Jeg er blevet mobbet i 6. og 7. klasse. Jeg skiftede skole på grund af mobningen, men jeg har det stadig svært. Jeg cutter og har tit tanker om selvmord.
Hej.
Jeg er en pige på 15 år, jeg er i 6 og 7 klasse blevet mobbet og har selvskadet siden jeg var 13.
Jeg har skiftet skole men har det stadig rigtig svært, jeg cutter stadig og tænker tit på selvmord.
Ved ikke hvad jeg skal gøre, håber at jeg kan få gode råd til hvad jeg skal gøre for at få det bedre.

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15 år
Jeg kan godt høre, at du bestemt ikke har det nemt lige for tiden. Så jeg er rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er viser nemlig, at du søger hjælp. Og det er første skridt på vejen mod at få det bedre igen.
Det er en reaktion på mobningen
Når jeg læser dit brev, bliver jeg lidt usikker på, om mobningen er stoppet på din nye skole? Eller om du stadig bliver mobbet? Men uanset hvad synes jeg, du skal vide, at det desværre ikke er ualmindeligt, at man kan fortsætte med at have det svært, selv efter mobningen er holdt op. Der er for eksempel rigtigt mange, der får tanker om, at de ikke er gode nok, efter de blev udsat for mobning. Jeg ved ikke, om du kan genkende det? Men selvom det er normalt, skal du ikke gå rundt og have det sådan her. For du kan nemlig godt få det godt igen. Hvis du har lyst, kan du prøve at læse Ninas historie om mobning. Nogle gange kan det hjælpe lidt at vide, at man ikke er alene.
Snak med nogen
Du spørger, hvad du kan gøre for at få det bedre? Og det bedste og vigtigste svar jeg kan give dig er, at du skal have snakket med nogen om, at du har det sådan her. Du har det nemlig helt vildt svært. Og det er ikke noget, du skal klare helt alene. Når du har det så svært, har du nemlig brug for hjælp fra nogle andre til at få det bedre igen. Men den hjælp kan du kun få, hvis der er nogen, der ved, hvordan du har det. For de svære følelser og tanker du går og kæmper med, kan folk omkring dig desværre ikke se. Hvem du snakker med er egentligt ikke så vigtigt. Så længe det er en, du er tryg ved. Og som du føler, du kan dele det her med. Men jeg har alligevel lavet et par forslag til dig, som du kan se nedenunder:
• Dine forældre: det er altid en rigtigt god ting at snakke med sine forældre, når man har det svært. Jeg ved godt, det kan være drønsvært at skulle gøre det. Men dine forældre er bare dem, der har allerbedst mulighed for at hjælpe dig. Fordi det er dem, der er tættest på dig. Og så tror jeg på, at dine forældre vil dig det bedste. Og derfor rigtigt gerne vil vide, at du har det svært, så de kan hjælpe dig.
• Livslinien: når man har det rigtigt svært, kan døden komme til at virke som den eneste måde, man kan få det til at holde op med at gøre ondt. Men det er det ikke. Der er så mange muligheder for, at det kan blive bedre igen. Og derfor er det også rigtigt vigtigt, at du snakker med nogen om, at du tit tænker på selvmord. Det bedste er at snakke med nogen i nærheden af dig. Men du kan også altid tage fat i Livslinien, hvis der her tanker om selvmord bliver for meget. Livslinien er nemlig et sted, hvor du kan snakke med nogle virkeligt dygtige frivillige rådgivere omkring tanker om selvmord. Du kan være helt anonym, hvis du har brug for det. Så dem kan du trygt tage fat i. Og det skal du også bare gøre, hvis du har brug for det. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.
• LMS: cutting er en måde at håndtere svære følelser på. Og det kan virke som den bedste måde at løse dem på lige nu og her. Men det er det ikke på lang sigt. Det laver nemlig både ar, og det gør din situation endnu sværere. Derfor er det vigtigt, du får noget hjælp til at finde andre måder at håndtere din cutting på. Nogen af dem, der ved rigtigt meget om at hjælpe folk, der cutter, er LMS. De er nemlig eksperter på blandt andet selvskade. Derfor synes jeg virkeligt, du skal tage fat i dem og høre, om ikke de kan hjælpe dig. Der er rigtigt mange forskellige muligheder for at komme til at snakke med deres rådgivere. Og du kan stole på, at du er i trygge hænder hos dem.
Hvis mobningen ikke er stoppet
Jeg er som sagt lidt i tvivl om, om du stadig bliver mobbet. Derfor skriver jeg lige for en god ordens skyld til dig, at du skal tage fat i dine lærere på din nye skole, hvis der stadig er nogen, der mobber dig. Mobning er nemlig aldrig i orden. Og det skal stoppes, hvis der er nogen, som stadig mobber dig. Hvis der ikke er det, kan du bare ignorere det her råd.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig. Og så vil jeg gerne sige til dig, at jeg tror på, at du nok skal få det godt igen. Jeg ved godt, det er så svært at tro på, når man står midt i det. Men du spørger selv, hvordan du kan få det bedre. Og det fortæller mig, at du rigtigt gerne vil have det godt igen. Det er en af de vigtigste forudsætninger for at få det bedre. Du har bare brug for lidt hjælp til det. Og derfor er det så vigtigt, at du får fortalt de her ting til nogen, der er tæt nok på dig til at kunne hjælpe dig.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper