Hej Mindhelper
Jeg er en pige som går på Gym. Jeg har altid følt mig trådt på. Hver gang vi laver gruppearbejde har det altid været mig der skulle trække mig når vi ikke var enig i hvordan det skulle gøres. Jeg føler bare ikke jeg er god til at forsvar mine bud fordi jeg ikke er god til at socialisere.
Vi har et projektforløb hvor jeg har været indbydende men ikke blevet hørt alt hvad jeg ville skrive/lave er blevet slettet af min gruppe, fordi det ikke var godt nok. Til slut skulle vi dele op hvad hver skulle sige, hvor en i gruppen fortalte jeg skulle sige mindst fordi jeg ikke havde lavet noget.
Det er ikke første gang dette er sket, ved ikke helt hvordan jeg skal takle problemet

(17 år)
Kære Du
Det kan være hammer-frustrerende, hvis man ikke føler, at man bliver hørt i gruppearbejdet. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om dine oplevelser.
Der skal være plads til alle
Du skriver, at du ikke er blevet hørt i dit projektforløb, og at du føler dig trådt på. Det kan være en rigtig træls følelse at sidde med, når man arbejder sammen med andre. For i gruppearbejde skal det helst være sådan, at alle får lov til at byde ind og blive hørt. Og hvis man så føler, at ens bud bliver fejet af, eller at de ting man laver bliver ændret, så kan man godt komme til at føle sig lidt uretfærdigt behandlet. Det kan både være en ubehagelig følelse og gøre en ked af det. Derfor er det heller ikke okay, at dem man er i gruppe med sletter ens ting, eller ikke lytter til en. Formålet med at lave gruppearbejde er nemlig at samarbejde. Og det vil også sige, at der skal være plads til alle.
Det kan være svært
Du skriver også, at du ikke føler, at du er god til at forsvare dine bud i gruppearbejdet. Det tænker jeg, at der er en hel del unge, som kan genkende. For når man er sammen med andre, som man måske ikke kender så godt, kan det være ret svært, at forsvare sine ideer. Og det kan godt føles som en stor mundfuld, at skulle sige nogen imod, hvis ikke de er enige med en. Måske især, hvis man før har prøvet, at de ikke lyttede til ens bud. Derfor er det også helt normalt, at du kan synes det er svært.
I gruppearbejde skal man sommetider kunne give slip på nogle af sine bud. Men det skal helst ikke være sådan, at man ikke føler, at man kommer igennem med noget. For det kan være en rigtig øv følelse at stå med. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være hjælpsomt for dig, at øve dig på, at sige fra.
Lær at sige fra
Det kan være mega svært i starten, men de fleste oplever, at hvis de øver sig, så kan de blive bedre til at stå op for deres ideer og sige fra over for andre. Du kan prøve at kigge på denne her artikel. Der er der nogle råd til hvad du kan gøre, hvis du gerne vil øve dig i at blive bedre til at sige fra, når du for eksempel ikke føler dig hørt i gruppearbejdet. Jeg tænker at det måske kunne være en hjælp for dig, så du ikke skal blive ved med at føle dig trådt på.
Snak med dem
Jeg kommer også til at tænke på, om du kan tale med dem, som du er i projektgruppe med om, hvordan du har oplevet gruppearbejdet? Det kan måske føles lidt grænseoverskridende at skulle gøre, men det kan være en rigtig god øvelse for en selv, at prøve at sige det højt, når man kan mærke at der er noget, som går en på.
Hvis du godt kunne tænke dig lidt råd til, hvordan man kan åben op for samtalen, så kan du kigge på artiklen Lær at håndtere dine konflikter. Artiklen handler om konflikter med venner, men jeg tænker stadig, at der er nogle af rådene, som du måske kan bruge.
Tal med læreren
Hvis det ikke dur at tale med dem, som du er i gruppe med, så kan du måske overveje, at snakke med din lærer. Lærerne er der nemlig for at hjælpe. Derfor vil de som regel også gerne vide, hvis der er noget i en projektgruppe, som ikke fungerer. Og måske kan læreren også hjælpe dig med at finde ud af, hvad i sammen kan gøre for, at du får mere plads i din gruppe.
Tal med andre
Når man går rundt med nogle frustrationer, kan det være rigtig rart, at dele dem med andre. For så kan nogle af de tanker man går rundt med oppe i hovedet få luft. Og så fylder de ofte lidt mindre bagefter. Derfor tænker jeg også på, om du har en forældre, en god ven, eller en helt anden, som du tænker kunne være god at tale med? For selvom de måske ikke direkte kan gøre noget ved de ting, som du oplever i gruppearbejdet. Så vil de fleste der er tæt på en gerne lytte og snakke, når man går rundt med nogle trælse oplevelser.
Det kan også være, at der er nogle af dem du kender, som har oplevet noget lidt ala det samme. Jeg tænker nemlig, at det her med, at synes det kan være svært at stå op for sine ideer, er noget, som rigtig mange har prøvet. Og så kan det måske være, at den du taler med, har et tip eller to, som hjalp dem.
Headspace
Hvis du tænker, at du godt kunne tænke dig at tale med nogle ude fra, så kan jeg også anbefale dig at tage fat i Headspace. Headspace er et super godt tilbud til unge, hvor man kan komme og få samtaler med de frivillige. Man kan tale om lige netop det der fylder i ens liv. Og de frivillige i Headspace er vant til at tale med unge. Så de gør altid deres bedste for, at det skal være rart at komme der, også selvom man synes, at det kan være lidt svært, at tale om hvordan man har det.
Det kan være en mega træls følelse at gå rundt med, når man føler sig trådt på. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og at du får mod på, at prøve at forsvare dine bud lidt mere i gruppearbejdet. Jeg hepper ihvertfald på dig!
De bedste hilsner fra en Mindhelper