Jeg vil mega gerne tilbage til hende, men jeg har svært ved at mærke mig selv, og er ikke helt sikker på mine følelser. Jeg er bange for at starte forholdet op igen, da jeg er nervøs for, at jeg om 3-6 måneder finder ud af, at jeg ikke har følelserne alligevel.
Hej Mindhelper
I lørdags slog jeg op med min kæreste og siden da har jeg haft det elendigt. Jeg slog op med hende fordi jeg længe har gået og tvivlet om det var os. Jeg tror måske jeg har haft en kort tvivl og derefter har kørt videre på den i lang tid, men jeg er ikke sikker. Tvivlen kom når jeg så en anden pige eller hvis jeg gerne ville spille pc eller se film, så var jeg i tvivl om, om det var fordi jeg ikke gad være sammen med hende?
Derfor har jeg virkelig meget skyldfølelse, da jeg føler jeg ikke har behandlet hende ordenligt. Jeg har fokuseret for meget på tvivlen og været sur eller irriteret, selvom hun virkelig har gjort meget for mig. Hvis hun har været meget ked af det har jeg tænkt at det var lidt irriterende, selvom det nu er gået op for mig, at det nok er min skyld, da jeg virkelig har fået hende til at være usikker, når jeg har tvivlet så meget.
Jeg vil mega gerne tilbage til hende, men jeg har svært ved at mærke mig selv og er ikke helt sikker på mine følelser. Jeg havde ikke hele tiden lige meget lyst til at kysse hende eller være i seng med hende, dog ikke sagt at jeg altid havde det sådan, for havde også lyst til at kysse hende og være sammen med hende.
Hun er det mest omsorgsfulde menneske, hun er god til børn og så er hun bare sød, dejlig, rar og et fantastisk menneske.
Jeg er dog bange for at starte forholdet op igen, da jeg er nervøs for jeg om 3-6 måneder finder ud af, at jeg ikke har følelserne, og jeg ville have det forfærdeligt med at gøre hende ked af det endnu engang, når jeg allerede har været en idiot i forvejen. Jeg føler bare virkelig vi slog op for hurtigt, før jeg overhovedet fandt ud af om det var det. Jeg nåede aldrig at give hende den chance som jeg synes hun fortjener.
Efterfølgende hvor vi har mødtes og snakket tingene igennem har hun krammet mig og det føles fantastisk når hun krammer mig og hendes hånd kører hen over min ryg. Hun fjerner virkelig min smerte. Bare jeg snakker i telefon med hende forsvinder smerten. Så snart hun kører eller vi lægger på kommer den igen.
Er ikke i tvivl om jeg vil hende, men i tvivl om mine følelser. Og grunden til jeg er tvivl om følelserne er fordi jeg er bange for at såre hende igen og det fortjener hun virkelig ikke.
Har spist i 24 timer, kan ikke holde ud at være i mig selv. Er i smerte. Føler det er det vigtigste valg i mit liv. Hvorfor tvivler jeg når det perfekte står lige foran mig?

(Dreng, 20 år)
Kære dreng på 20
Det lyder til at du er kommet helt vildt meget i tvivl om dit valg, og måske også fortryder, at du har slået op med din kæreste. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Tvivlen
Hvis man slår op med sin kæreste, så er det helt normalt, at få skyldfølelse. For man gjorde måske ens ekskæreste super ked af det, og det er der jo ingen, der synes er rart. Samtidigt går man måske selv en masse sorg i sig, fordi man jo også har rigtig mange gode minder med ens ekskæreste. Derfor er det også fuldstændigt normalt, at opleve, at man bliver i tvivl om, om man har taget det rigtige valg.
Du skriver ikke noget om, hvor længe i har været sammen. Men det lyder til, at det er et godt stykke tid. Derfor tænker jeg også, at det du oplever måske er, at have fået kolde fødder? Altså at nu hvor beslutningen er fuldført, så virker det pludselig ikke som så god en idé mere. Men det er ikke ensbetydende med, om det er den rigtige eller forkerte beslutning, du har taget. For det er helt normalt at få kolde fødder efter man har slået op, også selvom man måske har taget det rigtige valg. Og man kan godt blive rigtigt nervøs, fordi man så pludseligt er alene, og det føles utrygt.
Hvor kommer tvivlen fra?
Jeg tror det kunne være rigtigt godt for dig at overveje, hvorfor du besluttede at slå op med hende i første omgang? For jeg tænker, at det ikke er en beslutning, du bare har taget ud af det blå, men måske noget, som du har tænkt over længe. Du beskriver, at du længe har gået med en tvivl på jeres forhold. Men jeg synes det er lidt uklart, hvorfor det er, du har været i tvivl.
Du beskriver, at du oplevede, at du ikke havde lyst til at være sammen med hende hele tiden. Det tænker jeg er fuldstændigt normalt i et forhold. Hvis forelskelsen er ved at have lagt sig, jamen så er det helt naturligt, at ens forhold bliver mere afslappet og hverdagsagtigt. Så er man ikke længere helt høj på forelskelsen. Så er det normalt at opleve, at ens interesse for hinanden også daler lidt. Selvfølgelig skal den helst ikke være helt væk, men sådan lyder det heller ikke på dig. Jeg tænker, at det er helt normalt, at have lyst til at være alene, eller sammen med sin venner engang i mellem.
Du beskriver også, at du kunne blive i tvivl, hvis du så en anden pige. Det tænker jeg heller ikke er unormalt. Vi mennesker har lidt en tendens til at tro, at græsset er grønnere på den anden side. Men der kan det være smart at overveje, om det egentligt passer. For er den pige, du lægger mærke til, egentligt mere interessant end din kæreste? Eller er det bare fordi hun er ‘ny’ og anderledes. Der er intet underligt i, at finde andre piger attraktive, selvom du er i et forhold. Men det kan være en god idé, at stoppe op, og tænke over hvor dejlig ens egen kæreste egentligt er, hvis man tager sig selv i, at kigge meget efter andre piger.
Jeg vil foreslå dig, at lave en for-imod liste for jeres forhold. Så kan du danne dig et overblik over, hvad det var der gjorde, at du besluttede dig for at slå op. Lige nu er jeg i hvert fald i tvivl om, hvorvidt du gerne vil finde sammen med hende igen. Eller om din tvivl bare er kommet, fordi du synes det er hårdt at have slået op. Hvis du kommer frem til, at du slog op, fordi jeres forhold ikke fungerede, og/eller at du simpelthen ikke var interesseret i hende længere – jamen så var det da den helt rigtige beslutning. Så lider du måske bare rigtigt meget af kærestesorger i øjeblikket, men det skal nok gå over med tiden. Og så kan det være, at du finder ud af, at det var den helt rigtige beslutning. Hvis du finder ud af, at der egentligt ikke var nogen god grund til, at du slog op med hende – jaaa så kan det altså godt være, at du har været lidt et fjols. Og så må du jo overveje, hvad du så vil gøre?
Det handler ikke kun om dig
Jeg tænker, at det er vigtigt, at du husker på, at dette ikke kun handler om dig. Din ekskæreste er jo halvdelen af dette forhold. Du skriver, at hun nåede ikke at få den chance, som hun fortjener. Men hun fortjener ikke en bare chance for at bevise, at hun er den rigtige for dig. Hun fortjener en god kæreste, som vil hende ligeså meget, som hun vil ham. Derfor er du også nødt til at overveje, om det er dig? Hvis det ikke er dig, så tænker jeg, at det er bedst hvis du trækker dig helt, og lader hende finde en anden kæreste.
Det lyder til, at hun kan rumme dig, men kan du rumme hende? For det her forhold handler jo om jer begge to, og der skal være plads til, at hun kan være ked af det, uden at du synes det er irriterende. Når man er kærester, så er man nødt til at forstå, at ens liv ikke kun handler om en selv længere. Man er 2 der skal dele pladsen, og det betyder, at der vil være perioder, hvor det ikke er fest og ballade, men bare almindelig hverdag. Det er helt normalt, og sådan fungerer de fleste forhold. Man må vende sig til, at gå på kompromis og acceptere, at man ikke længere kan gøre, præcis hvad der passer en. Hvis du synes det lyder helt vildt nedern, jamen så kan det da sagtens være, at det rigtige valg for dig er, at være single. Det giver dig i hvert fald masser af frihed, og der er jo ingen der siger, at du ikke kan vente med til at få en kæreste til om et par år.
I sidste ende, så tænker jeg, at du bliver nødt til at tage en beslutning. Hvis du tænker “Jeg har dummet mig, jeg skal bare have hende tilbage NU” – jamen så afsted med dig! Så må du løbe ud og købe nogle blomster, falde på knæ og sige undskyld en masse gange, og så håbe på, at hun tilgiver dig. Men hvis du tænker, at du stadig er nervøs for, at du har lyst til at droppe hende igen om 3-6 måneder, så kan det godt være, at bør holde dig væk og lade tingene gå deres gang.
Snak med nogen om det
Hvis du stadigvæk er totalt meget i tvivl, så kan du overveje at snakke med nogle andre om det. Det kunne være en ven, veninde, forældre, eller hvem du nu føler dig tryg ved at snakke med. Så kan du prøve at snakke det igennem med dem, og prøve at finde ud af, hvad der er den rigtige beslutning for dig og din ekskæreste. Nogle gange kan det være helt vildt rart, at få nogle andres perspektiv på ens problemer, hvis man er blevet totalt rundforvirret. Så du forhåbentligt kan ende med den helt rigtige beslutning.
Jeg krydser fingre for, at du kommer frem til den rigtige valgt, og så håber jeg virkeligt, at du har kunne bruge mine råd til noget.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper