Her i 2.g har jeg fuldstændig mistet lystet til at gå på gymnasiet. Jeg er mega presset. Men jeg har fundet en uddannelse, jeg hellere vil.
Hej,
Skal jeg droppe ud af gymnasiet?’
Jeg er en pige på 17 og bliver snart 18 år gammel. Jeg er i et dilemma og vil gerne høre jeres (mindhelpers) mening. Jeg ved ikke om i overhovedet hjælper med disse problemer men her er mit spørgsmål: skal jeg droppe ud af gymnasiet ?
Da jeg startede i 1.g var jeg meget optimistisk men lige så stille er lysten til alt forsvundet her i 2.g. Det har resulteret i en depression pga det pres jeg føler. Linjen jeg har valgt er simpelthen for svær og jeg kan ikke nå at følge med mere. Det går mere dårligt i min klasse og jeg føler mig mere ensom.
Sidste dag fandt jeg en annonce fra uddannelses guiden og jeg begyndte at lede lidt efter andre uddannelser og jobs. Jeg er meget kreativ og jeg synes at mediegrafiker lyder super spænende jeg har bare lyst til at droppe ud af gymnasiet og begynde på mediegrafiker uddannelsen. Jeg føler at jeg har fundet håbet igen, men er det smart at droppe ud når der alligevel kun er halv andet år tilbage ???
Jeg føler lidt at jeg skuffer(svigter)mine forældre hvis jeg dropper ud nu.
Som sagt fylder denne tanke meget og jeg tænker på det hver eneste dag. Jeg ved bare ikke om det er dumt at droppe ud. Der er mange der siger at det er dumt men hvis det virkelig slet ikke er meningen at jeg skal gå på min nuværende uddannelse er et vel det rigtige at gøre? Eller ikke??!

(Pige, 17 år)
Kære 17-årige pige
Det er rigtig svært, når man står i en situation, der ikke helt føles rigtigt for en. Derfor er det rigtig godt, at du har taget første skridt og delt din tvivl.
Godt, at du reagerer
Det lyder, som om det er hårdt for dig at gå på gymnasiet. Og i en sådan grad, at du er blevet så presset, at du føler, du er røget ned i kulkælderen. Det er jeg ked af at høre. Til gengæld er det hammergodt, at du tager det alvorligt og tænker over, hvad du skal gøre ved det. Og det skal jeg nok komme med forslag til her.
Hvad kan du se dig selv i?
Du skriver, at du har fået håbet igen, da du fik øje på mediegrafikeruddannelsen. Det er jeg rigtig glad for at høre. Det er rigtig vigtigt, at man kan se sig selv i den uddannelse, man vælger. Og det tyder det på, at du kan med din interesse for det kreative.
Det er bestemt ikke alle, der kan se sig selv gå på gymnasiet, og ved du hvad? Det er mere end okay. Vi mennesker skal fordeles lidt over det hele. Og det vigtigste er, at man følger sin intuition og sit hjerte.
Bliv skarp på, hvad du helst vil
Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du får gjort op med dig selv, hvad du allerhelst vil. Hvad siger dit hjerte til dig? Det kan være rigtig svært at tage sådan en beslutning. Så prøv at kigge vores guide igennem til at træffe valg. Noget der ofte virker ret godt er at liste fordele og ulemper op ved valgene. Så bliver det tit nemmere at se, i hvilken retning vægtskålen tipper.
Du skriver, at du er i tvivl, om det er smart at droppe ud halvandet år før, du er færdig. Til det vil jeg sige: Hvis du bliver sikker på, at du vil droppe ud, så er halvandet år stadig lang tid igen at skulle holde ud. Især hvis du allerede nu ikke har det særlig godt.
Tag kontakt til studievejlederen
Det her med at droppe ud eller ikke at droppe ud kan være en ret stor beslutning at sidde med selv. Derfor er det rigtig vigtigt, at du fortæller nogen om dine tanker. Det kan fx være en studievejler på dit gymnasium. De kan ofte vejlede en i, hvad der er en god ting at gøre – netop i sådan en situation, du står i.
Snak med dine forældre
Du skriver, at du er bange for at skuffe dine forældre, hvis du dropper ud af gymnasiet. Af den grund tænker jeg, at det er hamrende vigtigt, at du deler dine tanker med dem. Tag en snak med dine forældre, hvor du fortæller dem, hvad du oplever af svære ting i gymnasiet. Men også at du har fundet håbet igen, da du læste om mediegrafikeruddannelsen. Jeg er sikker på, at dine forældre kun ønsker, at du er glad for det, du laver. Uanset hvilken retning du så vælger at gå i.
Jeg håber, at du får delt dine tanker med dine forældre. Og at du får taget det valg, der er det mest rigtige for dig.
De bedste hilsner fra Mindhelper