Hej Mindhelper
Jeg har i flere år haft en irriterende slags synkerefleks, som jeg ikke føler mig i kontrol over. Jeg vil tro, at det er en nogenlunde normal kropslig reaktion på nervøsitet e.l., men for mig er det ikke kun i forbindelse med nervøsitet. Det kan dukke op både når jeg er i selskab med andre og når jeg er alene, f.eks. når jeg læser. Under nedlukningen med online skole var det særligt svært, jeg tror jeg blev meget selvbevidst, og når mit kamera var tændt, fik jeg denne her impuls til og samtidigt frygt for at synke – frygt for at andre skulle lægge mærke til det.
Det er som om mine tanker driller mig selv. Især i situationer hvor det ikke er spor fedt at skulle synke hele tiden, som hvis jeg skal sove ved siden af nogen eller være tæt på dem. Jeg bliver bange for, at de opdager det, og det er som om det forstærker tankerne, så jeg slet ikke kan lade være.
Ift. til tidligere er det ikke længere noget, jeg tænker på hele dagen, men det fylder alligevel, og jeg ville virkelig ønske, jeg bare kunne være til stede i nuet. Er der noget, jeg kan gøre for at slippe af med tankerne?

(18 år)
Kære Du
Det lyder til, at det her med din synkerefleks, fylder meget i dine tanker. Det kan være hårdt at have det sådan. Og man kan hurtigt komme til at bruge mega meget tid og energi på, at bekymre sig om det. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt os om dine tanker.
Kroppens reaktioner
Som du selv skriver, så er det at synke, en helt normalt kropslig reaktion. Alle mennesker synker rigtig mange gange, i løbet af en dag. Og for det meste, lægger vi slet ikke mærke til, at vi gør det. Lidt ligesom, at vi ikke lægger mærke til, at vi trækker vejret. Vi bliver tit først opmærksomme på de her kropslige funktioner, hvis vi pludselig skal stoppe med at gøre dem. For eksempel hvis man er under vand, og skal holde vejret. Eller hvis man har fået hammer ondt i halsen, og det gør ondt at synke. Der tror jeg mange har prøvet, at holde trangen til at synke tilbage, for at undgå at det skulle gøre ondt. Men så er det, at synkerefleksen går ind og tager over, og får en til at synke alligevel. Lidt ligesom, at kroppen snapper efter vejret, når man har hold det for længe.
De her reaktioner er ikke noget man selv har kontrol over. Og når kroppen går ind og gennemtvinger et synk, eller en vejrtrækning, så er det for at passer på os, og sørger for, at alle dens funktioner fungere. Men det kan godt være hammer frustrerende, hvis man virkelig prøver at holde igen. Og det kan måske også føles lidt som et kontroltab, at man ikke er herre over ens krops reflekser.
Når man er blevet selvbevidst
Du skriver også, at du blev selvbevidst da du var på kamera, og fik den her impuls til at synke. Jeg tænker at det giver super godt mening. For når man bliver selvbevidst, så vil man tit lægge ekstra meget mærke til alt hvad man gør. Også små ting, som man ellers ikke ville tænke over, som fx at synke. Og især hvis man er lidt nervøs, kan trangen til at synke godt blive større.
Men for det meste, er man meget mere opmærksom på hvad man selv gør, end hvad andre gør. Det betyder også, at man tit er meget mere kritisk overfor sig selv, end over for andre. Du kan måske prøve at tænke på, om du lægger mærke til, når dine venner synker. Og hvis du lægger mærke til det, hvad tænker du så om dem? Jeg forestiller mig, at der er en god mulighed for, at du ikke tænker super meget over det. Og selv hvis du gør, så tænker du sikkert ikke dårligt om dem. Derfor tror jeg også, at der er en god chance for, at andre tænker meget mindre på, når du har den her synkerefleks, end du måske frygter.
Bryd tankerne
Det lyder som om, at du allerede er godt på vej, med at komme de trælse tanker til livs. Du skriver ihverfald, at tankerne om at synke, ikke fylder lige så meget mere. Og her skal du vide, at det er helt naturligt, hvis tankerne ikke forsvinder fra den ene dag til den anden. Det er for det meste en proces, hvor tankerne aftager lidt efter lidt. Hvis du alligevel gerne vil have nogle fif til, at arbejde med, at få skubbet tankerne endnu mere væk, så kan du kigge på artiklen Lær at bryde tunge tanker, når de køre i ring.
Nogle unge som bøvler med tunge tanker, synes også det kan hjælpe, at tænke på deres tanker som toge på en station. Du står på perronen og kan se alle togene køre forbi. Nogle suser lige igennem, og andre stopper ved perronen. Men selvom toget holder stille, behøves du ikke stå ombord på det. Sådan kan man også prøve at tænke på sine tanker. Selvom de dukker op, behøves man ikke stå ombord, men i stedet lade dem køre videre. Så når tankerne om at synke dukker op, så prøv om du kan lade være med at stå på toget – og i stedet lade tanken forsvinde ud af perronen igen. Giver det mening?
Sig det højt
Jeg kommer også til at tænke på, om du har prøvet at sige det højt, når dine tanker omkring at synke dukker op? For ellers kan det måske være en hjælp at gøre. Nogle gange kan det nemlig være med til at punktere ens bekymringer. Og så kan det være lettere, at lægge frygten væk for, at de andre lægger mærke til at man synker. Så næste gang du er sammen med nogen, og du mærker at tankerne dukker op, kan du overveje at fortælle dem om tankerne. Det kan måske være noget ala “Ej nu kan jeg bare mærke, at jeg tænker mega meget over, om du lægger mærke til at jeg synker.”
Tal om det
Det kan også være en god ide at tale om det, uden for de situationer hvor tankerne dukker op. Så har du mon talt med nogen du har tæt på dig, om hvordan du har det? Det kan fx være en forældre, en god veninde, eller en helt tredje. Det kan nemlig være ret rart at dele det, når man går rundt med nogle bekymringer. Og det der kan føles tungt, føles ofte lidt lettere, når man fortæller det til andre.
Headspace
Hvis du godt kunne tænke dig at tale med nogen ude fra, kan jeg varmt anbefale dig Headspace. Headspace er et sted, man kan komme som ung, og få samtaler hos de frivillige. De frivillige er vant til at tale med unge, om alle mulige forskellige slags problemer. Intet emne er for stort eller småt. Og de frivillige er super søde og dygtige. Så dem kan du trygt tage fat i – det er både gratis, og du kan også være anonym.
Det kan være mega træls, når man er blevet selvbevidst over noget man gør. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har været hjælpsomt. Og så krydser jeg fingre for, at du snart kan give slip på tankerne om at synke, så du kan være mere tilstede i nuet.
De bedste hilsner fra en Mindhelper