Hej
Jeg har et rigtig lavt selvværd. Jeg tror aldrig på mig selv mere og jeg tænker også alt for negativt omkring mig selv.
Jeg er også begynd at overanalysere rigtig mange ting, specielt ting ser vedrører skolen og hvad mine veninder og andre mennesker vil tænker om mig. Og når jeg overanalysere ting, kommer jeg altid frem til den værste konklusion der findes.

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det er super hårdt at kæmpe med lavt selvværd. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er så vigtigt ikke at gå alene med de svære ting.
Det er helt normalt
Det er super hårdt, når man overanalyserer alting og kun kommer frem til de negative konklusioner. For det kan virkeligt gå udover ens selvværd. Men det der med at overtænke og nå frem til den værste konklusion i verden er faktisk helt normalt. Det er noget, vi alle sammen kommer til en gang imellem. For vi mennesker er flokdyr, og vi er faktisk designet til at tænke over, hvad andre tænker om os. Det har nemlig være en fordel for os engang, fordi det var farligt for os ikke at gøre det. For så kunne vi risikere at blive smidt ud af vores flok, og det var livsfarligt at vandre rundt på savannen alene, for så var det meget nemmere for bjørnene at fange en. Derfor var det super smart, vi kunne tænke over, hvad vi sagde, så vi blev smidt ud af gruppen, fordi vi fik gjort nogen sure.
Udfordr de negative tanker
I dag er det bare ikke helt så hjælpsomt mere at overtænke for meget. For det er ikke farligt på samme måde at blive smidt ud af sin gruppe. Til gengæld så kan alle de her negative tanker gøre, at man kan komme til at kæmpe med rigtigt dårligt selvværd. Lidt som du beskriver. For det kan bare komme til at føles som om, de her negative ting som ens tanker siger, er sande. Men man skal ikke tro på alt, hvad ens tanker siger, for de har ikke altid ret. Og der er heldigvis noget, man selv kan gøre for at lære ikke at tro på alle de ting, som ens tanker fortæller.
En af de ting man kan gøre, handler om at stoppe op og lægge mærke til, hvad det er ens tanke fortæller en. Og så for eksempel lige tænke en ekstra gang over, hvor stor sandsynligheden er for, at den har ret. Sådan så man lige får tanken lidt på afstand og ikke bare tager alt, hvad den siger for gode varer. Du kan læse mere om teknikken i den artikel, jeg har linket til om at udfordre sine negative tanker. Hvis du har lyst til det, kan du også prøve at kigge på vores artikel med gode råd imod lavt selvværd. Måske er der også noget i den, du kan bruge?
Snak med nogen
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogen om, hvordan du har det? Hvis ikke du har det, så synes jeg, at du skal gøre det. Hvis du er tryg ved det, kan du for eksempel snakke med dine forældre. Men hvis der er en anden person, du er mere tryg ved at snakke med som for eksempel en lærer på din skole, en god veninde eller en rigtigt sød faster, kan du også sagtens snakke med ham eller hende. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Det vigtige er bare, at du får snakket med nogen, så du ikke skal gå alene med dine tanker. Det er nemlig alt for tungt at skulle gå rundt og kæmpe med negative tanker og dårligt selvværd alene.
Du kan altid snakke med Headspace
Hvis det er nemmere for dig at snakke med nogen, som du ikke kender, så kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig altid nogle super dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig, og du kan snakke med dem om alt, hvad der fylder for dig. Der er nemlig ikke noget, der er hverken for stort eller for småt at snakke om hos Headspace. Du kan både møde op til at personligt møde hos Headspace, men du kan også chatte med de frivillige rådgivere, hvis du er mere tryg ved det. Og så kan du være helt anonym, hvis du ikke har lyst til, at der er nogen, der skal vide, hvem du er. Så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen, så du ikke skal gå med alt det her alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper