Hej Mindhelper
Jeg har ku li den her dreng i et år nu, vi har haft været kærester fra november til maj. Vi havde nogle problemer i forholdet og jeg var dum, så jeg slog op. Men jeg har virkelig fortrudt og savner ham mer end noget andet. Jeg føler han har mistet følelser for mig nu og hader mig, men jeg ved ikk. Han vil ikk snak med mig mer. Jeg ka ikk komme videre med en anden, fordi jeg bar ikk kan komme over ham. Jeg ved ikk hvad jeg ska gøre nu.

(14 år)
Hej 14 årig
Det lyder til, at du går gennem en hammersvær periode, efter dig og din kæreste har slået op. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind til os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Det er normalt at blive i tvivl
Du skriver, at selvom det var din ide at slå op, fortryder du det nu, og kan ikke lade vær med at tænke på ham. Det lyder ikke særligt rart, men du skal vide, at det er helt normalt. Rigtig mange unge har oplevet det med at tvivlen kommer, når de har slået op. Og det er helt normalt, for den anden person har betydet meget for en i en periode. Derfor kan det også gøre mega ondt, når fortrydelsen fylder meget i en.
Nogle unge oplever også, at når man har slået op, tænker man mere positivt tilbage på forholdet, end det egentlig var. Er det noget, du måske kan genkende? Ofte når man tænker tilbage, kan det føles som om, at der egentlig ikke var så mange problemer, da man var sammen. Og man kan derfor komme i tvivl om, hvorfor pokker man egentlig slog op? Hvis det er tilfældet, kan det være vigtigt at huske på, at ofte når man slår op, er det fordi der er noget i forholdet man ikke er glad for. Og selvom det kan føles forvirrende, er det nogle gange for det bedste.
Man kan godt komme videre
Du skriver at du tror, han har mistet følelserne for dig og at han ikke gider snakke med dig mere. Sådan noget kan gøre hammerondt og der kan gå længe før man kommer sig over en, som man er vild med. Selvom du savner ham utrolig meget og føler at du ikke kan komme videre, er man nogle gange nødt til at acceptere, at den anden ikke har det på samme måde. Derfor er den bedste behandling mod kærestesorger ofte at give det noget tid. For selvom det ikke føles sådan, når man står midt i virvaret af svære tanker og følelser, så bliver det bedre med tiden.  Ud over tid er der også nogle andre ting, som kan hjælpe en videre. I vores artikel om kærestesorger står der nogle gode råd til, hvad man kan gøre for at komme over en ekskæreste. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne være hjælpsomt?
Snak med dem omkring dig
Ofte hvis man går og er ked af det, er det en super god ide at snakke med andre om, hvordan man har det. For nogle gange kan det gøre ens tristhed lettere, hvis man får sat ord på, hvad man går og føler. Måske kan du snakke med dine forældre, en ven/veninde eller en helt 3. som du er tryg ved? Nogle af dem har måske endda oplevet det selv og har derfor nogle gode råd til dig.
Du kan snakke med andre hos Cyberhus
Hvis du gerne vil snakke med andre unge om det, som du ikke kender, kan jeg varmt anbefale dig Cyberhus. Hos dem kan du nemlig chatte med andre på din alder, enten ved at skrive et spørgsmål derinde, eller deltage i en gruppechat. Det er også muligt at skrive sammen med en af deres rådgivere på SMS. Det er gratis og anonymt. Så det vil jeg helt sikkert anbefale.
Det kan være hammersvært at have kærestesorger, og ikke vide hvad man skal gøre for at komme videre. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender dig de varmeste tanker og håber du snart kommer ovenpå igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper