Jeg har flere gange oplevet, inden jeg har været til eksamen, at jeg har kvalme, dårlig mave og begynder at græde. Jeg får det rigtig dårligt i eksamensperioden både psykisk, men også fysisk. Har I nogle råd til eksamensangst?
Hej
Jeg er en 18-årig gymnasieelev, der går i 3.g. Jeg skal snart til eksamener og har eksamensangst. Jeg har flere gange oplevet, inden jeg har været til eksamen, at jeg har kvalme, dårlig mave og begynder at græde. Jeg får det rigtig dårligt i eksamensperioden både psykisk, men også fysisk. Derfor skriver jeg til Jer. Har I nogle råd til eksamensangst? Jeg har været til et kursus, hvor de sagde, at man skulle lave nogle vejrtrækningsøvelser, men det har ikke hjulpet mig, da jeg ikke kan tænke på andet end eksamen. Håber I kan hjælpe.
Kh. Den 18-årige gymnasieelev

(Pige, 18 år)
Kære den 18-årige gymnasieelev
ØV! Eksamensangst er så mega træls. Det kan fylde hele ens hverdag når eksaminerne nærmer sig. Og det er helt vildt ubehageligt. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Når eksamensangsten rammer
Eksamensangst er sindssygt uretfærdigt. Der er desværre nogle, der bliver ramt super hårdt af eksamensangst, og andre kommer nærmest aldrig til at opleve det. Langt de fleste oplever dog, at de bliver spændte og/eller nervøse inden en eksamen. Det er en helt normal reaktion på, at man skal ind og præstere foran nogle. Det kroppens måde at gøre sig klar til kamp på. Egentligt er det en reaktion, som skal gøre en ekstra klar, og derfor hjælpe en. Men den reaktion kan godt tage overhånd hos nogle, og så bliver det til angst i stedet. Det er enormt ubehageligt, og helt vildt hæmmende. Det er helt normalt at opleve, at det også sætter sig i kroppen. Så kan man få “eksamensmave”, hjertebanken, kvalme, manglende appetit og uren hud. Det er alt sammen kropslige reaktioner på den stress det giver, at skulle gå til eksamen. Og det er ikke på nogen måder farligt. Det går over igen, når eksamensperioden er slut.
Vi har lavet en artikel omkring eksamensangst, som du kan prøve at læse. Der står en masse gode råd, du kan prøve af. Jeg synes især du skal overveje rådet med, at snakke med sin lærer inden. Nogle gange kan det være rigtigt rart på forhånd at have fortalt, at man lider meget af eksamensangst. Det kan være med til at gøre hele situationen lidt nemmere, når man så sidder til eksamenen.
Omkring det med vejrtrækningsøvelser, så er det faktisk også en god idé. Men det kan godt kræve noget træning. Det er helt normalt, at man ikke kan få det til at virke i begyndelsen. Derfor kan det være en rigtig god idé, at øve sig på vejrtrækningsøvelserne inden man står i selve eksamenssituationen. Simpelthen øve øvelsen derhjemme, når man er rolig – så man har øvelsen på rygraden og ved hvordan den føles. Det vejrtrækningsøvelserne kan er, at hjælpe en med at sænke sin puls. Ens puls stiger rigtigt meget, når oplever eksamensangst og det er med til at give den følelse af frygt og hjertebanken, man kan opleve. Når pulsen så sænker sig igen, så bliver angsten også mindre. Det er selvfølgelig ikke sikkert, at du kan få det til at virke, men du kan overveje at give det et forsøg mere. Mindfulnessøvelser kan også være gode til dette.
Under oplæsningsperioden
Hvis du mærker eksamensangsten ramme i løbet af oplæsningsperioden, så har jeg lidt forslag til, hvad du kan gøre.
• Distraher dig selv. Hvis du oplever at blive ramt af en masse tanker omkring eksamen på tidspunkter, hvor der ikke er nogen grund til at tænke over det. Jamen så kan det være en god idé, at distrahere sig selv. Gå en tur, se en film, besøg dine veninder. Gør noget, som kan flytte dit fokus fra eksamen til noget helt andet.
• Undersøg dine bekymringer som en detektiv. Eksamensangst kan komme fra mange forskellige steder. Det kan være en god idé, at prøve at finde ud af, hvad det er der gør, at du bliver så bange. Hvis du finder ud af det, så prøv at give det et MEGET kritisk blik. For nogle gange kan det være en god idé, at overveje hvor realistiske ens frygter er. Ofte kan vores frygter nemlig godt spille os et puds. Og så fylder de pludseligt det hele, uden der var grund til det.
• Husk pauserne. Det er intet menneske, som kan holde til at læse non-stop i en måned. Det kan vores hjerner slet ikke bearbejde. Derfor er det rigtigt godt, at huske at holde pauser mens man læser. Og give sig selv nogle fridage, hvor man slapper helt af, og laver noget helt andet. Det er med til at give os ro til, at lagre alle de mange informationer vi propper ind i hovedet i løbet af eksamensperioden.
Lærer og censor ønsker dig det bedste
De fleste lærere og censorer vil dig det allerbedste. Og det er vigtigt at have in mente, at de er der for at få dig så godt igennem eksamen, som overhovedet muligt. Jeg havde engang en lærer, som sagde noget rigtigt godt: “Du skal ikke blive bange, hvis jeg og censor stiller dig svære spørgsmål. Det er kun fordi, vi synes du klarer dig så godt, at vi vil prøve dig lidt af”. Både din lærer og censor ønsker, at det bliver en god oplevelse for dig. Derfor kan det være en god idé, at tænke på sin lærer og censor som ens team, og ikke som ens fjender. I 3 mennesker skal sammen prøve, at få lavet så god en eksamen som muligt.
Du er ikke et tal
Når man går igennem en eksamensperiode, så bruger man ekstremt mange kræfter på det. Eksamen kan fylde hele ens liv og alle ens tanker, og man kan være fuldstændigt rundt på gulvet. Derfor kan det være en god idé at stoppe op engang imellem, og huske sig selv på:“Jeg er ikke et tal!”
For dine karakterer definerer ikke hvem du er, om du er klog, eller om du er godt menneske. Det er bare et tal, der viser om du, en eller anden tilfældig dag, havde godt styr på oldtidskundskab, erhvervsøkonomi, dansk eller hvad søren det nu er. Karakterer er bare karakterer. Det er bare tal. Og selvom det kan virke enormt altafgørende, hvis man skal søge ind på uddannelse efterfølgende, så er der altid mulighed for at søge en kvote 2. Ofte kan man også finde studier, der minder om, som har lavere karaktersnit for ansøgning. Nogle er meget plaget, af den her slags tanker. Hvis du er det, så kan det være en god idé, at sætte sig ned og overveje, hvad man er god til. Hvad er dine styrker? For færdigheder og styrker er ikke det samme. Men det kan du læse mere om i artiklen.
Snak med nogen om det
Mit bedste råd til dig er klart, at få det hele snakket godt igennem med nogen. Det kan være super rart, og hjælpe en til, at få et godt overblik over ens egne tanker. Angst kan godt vokse indeni en. Altså, det kan føles som om den bliver større og større, når man går med den alene. Så kan det være godt at lukke op for ens tanker, og fortælle hvordan man har det. Det kan godt gøre, at “gassen går af ballonen”, og ens problemer bliver mere overskuelige.
Snak med dine forældre
Jeg tænker på, om du har snakket med dine forældre om, hvordan du har det? På grund af din alder tænker jeg, at du måske stadig bor hjemme. Det kan være rigtigt rart at snakke sine forældre, fordi de ofte er dem, som kender en bedst. Og jeg næsten helt sikker på, at de rigtigt gerne vil lytte og hjælpe dig godt på vej.
Snak med dine gymnasievenner
Jeg tænker, at du helt sikkert ikke er den eneste, som lider af eksamensangst. Måske er der endda nogle af dine venner, som også oplever eksamensangsten i større eller mindre grad. Det kan være super rart at snakke med dem om, hvordan du har det. For de står i en lignende situation, og kan forholde sig til, hvordan det er at være dig. Så kan i støtte hinanden, og hjælpe hinanden godt på vej i den her periode.
Kontakt din læge
Hvis din eksamensangst er VIRKELIG slem. Så slem at det går rigtigt meget ud over din præstation. Jamen så kan man faktisk godt få noget medicin, der hjælper mod det. Men det er noget du skal snakke med sin læge om. Det ved jeg desværre ikke så meget om. Men du kan jo prøve at kontakte lægen, og få ham/hun til at fortælle om, hvad det er for noget.
Eksamensangst er super ubehageligt. Det kan være enormt hæmmende, og svært at slippe af med. Derfor er det også en rigtig god idé, at snakke det hele godt igennem med nogen. Så man kan forberede sig, og arbejde på ens tanker og følelser.
Jeg håber, at du har kunne bruge mine råd til noget, og så ønsker jeg dig rigtigt meget held og lykke med din eksamenperiode. Hele Mindhelper krydser i hvert fald super meget fingre for dig. Og husk: Du er ikke et tal
De varmeste hilsner fra en Mindhelper