Spring til hovedindhold
Udgivet: 24/08/2026
Hej Mindhelper
Hver gang jeg er i min luteale fase føler jeg at jeg gør alting forkert. Jeg har netop skrevet til min læge da jeg har fundet ud af at der er noget der hedder PMD:
Jeg føler jeg gør alt forkert.
Jeg bliver stille og kryber ind i mig selv når jeg føler jeg gør noget forkert.
Jeg har en følelse i halsen af at jeg skal til at græde tit.
Jeg siger hele tiden undskyld hvor min kæreste tit spørger mig hvorfor jeg egenlig siger undskyld eller siger at det skal jeg ikke undskylde for.
Derudover mistede jeg min bedstefar for en 1 måned siden og er i sorg. I går begyndte jeg at tude over at han ikke ved at vi har lavet hjemmekontor, føler der er sket meget som han ikke ved. Et par dage efter hans død fik jeg besked på at jeg er kommet ind på studie. Jeg glæder mig men det føles også mærkeligt at skulle starte så stort et kapitel i mit liv, uden han ved det. Det skal nævnes at tankerne i min luteale fase begyndte før hans død. Cirka da jeg var 19 år, det er blevet værre med tiden føler jeg. Jeg er begyndt at skrive ”dagbog” med mine tanker og hvor i min cyklus jeg er.

(Pige, 20 år)
Kære du,
Hvor er jeg ked af at høre, at du har mistet din bedstefar. Det lyder som om, at han havde en vigtig plads i dit liv, og jeg kan godt forstå, det må føles tomt og uforståeligt, at han ikke længere er her.
Tre store skift på kort tid
Når jeg læser dit spørgsmål, så tænker jeg, at det lyder til, at der er flere ting, som fylder hos dig lige nu.
Du har både en mistanke om PMD, din bedstefar er gået bort, og så skal du også starte nyt studie.
Det er tre virkelig store ting, og jeg kan godt forstå, at du skal holde tungen lige i munden, for at overskue det hele.
Jeg vil forsøge så godt jeg kan, at komme omkring alle tingene, så du får et fyldestgørende svar fra mig. 🙂
Sejt, at du har opdaget sammenhængen!
Når man har perioder, hvor alting bare er svært, så kan det være mega svært at se, hvad det er, som er på spil.
Men jeg synes, det er virkelig godt gået, at du faktisk har opdaget, at der er et mønster i, hvornår du har det svært. Det er bestemt ikke nogen nem opgave.
Og samtidig tænker jeg også, at det er rigtig godt, at du får skrevet dine tanker og følelser ned, så du egentlig både kan komme lidt ‘af med dem’, men så du også har en tidslinje for, hvordan du har det.
I sidste ende vil det jo både kunne vise dig, om dine tanker og følelser ændrer sig med din cyklus, men det giver dig også muligheden for måske at opdage andre ting om dig selv.
Tal med din læge
Det er mega godt, at du har taget fat i din læge. Fordi du skal selvfølgelig ikke have det dårligt hver eneste måned. Så er det vigtigt, at der bliver gjort noget ved det!
Og jeg tænker, at din læge er det helt rette sted at starte. For så kan I sammen finde ud af, hvad der er på spil. Fx om der kan være tale om PMD eller noget andet. Og så håber jeg sådan, at I finder en god løsning.
Jeg ved desværre ikke så meget om PMD, og det er ikke noget vi i Mindhelper er uddannet i. Så derfor kan jeg heller ikke svare dig på, om det du oplever er PMD eller noget andet.
Men jeg er virkelig glad for at læse, at du allerede har kontaktet din læge, så de kan hjælpe dig videre.
Giv dig selv tid og plads til sorgen
Du nævner også, at sorgen fylder meget lige nu. Og det giver totalt god mening. For som du også selv nævner, så er det kun en måned siden, at du mistede din bedstefar.
Og nu begynder du at opleve de ting, som han ikke længere kan være med til. Av. Det kan jeg virkelig godt forstå gør ondt. Sorg kan gøre så frygteligt ondt, og du skal vide at jeg sender dig så mange helende og varme tanker.
Jeg håber sådan, at du har et godt netværk omkring dig, som du kan støtte dig op ad, så du kan give sorgen tid og plads til at være der?
Har du hørt om Det Nationale Sorgcenter?
Et sted jeg lige vil nævne uanset hvad, er Det Nationale Sorgcenter. For de er nemlig helt eminente, hvis man har brug for hjælp og støtte, når man står i sin sorgproces.
De har flere initiativer. De har blandt andet Sorglinjen, som man kan ringe ind til. Her får man altid fat i en frivillig på den anden side, som selv har oplevet at miste og være i sorg.
De har en sorgguide, hvor man kan lære mere om sorg. De har en brevkasse. De har en sorgvejviser, hvor du blandt andet kan finde ud af, hvilke tilbud der er nær dig. Det kan jeg virkelig anbefale dig at tjekke ud.
Tag pauser fra de svære følelser, og nyd alt det nye i dit liv
Selvom der er flere store og svære ting, som fylder hos dig lige nu, så håber jeg alligevel, at du bare nogle gange kan lægge det lidt fra dig og også nyde, at du går mange spændende og gode ting i møde?
Studiestart lyder som et megaspændende kapitel, og jeg håber, at du får en fantastisk oplevelse med det.
Her til sidst vil jeg blot skrive, at jeg håber at din læge kan hjælpe dig på vej, så du kan få det bedre i din luteale fase i din cyklus. Jeg sender dig en masse helende og kærlige tanker i din sorgproces. Og så håber jeg, at du får en rigtig god studiestart!
De bedste hilsner fra Stephanie
Var svaret nyttigt for dig?