Hej
jeg er 17 år gammel og har det mega svært med min krop. Jeg har altid været hende den tynde, men nu er jeg hende den tykke. Jeg har aldrig tænkt på mad som noget jeg bare skulle have, men her de sidste 4 mdr har jeg ikke kunne lade hver. Jeg spiser hele tiden og meget af det, jeg har en følelse af at jeg ikke kan stoppe og jeg bliver mega overmæt og føler jeg er ved at sprække, men kan stadig ikke lade hver. Hvad jeg skal gøre?? Jeg har det ikke godt med det og føler mig ikke tilpas i min krop. Kan i hjælpe?
Hilsen 17 årige pige

(Pige, 17 år)
Kære dig,
Tusind tak fordi du skriver herind og deler det, du går igennem lige nu.
Det lyder som om, du har det rigtig svært, og at maden er blevet noget, der fylder alt for meget på en ubehagelig måde.
Det første, jeg vil sige til dig, er: Du er ikke alene, og du er ikke mindre værd, fordi du ikke kan lade være med at spise.
Det, du beskriver med at føle, at du ikke kan stoppe, selvom du er ved at sprække, er faktisk noget, mange kæmper med.
Når maden bliver en “ven” eller en “bedøvelse”
Du skriver, at du før har været hende den tynde, og at maden i de sidste fire måneder er blevet noget, du bare skal have.
Når vi oplever det der tab af kontrol, handler det tit om meget mere end bare sult.
Ofte bliver maden en måde for kroppen og hjernen at håndtere noget andet på. Det kan være stress, ensomhed, svære følelser eller måske et pres, du føler i din hverdag.
Maden kan føles som en trøst eller en måde at “lukke af” for verden på i et øjeblik.
Problemet er bare, at bagefter kommer den dårlige samvittighed og følelsen af ubehag i kroppen, og så starter cirklen forfra.
At være utilpas i sin krop
Når vi bevæger os fra barn til voksen, sker der utrolig meget med vores krop og identitet.
At gå fra at føle sig som “den tynde” til “den tykke” på kort tid er en kæmpe omvæltning, som kan gøre, at man føler sig helt fremmed i sin egen krop.
Det er helt naturligt, at det er forvirrende, og at du ikke føler dig tilpas.
Men husk: Din værdi som menneske sidder ikke i din vægt eller i, hvad du har spist i dag. Du er stadig den samme person, også selvom din krop har forandret sig lidt lige nu.
Hvad kan du gøre nu?
Det vigtigste er, at du ikke prøver at løse det her ved at gå på en streng kur eller straffe dig selv. Det gør tit bare lysten til at overspise endnu større.
Prøv at være lidt god ved dig selv.
I stedet for at sige dumme ting til dig selv, når du har spist meget, så prøv at sige: “Okay, jeg havde det svært lige før, og min krop prøvede at hjælpe mig med mad. Hvad mon jeg i virkeligheden var ked af eller stresset over?”
Forsøg at finde ind til, hvad der mon er årsag til at dit forhold til mad har ændret sig på det seneste.
Et andet råd er, at spise regelmæssigt. Det lyder måske mærkeligt, men det bedste mod overspisning er tit at sørge for at få morgenmad, frokost og aftensmad.
Hvis man sulter sig selv i løbet af dagen, mister man meget lettere kontrollen om aftenen.
Og så skal du tale med nogen om det. Det er for tungt at bære selv. Er der en voksen, du stoler på? Dine forældre, en lærer eller måske din læge?
Det hjælper ofte at få sat ord på de følelser, der gemmer sig bag maden.
Her kan du få hjælp og støtte
Der findes nogle rigtig gode steder, hvor de ved alt om det her med at have det svært med mad og krop. Et af dem er Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade.
De har en fantastisk rådgivning, hvor du kan ringe, chatte eller skrive anonymt. De er vant til at tale med unge, der har det præcis som dig og er klædt på til at hjælpe dig, lige hvor du er nu.
Headspace er et andet fantastisk tilbud til folk, som har brug for støtte. Her kan du komme og få en snak om alt det, der er svært – også det med kroppen og maden.
Det er helt uforpligtende og meget nede på jorden.
Du har taget det første og sværeste skridt ved at skrive herind. Hold fast i det mod!
Du kan godt få det godt i din krop igen, og du kan godt få ro på maden igen – det tager bare lidt tid og den rette hjælp. Jeg tror på dig!
Mange varme tanker, Aske.