Jeg har egentligt altid tænkt, at jeg skulle på hhx, fordi jeg synes, det virker mest spændende. Men jeg er startet i gymnasiet, fordi det var mere trygt, men jeg er tvivl om, om det er det rigtige.
Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 16 år, som lige er startet på et alment gymnasie(stx) efter et år på efterskole. Faktisk har jeg altid haft en idé om at jeg skulle på hhx, da jeg finder det mest spændene, men endte med stx da det føltes mere trygt og da jeg ikke kunne overskue at skulle hen til et sted hvor jeg absolut ingen kendte. I forvejen føler jeg mig meget tom efter jeg er kommet hjem fra efterskolen, jeg føler ikke rigtig jeg har styr på ved jeg vil. En ting jeg også altid har sagt er at jeg ikke skulle have naturfag længere efter folkeskolen, Da jeg virkelig ikke finder det spændene, men igen på grund af at jeg virkelig tryghedssøgende, valgte jeg en biologi linje fordi jeg kendte et par stykker i den klasse. Problemet er bare at jeg ikke kan lade være med at græde når jeg tænker over at jeg skal møde op på det gymnasie hver dag i tre år og have nogle fag jeg virkelig synes er tunge og som jeg heller ikke er specielt gode til. Men bliver også helt utilpas ved tanken om at starte i en klasse hvor jeg ikke aner hvem en eneste er. Jeg har altid troet jeg havde styr på min fremtid, men har aldrig været mere i tvivl. Skal jeg skifte til hhx eller blive på stx og håbe at biologi faktisk er okay.

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16 år
Det er mega svært, når man ikke helt kan finde ud af, om man har fået valgt den rigtige uddannelse. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Lav en liste
Jeg kan godt forstå, det er en mega svær situation, du er i lige nu. For det må være mega svært at skulle vælge mellem en klasse, hvor der er nogen, som du er sikker på, at du har det godt med. Men hvor du ikke bryder dig ret meget om fagene. Og så en helt ny skole, hvor du ikke rigtigt kender nogen, men hvor de til gengæld har nogle fag, som du synes er vildt sjove. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at tre år kan være virkeligt lang tid at skulle gå i skole, hvis man udelukkende skal have fag, som man faktisk ikke er særligt interesseret i. Samtidigt tænker jeg også, at selvom jeg godt kan forstå, det er skræmmende, at du ikke rigtigt kender nogen på hhx, så kan det jo være, de er vildt søde derovre. Og at du kommer til at trives rigtigt godt derovre.
Men på den anden side kan det jo også være, at du finder ud af, at du faktisk synes biologi er helt okay. Og derfor ender med at blive rigtigt glad for både din klasse og dine fag. Det er rigtigt svært at vide, for det er noget, som kun tiden kan vise. Og i sidste ender er du den eneste, der kan mærke, hvad der er mest rigtigt for dig. Hvis man har svært ved at tage et valg, så kan det nogle gange hjælpe at skrive fordele og ulemper ved begge valgmuligheder ned på en liste. Sådan så man på den ene side har fordelene og på den anden side ulemperne. Det mega smarte ved det er nemlig, at man så har alle fordelene og ulemperne ved begge valgene lige foran sig. Og så kan det nogle gange blive lidt nemmere at se, om det er fordelene eller ulemperne, der fylder mest.
Snak med din studievejleder
Det bedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med en studievejleder på dit gymnasium. Studievejledere er der nemlig blandt andet til at hjælpe, når man har svært ved at finde ud af, om man har valgt den rigtige uddannelse. Så jeg er næsten sikker på, at din studievejleder rigtigt gerne vil hjælpe dig med at finde ud af, hvad du skal gøre. Jeg er også ret sikker på, at din studievejleder har snakket med rigtigt mange unge, der har været i tvivl om, om de har valgt rigtigt. Også selvom de måske troede, at de vidste, hvad de ville.
Det er nemlig overhovedet ikke unormalt at blive i tvivl om, om man har valgt den rigtige uddannelse. Det er der rigtigt mange unge, der oplever. Og heldigvis er det også sådan, at der ikke er nogle valg, der er endelige. Så hvis man finder ud af, at man er endt på en uddannelse, der ikke er den rigtige for en, så kan man altid vælge om. Og det med at træffe et valg som man troede, var det rigtige, men som viste sig ikke at være det alligevel, er noget de fleste af os kommer til at opleve på et tidspunkt i løbet af vores liv. Nogle gange går livet bare ikke helt, som man havde håbet på, og det er okay. Så må man prøve at finde ud af, hvordan man kan komme tilbage på en vej, der føles rigtig at være på igen.
Snak med dine forældre
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har snakket med dine forældre om, at du er i tvivl om, om du er i den rigtige klasse? Hvis ikke du har det, så synes jeg nemlig, du skal gøre det. For det lyder som om, det fylder ret meget for dig. Og når der er noget, der fylder rigtigt meget for en, så er det tit rigtigt rart at have nogen, man kan snakke om det med. For når man fortæller andre om sine tanker, så bliver man tvunget til at tænke dem helt til ende. I stedet for, at de bare kører i ring i hovedet på en uden, at man rigtigt når at opdage halvdelen af de ting, man tænker. Samtidigt så giver du også dine forældre muligheden for at støtte dig til at finde ud af, hvad der føles mest rigtigt for dig at gøre. Sådan så du ikke skal tage beslutningen helt alene.
Tag fat i Headspace
Hvis det ikke dur at snakke med dine forældre. Eller hvis du bare har brug for at få vendt situationen med nogen, som ikke kender dig, så kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig altid en frivillig rådgiver klar til at snakke med dig, hvis der er noget, der fylder for dig. De frivillige rådgivere er vant til at snakke med unge, der har det svært af alle mulige forskellige grunde. Så jeg er næsten sikker på, at de også har mødt nogle unge, der har været i tvivl om, om den uddannelse de har valgt, er den rigtige. Du kan være helt anonym i Headspace, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen omkring dig. Så du kan få noget hjælp og støtte til at finde ud af, hvad der føles som den rigtige beslutning for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper