Hej Mindhelper
Jeg er en pige som går på gymnasiet. Lige så længe jeg kan huske har jeg haft virkelig svært ved fremlæggelser. Jeg bliver så mega nervøs og jeg kan ik formulerer mig ordenligt selvom jeg har øvet mig. Jeg går helt blank og har svært ved at huske det og har bare generelt svært ved at sige noget. Jeg ved godt at man bare skal op på hesten igen, men jeg synes bare aldrig det bliver bedre. Jeg føler aldrig jeg rykker mig. Efter snart 12 år på skolebænken er det noget som jeg altid har kæmpet med og noget jeg aldrig har følt mig tryk i. Jeg er med på at alle bliver nervøse men jeg føler bare at jeg på en måde virker dum fordi jeg ik kan formuler mig ordenligt selvom jeg har lavet det og har skrevet alt det ned jeg skal sige. Jeg ved virkelig ik hvad jeg skal gøre, er bare virkelig træt af det. Hilsen gymnasieeleven

(19 år)
Kære gymnasieelev,
Det lyder til, at du kæmper meget med at fremlægge foran andre. Det kan være rigtig frustrerende, når man ikke føler man rykker sig, selvom man øver sig.
Du er ikke alene
For det første skal du vide, at du er langt fra alene. Rigtig mange mennesker har svært ved at fremlægge. Det er helt forskelligt hvordan man reagerer, når man skal tale foran andre, og for mange mennesker er det svært.
Du kan for eksempel prøve at læse brevkassespørgsmålet fra en 13-årig pige der også synes det er rigtig svært at fremlægge foran andre. Eller spørgsmålet fra en 15-årig pige, der har meget præstationsangst
Det er altså helt normalt at blive nervøs, når man skal tale foran andre. Og du er bestemt ikke alene.
Når nervøsiteten tager over
Men selvom det er normalt at blive nervøs, når man skal fremlægge, så er det også frustrerende, når nervøsiteten tager overhånd. For det er ikke rart, når man ikke føler, man får sagt det man gerne ville, eller får lavet fremlæggelsen som man havde planlagt.
Men heldigvis er der flere ting du kan gøre, for at komme nervøsiteten til livs.
Først og fremmest vil jeg dog sige, at nervøsitet som sagt er helt normalt. Derfor er målet heller ikke aldrig at blive nervøs. Men det kan være rigtig rart at nå et sted hen, hvor nervøsiteten ikke bestemmer over fremlæggelsen.
Tal med din lærer
En ting du kan gøre for at få det bedre, inden du skal fremlægge, er at tale med din lærer.
For det første kan det være rigtig rart at vide, at din lærer ved, hvordan du har det. Men det kan også være rigtig rart at lave nogle gode aftaler med sin lærer, inden man skal fremlægge.
Det kan være I kan lave en aftale om, at din lærer hjælper dig, hvis klappen går ned. På den måde ved du, at din lærer nok skal hjælpe dig i situationen, og at du ikke står med den alene.
Fortæl dine venner i klassen om det
Ligesom det kan være rart at søge hjælp hos sin lærer, så kan det også være dejligt at tale med sine klassekammerater om det.
Du er nok ikke den eneste, der synes, at fremlæggelser er mega svære. Og det kan være rigtig rart at tale med andre, der kan sætte sig ind i, hvordan man har det.
Samtidig kan dig og dine venner blive hinandens cheerleaders. Når vi er mega nervøse for noget, så kan det være rigtig rart at vide, at der er nogen som hepper på os.
Men for at du kan få hjælp og støtte fra dine venner, så er det vigtigt at de ved, hvordan du har det. Og første skridt til det, er at få sagt det højt.
Når I så har talt sammen, så kan I eventuelt lave nogle aftaler om, hvordan I kan hjælpe hinanden, når I skal gøre ting, I er nervøse for. Kunne det for eksempel hjælpe dig, at du kun kigger på din ven, når du fremlægger i klassen?
Fortæl klassen, at du er nervøs
Hvis du har mod på det, så kan det faktisk også hjælpe at fortælle klassen, at du er mega nervøs.
Altså sige højt, inden du går i gang med fremlæggelsen: “Hey allesammen, jeg er faktisk mega nervøs, det havde jeg bare lige brug for, at I vidste.”.
Jeg kan sagtens forstå, hvis du tænker, at det bare ville gøre dig mere nervøs. Men nogle gange, så er en af grundene til, at nervøsiteten fylder så meget, at vi prøver at skjule den.
Altså, bruger vi meget energi på, at de andre ikke skal opdage, at vi er sindssygt nervøse. Men når vi vælger at sige det højt, så behøver vi ikke bruge energi på at skjule det mere. Og nogle gange kan det gøre, at noget af nervøsiteten faktisk forsvinder.
I mit svar til dig, er jeg blot kommet med et par råd. Faktisk har vi lavet en længere artikel om netop det at være bange for at fremlægge. I artiklen dykker vi ned i, hvad du kan gøre før, under og efter fremlæggelsen.
Alt det kan du læse i vores artikel: Bange for at fremlægge? Her er det, du skal vide
Det kan være mega træls, når man bliver alt for nervøs, når man skal fremlægge. For som du selv siger, så ved man jo godt, hvad man vil sige, men ordene vil bare ikke ud. Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på vej, og så ønsker jeg dig rigtig god vind til din næste fremlæggelse.
De bedste hilsner fra en Mindhelper