Hej, jeg har været i forhold med min kæreste i næsten 7 år, og vi elsker hinanden. Vi gik igennem en periode hvor han så rigtig meget porn, næsten dagligt. Det gik udover vores sexliv siden han ikke kunne have sex når jeg havde lyst fordi han lige havde gjort det selv. På samme tid tog jeg meget på. Jeg følte at han valgte de her online piger udover mig som gjort min selvtillid meget svær. I dag fungerer vores sexliv godt, det tog lidt tid og lidt mange snak men nu ser han sjælden porn og vi har sex tittere. Men jeg kan ikke slip af med min lave selvtillid, jeg føler mig hele tiden usexet, jeg frygter at han skjuler sin porn fra mig, og jeg frygter selvom jeg ved han ikke gør det, at han finder en anden til at have sex med. Jeg stoler på ham en har altid den lille stemme hvor nogle dage er bare svært at føre væk, det påvirker så min sexlyst. Det hjælper ikke i øjeblikket at han skal på to rejser med sin veninde (som også er i et forhold) og de skal dele værelse og telt. Hun har store bryster, og han har sagt at han har kigget på dem, men tænker ikke noget om dem. Jeg har også lagt mærke til at han kigger på andres pigers numser og bryster når vi er ude hvis de har “sexet” tøj på.

(23 år)
Kære du
Det lyder til, at du står i en situation lige nu, hvor det med sex, porno og selvværd fylder rigtig meget.
Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. Dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Det giver mening
Du skriver, at på et tidspunkt så din kæreste porno næsten dagligt, og at det endte med at gå ud over jeres sexliv.
Det var hårdt i en periode, men det lyder til, at I fik taget nogle rigtig gode snakke om det og er kommet godt videre.
Alligevel skriver du, at det har gjort noget ved din selvtillid, og at mens det stod på, følte du, at han valgte online piger til i stedet for at være tiltrukket af dig.
At sidde med sådan en følelse kan gøre rigtig ondt. Derfor synes jeg også, at det giver rigtig god mening, at det er en følelse, som stadig er der, selvom I er kommet godt videre.
Hvad gør porno ved et forhold?
Det kan være svært at vide, hvad porno gør ved et forhold. Nogle kloge hoveder har prøvet at undersøge, hvad det gør ved et forhold, at den ene eller begge parter ser porno.
Her fandt de bl.a., at cirka 75% af unge mænd, ser porno hver dag. Hvilket vil sige, at den mængde af porno, som din kæreste så førhen, faktisk er ret normal.
Men gør det så ikke noget ved forhold?
Her er svaret både ja og nej. For det at se porno er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Nogle synes det er enormt rart at onanere og se porno, og gør det tit, uden at det går ud over deres forhold.
Andre oplever, at de kan have svært ved at have sex, føle sig tiltrukket til sin kæreste eller stoppe igen, hvis de ser det flere gange om dagen.
Hvad skal du gøre?
Det kan være svært at finde hoved og hale i det hele, når man har en idé om, hvad problemet er, men ikke helt ved, hvad man skal gøre ved det.
Derfor vil jeg nu prøve at komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre.
Grænser er vigtige
Et godt sted at starte er at huske på, at det er okay at sætte grænser i et forhold.
Så hvis du kan mærke med dig selv, at du ikke synes det er særlig rart, at din kæreste ser porno eller kigger på andres pigers numser og bryster når I er ude, så er det helt okay.
Vi har hver især vores grænser, og dem skal vores partner respektere, hvis forholdet skal være rart for begge parter.
Hvis du kunne tænke dig at læse mere om personlige grænser og om, hvordan man sætter dem, så kan jeg varmt anbefale dig at læse vores artikler: Derfor er det vigtigt at kunne sætte grænser og Pas på dig selv: Lær at sætte grænser!
Hvad med det om selvværd?
Du skriver, at du stadig kæmper med lavt selvværd, og at det får dig til at tænke alle mulige ubehagelige tanker om både dig og din kæreste.
Det kan være rigtig hårdt og drænende at have lavt selvværd. Både fordi det kan få en til at tænke en masse negative tanker om en selv, men også fordi det kan være med til at spænde ben for ens forhold.
Heldigvis kan man godt gøre noget ved det. I vores artikel: Lavt selvværd – 7 gode råd til, hvordan du får det bedre med dig selv, har vi samlet en masse gode råd til, hvordan du lige så stille kan bygge dit selvværd op igen og få det bedre med dig selv.
Snak med ham om det
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, om du har fortalt din kæreste, hvordan du har det?
Har du fortalt ham om dit selvværd, frygten om at han ikke finder dig attraktiv eller tankerne om, at han måske finder nogle andre at have sex med?
Hvis du ikke har det, så synes jeg det kunne være en rigtig god ide. For selvom det kan være rigtig svært at tage sådan en snak, så kan det også være rigtig rart og lettende.
Hvis du ikke fortæller ham, hvordan du har det, og hvilke tanker du går rundt med, så kan han heller ikke være der for dig og hjælpe dig med at få det bedre.
Som kærester er I jo et hold. Og hold fungerer ofte bedst, når de spiller sammen.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal gribe samtalen an, så kan du prøve at læse vores guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting. Her gemmer sig en masse gode råd.
Det kan være rigtig svært at have det godt i ens forhold, hvis porno, sex og selvværd fylder en masse. Derfor håber jeg, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg håber du finder ud af det og sender god energi din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper