimum en time inden sengetid. På den måde bliver du ikke fristet til at sætte dig til at se YouTube, når du skal i seng. Og så får du forhåbentligt sovet mere og får derfor mere energi til at være med til alle de sjove ting ovre i skolen.
Hvis det er svært selv at overholde sengetiden og det der med at ligge elektronikken væk, kan du bede dine forældre om at hjælpe dig med at huske det. I kan for eksempel aftale, at de har dit elektronik i en skuffe, når du skal sove. Det er som sagt hammersvært at ændre på vaner. Så lade være med at blive sur på dig selv, hvis det ikke altid lykkedes. Så må du bare prøve igen dagen efter. Hvis du bliver ved, skal det nok blive en vane på et tidspunkt. Og så er du helt klart til at gå i krig med at få lavet en anden og ny god vane!
Snak med dine forældre
Jeg tog faktisk hul på mit bedste råd til dig lidt længere oppe. For mit bedste råd til dig er, at du skal snakke med dine forældre om de her ting. For det lyder som om, det faktisk er super svært for dig. Og det er jo ikke fordi, du ikke vil. Det lyder som om, du faktisk prøver at gøre en hel masse ting, men at det bare er for svært for dig at klare det selv. Derfor tænker jeg, at du har brug for noget hjælp til at få ændret på de her ting, så du kan få det godt. Og dine forældre kan støtte dig og opmuntre dig, når det er svært med de her vaner. Men de kan også hjælpe dig med at huske på at få gjort de ting, du nogle gange selv glemmer. Som for eksempel at skrive tingene ned, når du kommer i tanke om dem, så du kan huske det senere.
Snak med din læge
Jeg synes også, at du skal prøve at tage en snak med din læge om de ting, du har skrevet i dit brev. For det er drønsvært, når energien driller så meget, at man ikke rigtigt har energi til alt det sjove. Og til at passe de ting man skal som for eksempel arbejdsopgaver på sit arbejde. Men du er bestemt ikke alene om at have det sådan. Og det kan være et tegn på, at der er et eller andet, der driller dig. Hvis der er det, er det jo super vigtigt, at det bliver opdaget, så der kan blive gjort noget ved det, så du kan få det godt. Og det kan din læge hjælpe dig med. Din læge kan også hjælpe dig med, hvor du kan få noget mere hjælp henne, hvis din læge vurderer, at der er brug for det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg virkeligt, at du får snakket med dine forældre om det her. For det er lyder som om, det er hammersvært for dig. Og du har fortjent at få noget hjælp til det, så du kan få nogle succesoplevelser med, at du faktisk godt kan. Og så du kan få det godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper