Hej mindhelper, jeg har brug for hjælp til hvordan jeg stopper med at hade mig selv for at have lavet en kæmpe fejl jeg fortryder. Min tideligere bedste ven og derefter næsten kæreste og jeg havde det fantastisk sammen i en lang periode. Vi havde haft et godt øje til hinadnen længe og endte med at give det et skud som mere end venner. Det gik rigtig godt og jeg begyndte at føle vi snart ville blive kærester. Så startede vi på gym og fik travlt og der endte med at gå et par uger hvor vi ikke sås. Da vi så så hinanden igen var det ikke lige verdens bedste gensyn og dagen efter fik jeg taget en meget forhastet beslutning og valgte at skrive til ham og stoppe det i ren forvirring over hvad jeg ville. Nu har jeg fortrudt det enormt meget og jeg snakkede med ham i dag hvor vi gik en tur hvor jeg var ærlig og sagde præcis hvordan jeg havde det. Han fortalte så at han havde været knust og ikke kunne se ham selv gå tilbage i det, da han er bange for at blive såret igen. Ved ikke om jeg nogensinde kan se mig selv i øjenene for at have stoppet noget jeg nu ville ønske af hele mit hjerte jeg stadig havde. Og hvordan jeg nu kommer videre. Og samtidig føler jeg nu jeg har ødelagt vores venskab.

(17 år)
Kære du
Det lyder til, at du har taget en beslutning, som du fortryder rigtig meget. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
For det er bestemt ikke noget, som du skal gå med alene.
Det giver mening at du har ondt
Det kan gøre rigtig ondt, når man stopper med at ses med én, man faktisk godt kan lide. Og så kan det gøre det endnu sværere, når den person også er en rigtig god ven, man holder meget af.
For hvad skal der ske med jeres venskab og kan I nogensinde blive lige så gode venner som før?
Det er måske tanker som disse, som lige nu rumsterer oppe i hovedet på dig og fylder rigtig meget af din hverdag.
Derfor giver det også rigtig god mening, hvis dit hjerte nu er knust og du føler at det hele bare er din skyld.
Når man tager en chance
Når man vælger, at man gerne vil give det en chance som mere end venner, så er det altid forbundet med en vis risiko.
For hvad nu hvis man ikke passer sammen som kærester? Kan man så gå tilbage til kun at være venner? Eller kan man aldrig snakke sammen igen?
Det er spørgsmål som disse, som man er nødt til at overveje, hvis man gerne vil springe ud i, at være mere end venner.
Situationen er nu den, at I har givet det en chance. I valgte at springe ud i det og se, om det fungerede, hvis I var mere end bare venner.
Du endte så med at skrive at I ikke skulle ses mere, fortrød og nu tør han ikke ses mere, fordi han er bange for at blive såret.
En svær situation, hvor man ikke kan gøre andet end at fortælle hvordan man har det, lytte til den anden og acceptere, hvad end de beslutter sig for.
Med ærlighed kommer man længst
Lige nu lyder det til, at I begge egentlig er ret sårede. Han er såret fordi han blev droppet, og du har ondt i maven, fordi du har fortrudt din beslutning.
Når sådan noget sker, er der kun en ting at gøre: Snakke om det.
Men så sidder du måske nu og tænker: “Jamen… det har jeg jo gjort?”. Og det er helt rigtigt. Du har gjort det eneste rigtige, og fortalt ham hvordan du har det. Herfra er der ikke andet at gøre, end at give ham plads og tid.
For selvom du måske rigtig gerne vil have at I ses igen (enten som kærester eller venner), er det også hans beslutning.
Derfor er mit råd til dig: Giv det noget tid. For selvom det hele er svært lige nu, så lyder det til, at det ikke er særligt længe siden at alt det her skete. Derfor kan det være, at jeres venskab kan komme sig, når følelserne ikke er lige så voldsomme mere.
Men du skal vide at du har været ærlig, sagt præcist hvordan du har det og det er mega sejt! Du kan ikke gøre mere, end at fortælle hvordan man har det
Hjertesorg gør ondt
Der er få ting, som kan gøre ondt som et breakup eller hvis man fortryder at stoppe det, med en man faktisk er helt vild med.
Selvom jeg ikke kan sige hvad der sker i fremtiden, er der desværre en chance for, at han ikke vil komme tilbage. Derfor vil jeg gerne have lov til at anbefale dig vores artikel: Kærestesorg – Sådan kommer du dig over din ekskæreste.
Selvom I måske ikke nåede at blive kærester, kan bruddet stadig gøre rigtig ondt. Derfor får du her 10 gode råd til, hvordan du heler din sår, så du kan komme videre og få det godt igen.
Du er ikke alene
Det er menneskeligt at begå fejl, og du tog en beslutning, som virkede som den bedste i situationen. Men en del af at tage svære beslutninger, er desværre også at man kan tage fejl.
Men du skal vide, at du ikke er den eneste derude, som har taget en svær beslutning og fortrudt det.
I brevkassespørgsmålene: Jeg fortryder, at jeg ikke har givet min bedsteven en chance og Jeg har slået op med min kæreste, men nu er jeg blevet i tvivl, kan du læse om to andre, som også har fortrudt en svær beslutning.
For selvom du måske føler dig alene med dine følelser lige nu, er det vigtigt for mig at sige, at det er du ikke.
De vil altid lytte hos headspace
Hvis du bliver ved med at hade dig selv og føler, at det kunne være rart at snakke med nogen om det, så kan jeg varmt anbefale dig headspace.
Hos headspace sidder der en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, hvis man har fortrudt en beslutning og nu har det dårligt med det.
Der ligger headspacecentre i de fleste større byer og ellers kan du altid fange dem på telefonen. Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være svært ikke at være rigtig hård mod sig selv, når man har fortrudt en hård beslutning. Derfor håber jeg også, at mit svar til dig kan hjælpe dig med at finde fred med din beslutning og være lidt mere sød mod dig selv. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper