Jeg cutter på grund af mobning. Min mor opdagede det og sagde, at jeg skulle på børnepsyk, hvis hun så det igen. Så hvordan stopper jeg med at cutte?

Kære dig som læser dette brev.
Jeg er begyndt og cutte pga mobning, min mor havde så opdaget det og sagde hvis hun så det igen skulle jeg på børne physk. Jeg er nu begyndt og gøre det steder hun ikke kan se( under føder eller inde på ben) hjælp hvordan stopper jeg
(Dreng, 14 år)
Kære dreng på 14
Det lyder som om, du har det rigtigt svært lige nu. Så jeg er så glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig så vigtigt ikke at gå alene med de svære ting. For at fortælle nogen om det er nemlig det første skridt på vejen mod at få hjælp til at få det bedre.
Cutting er en copingstrategi
Du skriver, at du er begyndt at cutte på grund af mobning. Det giver helt vildt god mening. For cutting er nemlig en copingstrategi. Altså en strategi man bruger til at håndtere svære følelser på, som man ikke ved, hvordan man ellers skal håndtere. Og det er virkeligt svært at blive mobbet. For det giver en en hel masse super svære følelser indeni, når folk ikke behandler en ordentligt.
Så cuttingen er blevet din måde at håndtere mobningen på. Det er bare ikke nogen særligt hjælpsom måde for dig at håndtere den på. For det får ikke mobningen og de svære følelser til at forsvinde. Og du gør skade på dig selv, når du cutter. Så selvom det måske kan føles som om, det er det eneste, der hjælper dig lige nu, så gør det tingene sværere for dig i det lange løb. Derfor er det super vigtigt, at du får noget hjælp til at stoppe med at cutte.
Er der noget andet, der hjælper?
Du spørger, hvordan du stopper med at cutte igen. Og det er der ikke nogen nem vej til. Det kræver hårdt arbejde. Men det kan heldigvis godt lade sig gøre. Og langt de fleste, der har cuttet finder en vej ud af det igen. Der er heldigvis også mange ting, man selv kan gøre for at holde op. Det allerbedste er at finde nogle andre ting end cutting, der kan hjælpe med at flytte fokusset fra de svære følelser.
Det er meget forskelligt fra person til person, hvad der kan være. Så du kan jo prøve at tænke over, om der er noget andet en cutting, der kan hjælpe dig med at distrahere dig lidt, når du bliver overvældet af alle de svære følelser? Det kunne for eksempel være at læse i en bog. Eller måske at game på din computer. Hvis du kommer i tanke om noget, så prøv at gør det i stedet for, næste gang du får lyst til at cutte. Du kan eventuelt skrive de ting ned, som du kommer i tanke om. Så har du en lille nødhjælpskasse klar, så du ikke skal til at opfinde ting, når det hele brænder på.
Lad være med at blive sur på dig selv, hvis det smutter til at starte med. Det er svært at ændre på en vane. Men efterhånden som du har vænnet dig til at gøre noget andet end at cutte, bliver det nemmere og nemmere med tiden at lade være. Hvis du har lyst til det, kan du læse flere gode råd mod cutting i den artikel, jeg har linket til.
Har du fortalt, at du bliver mobbet?
Jeg er virkeligt ked af at høre, at du bliver mobbet. Og det gør ondt på mig at høre, at det har skubbet dig så langt ud, at du er begyndt at cutte. For det er ikke din skyld, at du bliver mobbet. Og det er ikke dig, der er noget i vejen med. Mobning er nemlig aldrig nogensinde okay. Så det der dem, der mobber dig, der gør noget galt. Det er ikke okay, og det skal der sættes en stopper for. Derfor tænker jeg på, om du mon har fortalt nogen, at du bliver mobbet?
Det er nemlig en rigtigt god idé at gøre det, hvis du ikke har gjort det. Mobning er nemlig svært at gøre noget ved, når man kun er sig selv. Men hvis man får hjælp fra nogle voksne, kan der godt blive sat en stopper for det. Det er bare ikke altid, at de voksne kan se, at man faktisk bliver mobbet. Og derfor er man nødt til at fortælle dem det, så de kan blive opmærksomme på, at der er et problem. Du kunne for eksempel prøve at snakke med en lærer på din skole, hvis du er tryg ved det. Lærerne har nemlig også et ansvar for, at der er et ordentligt miljø i klassen, hvor alle har det godt. Hvis du ikke er tryg ved at snakke med dine lærere alene, kan du starte med at fortælle de til dine forældre. Så kan de hjælpe dig med at snakke med dine lærere.
Snak med nogen om cuttingen
Selvom der er nogen ting, man selv kan gøre for at stoppe med at cutte, så er det ikke noget, du skal gå alene med. Det er nemlig alt for svært til, at du kan eller skal klare det helt alene. Og helt uden støtte fra nogen omkring dig. Det er noget, du skal have hjælp til at klare. Derfor er det så vigtigt, at du får snakket med nogen om, at du cutter.
Det lyder som om, din mor allerede har opdaget, at du cutter. Så det kunne være oplagt at snakke med din mor om det. Jeg kan godt forstå, hvis du ikke har så meget lyst til det, fordi det lyder skræmmende, at hun vil tage dig med på børnepsyk. Men jeg tænker, at hun sagde sådan, fordi hun blev rigtigt forskrækket og bekymret for dig. Og derfor bare rigtigt gerne vil have dig et sted hen, der kan hjælpe dig med at få det bedre og holde op med at cutte. Men det er slet ikke sikkert, at du behøver at skulle på børnepsyk. Det kan også bare være, at du skal have hjælp fra en psykolog, du kan komme hos måske en gang om ugen. Men hvor du stadig er hjemme resten af tiden.
Det kan du jo snakke med din mor om. Og jeg tænker også, at din mor måske vil blive lidt mindre bekymret, hvis I får taget en snak sammen om din cutting. For du kan hjælpe hende med at forstå, hvorfor du cutter ved at snakke med hende. Og hvis du snakker med hende, så ved hun også, at du kommer til hende, hvis du har brug for hende. Og det er altså noget, der rigtigt tit hjælper til at gøre folk omkring en mindre bekymrede.
De kan også hjælpe hos LMS
Jeg ved ikke, om du kender til LMS? LMS står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Og som du måske kan gætte ud fra navnet, så er de eksperter i blandt andet selvskade, som blandt andet er et andet ord for cutting. Det betyder, at de ved en masse om, hvordan man kan hjælpe folk, der slås med selvskade. Så du kan altid tage fat i LMS, hvis du har brug for nogen at snakke med om din cutting. Deres frivillige rådgivere er super dygtige. Og så har de helt vildt mange forskellige muligheder for, at du kan komme til at snakke med dem. De frivillige rådgivere er vant til at snakke med unge, der cutter. Og du kan være helt anonym hos LMS, så der er ikke nogen, der behøver at vide, hvem du er.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg sådan, at du får snakket med nogen. Både om mobningen, så der kan blive sat en stopper for det. Og om cuttingen, så du kan få noget hjælp til at komme ud af det. For du fortjener ikke at skulle bokse med både mobning og cutting.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper