Jeg har cuttet i næsten to år. Og det bliver dybere for hver gang. Jeg har sagt, at jeg gerne vil have hjælp flere gange, men jeg har aldrig fået hjælp.
Hej
Er en pige på 13 år har cuttet i næsten 2 år og for være gang bliver det bare dyber og dyber, jeg havde fortaldt det til min tidligere lære og hun sendt en sms til mine forældre og jeg fik nogle ting med hjem som de kunne læse og de var til en samtale med en på et tidspunkt men der skete aldrig noget og nu har min nye lære opdaget det. Men har sagt det til mine forældre flere gange men de bliver bare sure på mig når jeg siger det og har sagt flere gange at jeg gerne vil have hjælp men har aldrig fået det. Håber i kan hjælpe

(Pige, 13 år)
Kæreste du
Hold da op. Det gør helt ondt på mig, at du er så ung og har cuttet i to år uden på få hjælp. Det må virkeligt være hårdt. Og jeg er så glad for, at du har valgt at skrive herind og spørge om hjælp.
Det gør ondt indeni
Det gør mig så glad, at du skriver, at du virkeligt gerne vil have hjælp. For det er nemlig første skridt på vej mod at få det bedre. Derfor gør det også lidt ondt på mig at høre, at du faktisk aldrig rigtigt har fået hjælp. For du fortjener bare så meget at få det bedre. Det er nemlig et tegn på, at det gør rigtigt ondt indeni dig, at du cutter. Cutting er nemlig en måde at håndtere virkeligt svære følelser på. Det er bare ikke den bedste løsning på de svære følelser, fordi du gør skade på dig selv. Det har du for det første slet ikke fortjent. Men det kan for det andet faktisk også blive farligt. Og derfor er det så vigtigt, at du selv gerne vil have hjælp til at stoppe. Det gør det nemlig meget nemmere at hjælpe dig.
Du er ikke alene
Jeg får også sådan en lyst til at fortælle dig, at du ikke er alene om at cutte. Der er nemlig rigtigt mange unge, der kæmper med cutting. Eller slås med en anden form for selvskade. At kæmpe med cutting er virkeligt drønhårdt. Derfor forstår jeg også så godt, at du gerne vil have hjælp til at holde op. Og det er virkeligt sejt af dig, at du har spurgt om hjælp. For det kan bestemt ikke have været nemt at fortælle, at du cutter. Og det er virkeligt vigtigt, at du bliver ved med at spørge om hjælp. For det er nemlig eneste måde, du kan få hjælp på. Og det er duper vigtigt, at du får hjælp til at holde op med at cutte. For med den rigtige hjælp holder langt de fleste, der har kæmpet med cutting, heldigvis op med at cutte igen, fordi de har fået det godt.
Distrahér dig selv lidt
Det allervigtigste er, at du får snakket med nogen, der kan hjælpe dig. Men jeg kan også give dig et lille råd med på vejen. Og det er at distrahere dig selv lidt, når du mærker at lysten til at cutte kommer. Det kan du for eksempel gøre ved at lave noget, du synes er sjovt. Om det er at danse tosset rundt på dit værelse til noget god musik, eller at spille et spil på Facebook, er ikke så vigtigt. Det vigtigste er, at du kan bruge det til at flytte dine tanker væk fra cuttingen og over på noget andet. Når du så mærker lysten til at cutte, kan du nemlig prøve at sige til dig selv: “lige nu har jeg lyst til at cutte. Men nu prøver jeg at lave noget andet i en halv time.” Det er drønsvært, det ved jeg godt. Og prøv at lade være med at slå dig selv i hovedet, hvis det ikke lige lykkedes altid. Det vigtigste er nemlig, at du prøver. For når du laver noget andet, vil du nemlig sikkert opdage, at de svære følelser og lysten til at cutte bliver lidt mindre. De forsvinder ikke nødvendigvis helt, men de bliver måske skubbet lidt bagud, så du kan få en lille pause fra dem. Hvis du har lyst, kan du få et par andre kærlige råd til at håndtere din cutting i den artikel, jeg har linket til.
Snak med en anden voksen
Normalt ville jeg skrive, at du skulle snakke med dine forældre. Og det kan du også sagtens gøre, hvis du føler, det kan hjælpe dig. Men ud fra det du har skrevet, lyder det ikke som om, det er særligt hjælpsomt for dig at tage fat i dine forældre. Derfor tænker jeg på, om der er anden anden voksen, du er tryg ved at snakke med tæt på dig? Det kunne for eksempel være din nye lærer. Men det kan også være en anden lærer på din skole, hvis der er en, du er tryggere ved. Det er nemlig super vigtigt, at du har nogen at snakke med om, at du cutter. Det er nemlig rigtigt svært, og det skal du ikke gå rundt med helt alene. For det er alt for hårdt, og det fortjener du ikke. Desuden kan den voksne også hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan få hjælp til at holde op med at cutte. Fortæl den voksne du snakker med, at du rigtigt gerne vil have hjælp. Men at du ikke rigtigt føler, at det har hjulpet at sige det til dine forældre. Så kan den anden voksne nemlig også hjælpe dig med at snakke med dine forældre om, at det er rigtigt vigtigt, at du får noget hjælp. For det fortjener du virkeligt.
Tag fat i LMS LMS er rigtigt oplagte at tage fat i, hvis man slås med selvskade, som er et andet ord for blandt andet cutting. LMS er nemlig eksperter i blandt andet selvskade. Og de ved derfor en hel masse om, hvordan man kan hjælpe folk, der cutter. Der er mange forskellige muligheder for at komme til at snakke med en rådgiver hos LMS. Så du kan vælge den mulighed, der passer dig bedst. Men uanset hvilken mulighed du vælger, kommer du til at snakke med en rigtigt dygtig rådgiver, som har snakket med rigtigt mange unge, der har kæmpet med cutting. Og du kan være helt anonym hos LMS, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Headspace kan hjælpe
Du kan også prøve at tage i Headspace. I Headspace sidder der nemlig en masse søde frivllige rådgivere klar til at snakke med dig om lige netop det, der er svært for dig. Så du kan jo for eksempel fortælle om, at du cutter. De frivillige rådgivere har snakket med rigrigt mange unge, der har haft mange forskellige problemer. Så de frivillige rådgivere er vant til at snakke med unge, der har det svært. Du kan være helt anonym i Headspace, så dem kan du også trygt tage fat i og høre, om de måske kan hjælpe dig?
Snak med din læge
Det allersidste jeg vil sige til dig er, at du også kan snakke med din læge. Den læge er nemlig også uddannet til at hjælpe dig, når det gør rigtigt ondt indeni. Og din læge kan for eksempel hjælpe dig med at finde ud af, hvor du bedst kan få hjælp til at holde op med at cutte.
Jeg håber virkeligt, at mit svar har hjulpet dig. Og så krydser jeg virkeligt fingre for, at du får den hjælp, du så gerne vil have. Så du kan få det bedre og holde op med at cutte. For det fortjener du virkeligt.
De allervarmeste hilsner fra en Mindhelper