“At spise” er begyndt at fylde rigtig meget i min hverdag. Jeg tænker hele tiden på, hvad jeg spiser, hvornår, hvor meget, hvad jeg kommer til at spise i morgen. Jeg er bange for at tage på i vægt, og at jeg spiser for meget.
Hej
Jeg er en pige på 15 år.
Når jeg spiser bliver jeg tit ked af det eller hader mig selv for at spise. “At spise” er begyndt at fylde rigtig meget i min hverdag. Jeg tænker hele tid på hvad jeg spiser, hvornår, hvor meget, hvad jeg kommer til at spise i morgen. Jeg er bange for at tage på i vægt og at jeg spiser for meget. Men jeg spiser ca. normalt og jeg spiser hvis jeg er sulten. Jeg har et BMI på omkring 20, og har ikke nogen spiseforstyrrelse.
At spise er ikke mit problem. Jeg spiser, men følelsen af tristhed eller hade mig selv efter hvert måltid, det er mit problem. Jeg håber i kan give mig nogen råd til hvordan jeg kan være glad når jeg spiser.

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15
Det lyder da vildt hårdt, at du får alle de negative tanker, når du skal spise. Det er selvfølgelig ikke meningen, at man skal blive bange for at spise, og derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Vores krop kan selv regulere
Vores er indstillet sådan, at den faktisk er ret god til at regulere sig selv. Det vil sige, at hvis man ikke er begyndt enten at tage på eller tabe sig – jamen så spiser man nok nogenlunde den mængde man har brug for. Nogle dage spiser man så lidt mere, og andre dage lidt mindre, og det er helt fint. Det behøver man ikke tænke så meget på, medmindre der pludseligt sker nogle store forandringer, hvor man taber sig meget, eller tager rigtigt meget på. Og vi bliver jo nødt til at spise mange gange hver eneste dag, for at have det godt og sundt. Ellers bliver vi syge, og mister energien vi skal bruge til at komme igennem vores hverdag, og gøre alle de ting, vi kan lide. Derfor skal du også have stor ros for at spise, hver gang du er sulten. Det kan være svært, hvis man har en masse forstyrrende tanker samtidigt. Men hold godt fast i det, og bliv ved med at spise hver gang du er sulten.
Når man er barn og ung er det også meget normalt at man tager lidt på hele tiden. Ens krop ændrer sig, og det betyder også, at den bliver højere og tungere. Og så stopper den for det meste med at tage på, når man holder op med at vokse og udvikle sig. Derfor er der ikke rigtigt nogen grund til, at du behøver være nervøs for, at du tager meget på i vægt. For din bmi er super fin, og det lyder til, at du egentligt spiser sundt og når du er sulten. Og hvis det er rigtigt, så er du jo lige præcis, som du skal være. Men derfor kan tankerne desværre godt komme alligevel.
Hvornår er tankerne begyndt?
Jeg kommer til at tænke på, om du kan huske hvornår tankerne er begyndt? Er der nogle der har sagt noget, som gør, at du nu tænker så meget på spisningen og er bange for at tage på? Nogle gange kan folks kommentarer gøre virkeligt stort indtryk på os. Det kan være en veninde, som selv kommenterer enormt meget på hendes vægt. Det kan være, der er nogle der har kaldt en person, som du ellers opfatter som meget normal, for tyk? Det kan være nogle, der har sagt en grim kommentar til dig? Der kan være så meget. Men nogle gange er det en god idé, at prøve at finde ind til roden af, hvornår tankerne begyndte. For så kan man også give tankerne et kritisk blik. Du kan prøve at læse denne artikel om, at udfordre negative tanker omkring sig selv. Den kommer med nogle rigtigt god råd til, hvordan man kan være super kritisk overfor negative tanker, og på den måde slippe af med dem.
Er der noget i dit liv, der fylder rigtigt meget i øjeblikket?
Der kan være mange grunde til, at man oplever, pludseligt at være meget fokuseret og negativ omkring ens spisning. Kommentarer kan være en risiko. Men tankerne kan eksempelvis også komme, hvis der er noget andet i ens liv, som fylder rigtigt meget. Det kan være man har nogle problemer, eller nogle i ens omgangskreds har. Det kan godt gøre, at man så bliver enormt fokuseret på eksempelvis ens spisning, fordi det giver en en følelse af kontrol. Det er ikke sikkert, at det er sådan for dig, men måske ringer det en klokke? Du kan prøve at læse lidt mere om spiseforstyrrelser her og anoreksi her. For selvom man ikke har en “hel” spiseforstyrrelse, så kan man godt opleve nogle af de tanker, som kommer ved spiseforstyrrelse. Nogle oplever også, at tankerne kommer, hvis de har en meget presset hverdag, hvor der er rigtigt mange ting de skal nå. Hvis du er helt på bar bund om, hvorfor tankerne er kommet, så kan det være en god idé, at snakke med nogen om det. Det kunne være dine forældre måske? Det kan være de har set en forandring i dit liv, som gør at du nu får alle de her tanker. Jeg skriver lidt mere om at snakke med nogen om sine tanker til sidst i svaret.
Tænk positive tanker
Hvis man tænker rigtigt meget på, hvad man spiser, og på hvad der er sundt eller usundt – jamen så kan man nogle gange godt komme til at snyde sig selv lidt. Altså man kan ende med at blive helt i tvivl om, hvad der er sundt og blive bange for at spise nogle bestemte ting, som man ellers altid har spist. Så kan man komme til at stille alle mulige mærkelige regler op for, hvad man må spise, og hvad man ikke må. Men der kan det være en god idé at stoppe op, og sige til sig selv “Ej nu stopper det. Jeg må spise LIGE hvad der passer mig. Jeg er sund og smuk, og det er altså mig der bestemmer”. Og så kan det være godt, at erstatte alle de negative mad-tanker med positive tanker. Det kan eksempelvis være, at du oplever at du får negative tanker, mens du spiser. Men så kan du jo prøve, at tænke på nogle andre ting i stedet. Måske nogle af de her kunne virke?
• Tænk på, at det smager godt. Overvej konsistensen af maden. Om det er sødt, salt osv. Tænk på hvorfor, du synes det er lækkert.
• Tænk på, hvor dejligt det er, at der er så mange ting, du godt kan lide. Vi er jo så heldige i danmark, at vi har et stort, lækkert udvalg af forskellig mad. Du kan jo prøve at tænke på, hvad du godt kunne tænke dig at prøve at smage, som du aldrig har smagt før. Måske er der en sjov frugt, eller en mærkelig dessert, du går og drømmer om?
• Vær taknemlig for din krop. Det kan være en rigtig god idé, hvis man mærker, at man bliver ked af det over sin krop, lige at stoppe op. For den er jo i virkeligheden helt vildt fantastisk. Den har både et hjerte, der kan slå. En hjerne der kan tænke. Ben der kan løbe. Prøv at tænk på alle de ting, som du er taknemlig for i din krop. Den er rask og sund, og den kan alt muligt fantastisk. Og derfor skal man også nyde, at passe på den. Og give den masser af lækker sund mad (og chokolade), som tak. Der vil altid være ting, som man godt kunne tænke sig at ændre på. Men derfor er det også vigtigt, at huske på alle de ting, man ikke ville ændre – og som man er taknemlig for. For den er jo nok både smuk, og sund og rask, og har blød hud og måske fregner på næsen. Du kan jo prøve at lave en liste over alle de ting, som du elsker ved din krop, og ikke ville være foruden. Der er nok virkeligt mange ting, når det kommer til stykket.
Du kan også prøve at læse denne her artikel omkring gode råd til at få et godt selvværd. Der er nogle rigtigt gode råd til, hvordan man lærer at være glad for sig selv, når ens tanker nogle gange siger noget andet.
Distraher dig selv
Hvis du oplever, at du bliver ramt af meget negative tanker efter du har spist – jamen så kan det være en god idé, at distrahere sig selv lidt fra dem. Det får dem selvfølgelig ikke til at gå helt væk, men det kan give dig en god pause fra dem. Man kan distrahere sig selv på mange måder. Hvis du bliver ramt af de negative tanker, så kan du måske prøve nogle af følgende:
• Ring til en god veninde. Det er hyggeligt, og du kan få tankerne et andet sted hen. Spil spil på din telefon. Det kan være super sjovt, og en rigtig god måde, at flytte sine tanker på.
• Gå en tur. Kom ud og få noget luft. Det er super dejligt, og du kan høre musik/podcasts samtidigt.
• Læs gode bøger, eller se gode serier.
• Hør god musik – og dans helt vildt.
Der er også mange gode råd i denne artikel omkring spiseforstyrrelse. Det kan godt være, at det hele i artiklen ikke er relevant for dig, men der er nogle rigtigt gode råd i, som jeg tænker, du kan prøve at læse igennem.
Snak med dine forældre om tankerne
Det kan være en rigtig god idé, at snakke med nogen om, hvordan man har det. Når man snakker om sine problemer – jamen så føles de nogle gange mindre. Man tager nærmest gassen af ballonen. Derfor tænker jeg også på, om du har fortalt dine forældre om, hvordan du har det? Hvis ikke, så tænker jeg, at det måske kunne være en god idé. Jeg er næsten sikker på, at dine forældre rigtigt gerne vil hjælpe dig og støtte dig, fordi de elsker dig. Det kan være rigtigt rart at have den støtte, hvis man oplever, at de negative tanker kommer til at fylde rigtigt meget. Hvis du synes det lyder lidt uoverskuelig, så kan du prøve at læse denne guide til, hvordan man taler med sine forældre om svære ting. Det er sådan med tanker, at vi kan ikke altid selv styre dem. Til gengæld kan vi styre, hvem vi deler dem med.
Snak med dine veninder om tankerne
Måske kunne det også være noget, du kunne snakke med dine veninder om. Det er ret normalt, at unge piger oplever, at have negative tanker omkring mad og krop. Derfor tænker jeg også, at du nok ikke er den eneste af dine veninder, der har det på den her måde. Måske kunne du prøve at snakke med dem, og høre dem ad, hvad de tænker omkring det. Så kan i også støtte godt op om hinanden, hvis tankerne fylder for meget.
Tag fat i sundhedsplejersken eller en anden voksen på skolen.
Du kan også få hjælp på din skole. Måske er der en lærer eller en sundhedsplejerske, som du er tryg ved. Så kan du fortælle ham/hende om dine tanker, og spørge ind til, hvad de tror er en god løsning for dig.
Kontakt LMS
LMS står for landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Det er en frivillig forening, som blandt andet hjælper unge med problematikker inden for spisning. Det behøver ikke nødvendigvis være en spiseforstyrrelse, det kan også godt være en problematik omkring negative tanker og spisning, som de kan hjælpe med. De er eksperter i lige netop det område, og du kan kontakte dem både via sms, telefon, chat, mail. Dem vil jeg klart anbefale, at du kontakter, hvis du har nogle spørgsmål, eller hvis tankerne ikke forsvinder, eller de bliver værre. De er rigtigt søde, og du kan være helt tryg ved dem. Det er helt anonymt.
Tag fat i lægen
Hvis du oplever, at din vægt faktisk begynder at ændre sig. Og du måske begynder at tabe dig. Jamen så kan det være en rigtig god idé lige at kontakte lægen. Lægen ved rigtigt meget om vægttab, spiseforstyrrelser, og alt andet om kroppen. Så lægen er super god til at rådgive i, hvordan man bedst kan håndtere det. Man må altid kontakte sin læge.
Det er mega hårdt at skulle håndtere negative tanker og følelser, og det kan komme til at fylde det hele. Derfor er det også en rigtigt god idé, at få snakket med nogen om det, og så passe rigtigt godt på sig selv. Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget, og så krydser jeg fingre for, at det hele kommer til at gå super godt.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper