Hej Mindhelper
Jeg bliver i perioder meget stresset. Og jeg reagere på det, på den måde at jeg bliver udafreagerende og aggressiv. Rigtig ubehagelig at være sammen med faktisk.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal få det tacklet, både inden, imens og efter et vredesanfald opstår.
Bliver altid meget ked af det bagefter, for det går oftest udover mine nærmeste. Og jeg har meget angst for at miste i forvejen, så min angst bliver bare forstærket af min adfærd. Har prøvet at stoppe med det, men det som om når jeg først når til en bestemt grænse, er der ikke nogen stop knap. Er bange for det kommer til at gå udover mine relationer og fremtid. Har i nogle råd til hvad jeg skal gøre i denne situation?

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det lyder som om, at det kan være rigtigt stressende at være dig nogle gange. Og så kommer vreden op i dig uden at du kan nå at styre det. Det kan være super ubehageligt og gøre en rigtig ked af det bagefter. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det er rigtigt svært, at skulle håndtere alene.
Når der er pres på
Du skriver at du bliver meget stresset i perioder. Hvis man er rigtigt stresset, så er det helt naturligt, at ens følelser sidder mere uden på tøjet og det kan være svære at styre dem, når de blusser op i kroppen på en. Hvis man så reagerer med vrede, så kan det komme til at gå ud over en selv og de mennesker, der er omkring en. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du bliver rigtig ked af det efter et vredesudbrud. For det er rigtigt hårdt at opleve, at man mister kontrollen og får gjort eller sagt nogle ting, som man måske aldrig ville have sagt ellers. Så sidder man tilbage bagefter og kan blive rigtig nervøs for, hvordan det skal gå med en i fremtiden. For hvad søren skal man gøre ved det?
Får du overskredet dine grænser?
Vrede er en helt naturlig følelse, som kan komme op i os alle sammen. Og det er de færreste, som bliver vrede uden grund. Du skriver at vreden kommer, når du bliver stresset. Men du skriver ikke, hvad der stresser dig eller udløser vreden? Derfor kommer jeg til at tænke på, om der er nogle, der overskrider dine grænser? Altså gør eller siger noget til dig, som du ikke synes er rart eller i orden. Vrede kommer nemlig tit, fordi kroppen siger føler sig angrebet og så kommer vreden for at signalere til verden “at nu går du over grænsen”. Hvis man samtidigt er rigtigt stresset, så skal der ikke så meget til, at den grænse bliver nået. Du kan forestille dig, at det er ligesom at hælde vand i et glas, som forvejen er næsten fyldt op – så skal der kun et par dråber til, at glasset flyder over. Hvis der er nogle der overskrider dine grænser, så er det helt okay, at sige fra. Måske er det rarere at gøre det på en stille og rolig måde, men man behøver ikke finde sig i alt. Det er rigtigt godt, at mærke efter, hvor ens grænser går.
Du kan læse vores artikel om at sætte grænser, hvis det vil give mening for dig. Jeg vil prøve at komme med lidt råd til dig længere nede i svaret, men jeg kan også anbefale dig, at læse vores artikel om at håndtere vrede. Den synes jeg kommer med nogle rigtigt gode råd, som måske kan være gode for dig?
Lav en handleplan
Du skriver det super fint, når du siger du ikke ved, hvordan du skal tackle det før, under og efter et vredesudbrud. For det er et super god idé, at prøve at lave et overblik over det.
En ting man kan gøre er, for at håndtere vredesudbruddet inden det går løs er, at lave det man kalder en handleplan. En handleplan kan være en lille liste du har skrevet ned med ting, som du kan gøre, hvis vreden blusser op i dig. Det kunne være at lave vejrtrækningsøvelse, trække dig og spille spil på din telefon, lave en mindfulnessøvelse eller noget andet, som kan give dig lidt ro i kroppen. Når du så mærker, at vreden begynder at ulme i dig, så kan du tage din liste frem og gøre en af de ting, som du har planlagt på forhånd. Så kan det være din go-to løsning, så du ikke behøver prøve at finde på noget, når først vreden nærmer sig. Det kan være rigtigt rart at have i baghånden.
Hvis først vredesanfaldet er gået igang, så kan det være lidt svært, at stoppe sig selv helt. Hvis du er kommet op og skændes med nogen, så kan du prøve, at huske på, at trække vejret dybt ned i maven 3 gange, hver gang du skal til at sige noget. På den måde giver du dig selv 3 sekunder til at overveje, hvad du vil sige. Det kan være tid nok til, at du kan få overblik over situationen og kan stoppe dig selv fra at få sagt nogle ting, som du måske fortryder. Det kan godt være, at det ikke kommer til at virke hver gang, men det er også okay. Det tager tid at lære noget nyt og det er bare super svært.
Hvis først vredesudbruddet har været der, så er det sådan det er. Så er det bedste du kan gøre, at være lidt ekstra sød ved dig selv og måske sige undskyld, hvis du er kommet til at sige noget, der ikke var okay. De fleste mennesker kan godt tilgive en, hvis de kan se på en, at man er ked af det. Ofte er man to til tango, så derfor kan det også være, at de skylder dig en undskyldning.
Snak med nogen om det
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at få snakket med nogen om vreden. Du skriver det her med, at det er dine nærmeste, det går ud over. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du snakkede med nogen af dem om, hvad du oplever. Hvis du fortæller dem helt ærligt, at du ikke føler, at du kan styre vreden og du bliver super ked af det over, at du får de her vredesudbrud. Så kunne jeg godt forestille mig, at de godt vil kunne forstå det og gerne vil hjælpe dig med at at få kontrol over vreden. Når vi deler de ting, som er svære for os at håndtere, så bliver det nogle gange nemmere. Man kan sige, at man bliver to til at bære på byrden. Og det kan være super rart at have den støtte og hjælp.
Snak med dine forældre
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine forældre om vreden? Ofte er vores forældre nogle af dem som er tættest på os. Og derfor også dem, som kan være i skudlinje for vreden, men også være i den bedste position til at hjælpe. Det kan være en svær snak at tage, fordi man hurtigt kan blive vred igen. Men du kan prøve at læse vores artikel om at håndtere konflikter, hvor især råd 4 og 5 måske kunne være rigtigt gode for dig. Og så kan det være en rigtigt god idé, at tage snakken på et tidspunkt, hvor i alle er rolige og glade. For så er der større chance for, at i kan få en god snak, hvor der er ro på til at lytte og støtte dig.
Snak med en anden
Hvis det slet ikke duer at snakke med dine forældre, så er der måske en anden i din omgangskreds, som du er tryg ved at snakke med? Det kunne være en moster, søster, lærer, sportstræner eller morfar. Måske er der en du tænker på lige nu? Så kan du prøve at tage fat i ham/hende og høre dem ad, om de vil snakke lidt med dig.
Tag fat i Headspace
Nogle gange kan det være rart at snakke med nogen, som ikke er ens familie eller venner. Og som måske ikke har været indblandet i nogle af de situationer hvor vreden er blusset op. Hvis det kunne være noget for dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor unge kan komme og snakke om det der fylder. Eksempelvis, hvis man oplever problemer med vreden. Deres frivillige er super søde og dygtige og helt vant til at snakke med unge om alle slags problemer – ingen er for små eller store og man kan være helt anonym. Der ligger en Headspace i de fleste større byer og ellers kan de også kontaktes på chat og telefon.
Det kan være super svært at håndtere det, hvis vreden blusser op i en. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper