Hej
Jeg har svært ved at komme “videre” fra mine tanker.
Jeg var til en fest, som egentlig var hyggelig, men nogle dage efter blev jeg ufatteligt meget i tvivl på mig selv, hvad nu hvis jeg havde gjort noget forkert? Noget jeg ikke måtte? Har jeg kysset en anden? WTF Jeg kunne ikke forstille mig selv gøre det, har altid været i mod det. Jeg overtænker alting og er usikker på mig selv, men den her er virkelig hård. Jeg har en helt igennem fantastisk kæreste, som jeg absolut kan se en fremtid med og elsker så højt. Vi har det mega godt sammen og kan ikke forstille mig noget uden ham. Der mangler ikke noget i vores forhold, vi er stort set enige om alt. Mine tanker stoppede ikke, det blev værre, kunne ikke rigtig spise, havde ondt i maven og svedige hænder og var virkelig ked af det. Jeg snakkede med min mor om det hele og jeg fik skrevet til folk fra festen og de sagde alle sammen, at der ikke skete noget, at vi bare hyggede os. Snakkede også med min kæreste og han tog det så godt og var støttende. Jeg fik det lidt bedre efter. Føler stadig ikke jeg fortjener ham eller noget andet godt mere. Det efterlader nu en masse tvangstanker om mange ubehagelige og usandsynlige ting.
-A

(20 år)
Kære A
Det kan være mega hårdt, når ens tanker kører i ring og har sat sig fast. Derfor er jeg også glad for, at du hars skrevet herind, og fortalt om det.
Tanker er kun tanker
Du skriver, at du efter en fest blev i tvivl om, du var kommet til at kysse med en anden end din kæreste. Du skriver samtidig også, at du har snakket med flere om det, som har fortalt dig, at det gjorde du ikke. Men nogle gange kan man stadig godt sidde med en ubehagelig følelse i kroppen, selvom man egentlig godt ved, at man ikke har gjort noget forkert. For hvad nu hvis?
Men det er sådan med tanker, at de kun er tanker. Derfor kan det også være en god ide at minde sig selv om, at selvom man kan bekymre sig helt vildt meget, om alle mulige forskellige scenarier. Så betyder det ikke, at det passer, eller at det kommer til at ske. Vi mennesker har nemlig tusindvis af tanker hver dag. Og derfor er det også helt normalt at komme til at tænke på, f.eks. at være sin kæreste utro, eller at komme til at gøre et eller andet forkert. For når vi holder rigtig meget af en anden person, så er det naturligt, at tankerne om at miste personen, eller komme til at gøre personen ked af det eller skuffet, kan dukke op. Og nogle gange bliver det også sådan, at jo mere man prøve at lade være med at tænke på det, jo svære bliver det at lade være.
Udfordre tankerne
Men det skal helst ikke være sådan, at tankerne kommer til at fylde alt for meget. Og her skriver du, at du har haft ondt i maven og været ked af det. Det kan være ret opslidende og hårdt at være i. Derfor tænker jeg også, at det måske kan hjælpe dig, at prøve at udfordre nogle af de tanker, du bøvler med. For det kan være med til at tage noget af luften ud af dem og gøre dem lettere at håndtere.
Du kan læse råd til, at stoppe tankerne, når de køre i ring i artiklen Overtænker du? få 8 gode råd. Du kan også prøve denne her simple teknik af, hvor du sætter bekymringstid af hver dag. Det kan nemlig være med til, at tankerne ikke kommer til at fylde hele dagen op.
Tal om det
Jeg synes også, det lyder super godt, at du allerede har talt med din kæreste og mor om tankerne. For det er vigtigt ikke at gå med bekymringerne selv. Vi mennesker har nemlig allesammen brug for støtte og hjælp en gang imellem. Derfor tænker jeg også, at det ville være en god ide at du fortsatte med at tale med din mor, kæreste, eller en helt tredje. Det kan endda være, at du kan sætte dig med en af dem, og kigge på nogle af øvelserne fra artiklerne?
Headspace
Nogle gange kan det også være rart at tale med nogen, som ikke lige kender en i forvejen. Derfor vil jeg her på falderebet også lige nævne Headspace. Headspace er et sted, hvor man kan komme og få samtaler med en frivillig. De frivillige er rigtig søde og dygtige, og alle slags problemer er velkomne. Det er gratis, og du kan også være anonym. Så du kan prøve at tjekke ud, om der ligger et headspacecentre i nærheden af dig, og ellers kan du også skrive til deres chat.
Det er super hårdt, når tankerne løber løbsk og giver en ondt i maven. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper