Jeg går i 7. Klasse og får mega angst, hver gang jeg skal fremlægge eller læse noget op for klassen.
Hej!
Jeg går i 7. Klasse og for Mega angst hver gang jeg skal fremlægge, eller læse noget op for klassen. Jeg ved ikke helt hvorfor, men jeg tror det er efter en dårlig oplevelse, hvor jeg gik helt i sort. Jeg synes det er Mega træls og jeg vil virkelig gerne af med det.
Har i nogle tips?
Kh pige på 13 år.

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13
Æv hvor er det træls, at du bliver ramt af angst, når du skal fremlægge. Det kan jeg sagtens forstå, hvis du rigtigt gerne vil slippe for. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Som du selv skriver, så er det mega træls, når man bliver ramt af angst eller nervøsitet, hvis man skal fremlægge foran klassen. Så kan man opleve, at ens hjerte begynder at hamre derudaf. Man får måske svedige håndflader, og det er lissom at ordene ikke rigtigt vil komme ud af munden på en. Og man har måske allermest lyst til bare at gå tilbage til sin plads og synke langt ned i stolen. Er det noget du kan nikke genkendende til? Hvis det er, så skal du vide, at det er fuldstændigt normalt, at have det sådan. Det er der virkeligt mange både børn, unge og voksne, der oplever.
Der kan være mange grunde til, at man bliver ramt af nervøsitet, når man skal fremlægge. Som du selv nævner, så kan det være, at man har haft en dårlig oplevelse, hvor det havde været rigtigt ubehageligt at fremlægge. Så kan ens krop godt huske den ubehagelige oplevelse, og så reagerer den måske på samme måde næste gang, at man skal fremlægge. Men helt ærligt, så er det også bare ret skræmmende, at skulle snakke foran andre. Jeg tror, at hvis du laver en rundspørge runde i din klasse, så vil du nok opleve at der er en del, som oplever det samme som dig. For vi mennesker bliver bare nemt nervøse. Du kan prøve at læse det her brevkassespørgsmål fra en pige på 16. Hun oplever også, at blive rigtig nervøs, når hun skal fremlægge. Nogle gange kan det være rigtigt rart at læse, at der er andre, som oplever noget lignende. Hun skriver godt nok også noget om social angst, men det tænker jeg ikke er så relevant for dig. Min pointe er bare, at du helt sikkert ikke er alene om følelsen af at blive nervøs inden man skal fremlægge. Det tror jeg der er mega mange unge, der kan nikke genkendende til.
Hvad kan du gøre?
Du spørger om vi har nogle tips til dig, og det har vi helt sikkert. Du kan prøve at læse vores artikel om gode råd til nervøsitet, der står en masse rigtigt gode råd man kan bruge, hvis man oplever at blive angst/nervøs, når man skal fremlægge. Der står blandt andet lidt råd til at trække vejret helt ned i maven, og stille sig selv spørgsmålet “hvad er det værste, der kan ske?”. En anden god ting man kan gøre, hvis man oplever at blive meget nervøs er, at stille sig selv det her spørgsmål: “hvad tænker jeg om de andre, når de fremlægger?”. Når vi bliver nervøse for at fremlægge, så er det ofte fordi, at vi er nervøse for hvad andre tænker om os. For hvad nu hvis man kommer til at sige noget forkert, har spinat mellem tænderne eller noget helt tredje? Er det også sådan for dig? Hvis det er det, så kan det være en god idé, at overveje hvordan du tænker om de andre, når de fremlægger. For ofte så tænker vi ikke så meget over det, når de andre fremlægger. For vi har måske travlt med at tænke på vores egen fremlæggelse eller tælle timerne til vi har fri. Og sådan er det også, når de andre ser dig fremlægge. De tænker på samme måde om din fremlæggelse, som du nok gør om deres – ikke særligt meget. Det kan være rigtigt rart at huske sig selv på, fordi det kan gøre oplevelsen af at fremlægge en lille smule mindre skræmmende.
Det kan godt tage tid, at vænne sig til at fremlægge uden at blive nervøs. Og det er helt normalt at synes det er svært og ikke særligt sjovt. Men jo flere gange du prøver at fremlægge, jo flere gange vil du opleve, at det faktisk gik helt fint. At du fik sagt de ting, som var vigtigt at sige, og der var ingen der grinede eller kiggede skævt til dig. Jo oftere man fremlægger, jo nemmere kan det faktisk blive. Samtidigt kan en lille smule nervøsitet være rigtigt godt for en, fordi så er man mere på dupperne og klar i hovedet til man skal præstere.
Snak med en lærer om det
Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du snakkede med din lærer om, hvordan du har det. Det kan være rigtigt rart at få snakket om nervøsiteten, og så kan læreren komme med råd til dig og støtte dig, hvis du bliver meget nervøs inden du skal tale foran klassen. Læreren er sikkert helt vant til at have nervøse elever og vil sikkert rigtigt gerne hjælpe dig. Hvis der er en bestemt lærer, som du er tryg ved, så kan du jo tage fat i hende/ham og spørge om i kan snakke sammen.
Snak med dine venner/veninder
Jeg tænker også, at det måske kunne være rigtigt rart for dig, hvis du prøvede at snakke med nogle af dine venner/veninder om det. For jeg kunne forestille mig, at du ikke er den eneste der bliver nervøs inden fremlæggelserne. Og måske har dine venner nogle rigtigt gode ideer til, hvad du kan gøre? Udover det, så kan i jo støtte godt op om hinanden og sørge for at hjælpe hinanden til at være et godt publikum under fremlæggelserne.
Det er mega træls, hvis man bliver meget nervøs inden man skal snakke eller fremlægge foran klassen. Men det er fuldstændigt normalt. Så kan det være en god idé, at huske sig selv på, at de andre ikke tænker særligt meget over ens fremlæggelse, og det er helt normalt at blive nervøs. Derudover er det også en rigtig god idé, at snakke med nogen om, hvordan man har det. På den måde kan man nemlig få lidt luft til sine tanker, og måske lidt gode råd og støtte på vejen.
Har du hørt om Mindhelpers angstforløb?
Jeg kommer også til at tænke på om du har set, at Mindhelper har et gratis forløb om angst? Du kan finde forløbet på dette link. Det forgår online og er helt anonymt. I forløbet kan du lære mere om hvad angst er, og konkrete teknikker til, hvordan du bedre håndtere angst. Forløbet er delt ind i forskellige moduler. Og der høre videoer med til hvert modul. Angstforløbets guide Anne, har filmet hver video i forvejen, og hun vil herigennem guide dig igennem forløbet. Da forløbet ligger online, kan du selv bestemme i hvilket tempo du vil gå de forskellige moduler igennem.
Så hvis du gerne vil vide lidt mere om angst, og få nogle teknikker til hvordan du bedre kan håndtere de svære tanker og følelse. Så kan jeg varmt anbefale dig at tage et kig på Mindhelpers ansgtforløb.
Jeg håber, at du har kunne bruge nogle af mine tips til noget. Og så krydser jeg fingre for, at din nervøsitet bliver lidt mindre, så det kan blive rart for dig at fremlægge.
De venligste hilsner fra en Mindhelper