Hej Mindhelper
Jeg tror måske jeg har noget add eller lignende, fordi jeg har symptomer på det og jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre. Jeg har det meget svært med at fokusere og sige min mening i situationer, jeg føler mig doven, anxious og udmattet selvom jeg ikke har lavet noget. Hvad kan jeg gøre for at få hjælp?

(Pige, 16 år)
Kæreste du,
Det lyder som nogle trættende symptomer, du oplever. Det kan jeg godt forstå, du synes er møgtræls.
Jeg hverken kan eller må fortælle dig, om du har ADD, men jeg vil gerne give dig nogle råd til, hvad du kan gøre i din situation og hjælpe dig på rette vej, så godt jeg kan.
Hvad er ADD egentlig?
Når man er svært ved at fokusere og føler sig megatræt hele tiden, er det helt naturligt at komme til at tænke på, om man måske har ADD.
Måske kender du nogen, som har det eller har hørt om det på sociale medier, så du ved, at de symptomer du oplever er ADD-agtige.
Det er dog vigtigt at vide, at ADD er en medfødt lidelse, som helt grundlæggende påvirker hjernens evne til at regulere opmærksomhed og energi.
Det skriver jeg ikke for at sige, at du så ikke kan have ADD – men bare for at sige, at vi alle sammen kan opleve at have svært ved at koncentrere os og føle os bombet, men ikke dermed har ADD.
Folk, som har ADD oplever, at det spænder (og har spændt) ben for dem i rigtig mange af hverdagens facetter gennem deres liv.
Det koster (big time) energi at være ung
Du beskriver at være totalt træt og ængstelig – også selvom du egentlig ikke har lavet noget.
Men når man er i teenageårene, så giver det du beskriver faktisk virkelig god mening!
Din hjerne og krop er i gang med en massiv ombygning, som koster virkelig meget usynlig energi.
Så når du siger, du ikke har lavet noget, så er det ikke helt rigtigt – din krop og hjerne er på arbejde!
Og – interessant nok – når vi føler os ængstelige eller stresset eller lignende, så kan det faktisk skabe de symptomer i os, som også er tilstede ved ADD.
Når hjernen er på overarbejde, så forsvinder overskuddet til at fokusere, og man bliver mentalt udmattet lynhurtigt!
Så hvad kan du gøre nu?
Uanset om det, du oplever, skyldes ADD eller almindelig (men megahård) ombygnings-udmattelse, så skal du ikke bare gå rundt med det alene og føle dig doven – for det er du ikke.
Mit bedste råd til dig er at starte med tage en af dine forældre (eller anden person du stoler på), under armen og gå en smut til din egen læge.
Lægen er nemlig den helt rigtige til at lytte til dine symptomer og vurdere, om det du mærker er noget, som skal undersøges nærmere ved en psykiater.
Det kan også være I finder frem til, at det kunne være rart at tale med en psykolog om den ængstelighed, du føler.
Måske noget helt tredje. Men lægen er, under alle omstændigheder, et godt sted at starte.
Mange tak for dit brev – jeg synes det er megasejt, du rækker ud til nogen, når du har behov for et råd eller en hjælpende hånd!
Alverdens held og lykke fremover.
Mange heppende hilsner fra Aske