Hej Derude
jeg er en dreng på 18 og går i 3.g. Jeg står bare og ikke kan overskue noget som helst, jeg udsætter alt og har ikke lyst til at gå i skole, jeg er presset grundet skole niveauet, jeg har det svært i klassen og er mega usikker på mig selv på alle punkter.
jeg er som sagt startet i 3.g og ved ikke om det er for sent at droppe ud?
jeg sover ikke rigtig om natten, har ikke lyst til at være sammen med nogen, og har enlig helst lyst til at være for mig selv det meste af tiden.
det eneste der holder mig kørende i skolen er får at ikke at skuffe min mor over jeg er så langt og bare smider det hele væk
Hvad ville i gøre i min situation?
Hilsen

(18 år)
Hej 18 årig
Det lyder til, at der er flere ting, som du går og bøvler med og som presser dig for tiden. Det kan være ret hårdt at føle sig usikker og mangle overskud. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os. For svære ting er aldrig noget, som man skal gå med alene.
At føle sig presset
Du skriver, at du ikke kan overskue noget som helst, og at du udsætter alt. Det kan være rigtig hårdt, når man er ramlet ind i periode, hvor man føler sig presset. Og når man har det sådan, kan det godt gå ud over ens overskud. Og når man samtidig ikke har det godt i klassen, så kan lysten til at komme afsted om morgenen godt dale ret meget.
Men du skal vide, at du langt fra er alene om at synes, at gymnasiet kan være svært. Der er ofte unge, som skriver til os, at de oplever at skulle stå på tæer for at følge med, og at motivationen ikke er der. Hvis du har lyst, kan du tage et kig på spørgsmålet fra en pige på 17, som skriver, at linjen hun har valgt er for svær, og at det går dårligt i klassen.
Overskuddet kan komme tilbage
Selvom det kan være svært at forestille sig, når man står midt i det, og alt virker hammer uoverskueligt, så kan ens overskud heldigvis godt komme tilbage igen.
Noget af det, som man kan hjælpe er at lave noget, som man synes er nice.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om der er noget, som du godt kan lide at lave? For selvom det måske virker uoverskueligt at skulle lave noget, så er det tit også det, som giver en energi og overskud igen. Og det behøver ikke at være en kæmpe ting, måske bare en halv time om dagen. Og når det så føles okay, kan det være en time eller mere.
I vores artikel Ingen energi? Står der også nogle gode råd til mere overskud i hverdagen. Så måske der også er et råd eller to i den, som du kan bruge?
Du skriver også, at du ikke rigtig får sovet om natten. Derfor tænker jeg også, at der måske også er noget i vores artikel Svært ved at falde i søvn? Få 12 råd til, hvad du kan gøre, som kunne være hjælpsomt for dig?
Usikkerhed
Du skriver også, at du er usikker på dig selv på rigtig mange punkter. Det er jeg ked af at høre. For det kan være mega hårdt, når usikkerheden fylder, og den indre kritiker hele tiden er på spil. Derfor vil jeg også anbefale dig at tage et kig på vores artikel om, hvordan man ligeså stille kan skrue ned for sin usikkerhed
Mærk efter
Du spørger også, hvad vi ville gøre i din situation. Og det kan jeg desværre ikke svare på. For det er kun dig, som kan mærke, hvad der føles rigtig for dig. Derfor er mit allerbedste råd til dig også at mærke efter. Og finde ud af, om det rigtige for dig er at blive eller droppe ud af gymnasiet.
Sommetider kan det være svært at finde hoved og hale i alle tankerne og følelserne, som fylder. Derfor kan det også være en god ide at lave en liste, hvor man skriver, hvad der taler for og imod det ene og det andet. På den måde bliver det tit lidt mere overskueligt.
Snak med nogen om det
Ud over at mærke efter vil jeg også virkelig råde dig til at snakke med nogen om, hvordan du har det. Det er nemlig noget af det bedste, man kan gøre, når man det svært.
Du skriver også, at du ikke vil skuffe din mor, og det lyder til, at det også er noget som fylder en del hos dig. Er det mon rigtig forstået? Det kan være en ret svær følelse at gå med. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du snakkede med din mor om det. For så kan det måske også være med til at skabe lidt ro og punktere nogle af de tanker og bekymringer, du har.
I vores guide til at snakke med forældre om svære ting, står der nogle gode råd til, hvordan man får åbnet op for snakken.
Snak med dine venner
Jeg tænker også, at der måske er nogle af dine venner, som kender til det med at være trætte af deres uddannelse, og synes det er svært. Og at det derfor måske kunne være rart at snakke med dem om, hvordan du har det for tiden. Og uanset om de kender til det eller ej, så vil langt de fleste venner gerne lytte og støtte, når man fortæller at man har det svært.
Snak med en studievejleder
Når man er lidt nede, og mangler motivation og overskud kan studievejledere også være rigtig gode at snakke med. De ved nemlig både en masse om uddannelse og trivsel. De fleste skoler har en studievejleder tilknyttet, som man kan booke en tid hos. Så det kan jeg varmt anbefale dig at gøre.
Headspace
Her til sidst vil jeg også lige nævne Headspace. Headspace er et sted, hvor man kan komme og snakke om det, der fylder. Der er intet som er for stort eller småt, og de frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat.
Det kan være rigtig svært når man føler sig usikker og mangler overskud. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender masser af varme tanker din vej
De bedste hilsner fra en Mindhelper