Hej Mindhelper
Jeg har aldrig været typen der har kunne sove længe altså har senest stået op kl 6 men her det sidste stykke tid vågner jeg ikke af mine alarmer og jeg sover langt ud på eftermiddagen jeg er meget svær at vække har aldrig oplavet dette hvorfor er det ligpludslig sådan er oven i købet pisse træt hele tiden hjælp

(18 år)
Kære Du
Det kan være super frustrerende hvis man pludselig oplever, at man er meget træt og har svært ved at stå op. Og jeg kan godt forstå at du kommer til at tænke på, hvorfor det mon kan være.
Nogen gange er man bare træt
Der kan være mange forskellige grunde til, at man oplever at være mere træt, end man plejer. Og det er helt normalt, at man i nogle perioder er mere træt end andre. Men nogen gange, kan man godt blive ekstra træt, hvis der sker noget nyt i ens liv. Eller hvis man har meget at se til i en periode. Så skal kroppen og hjernen nemlig bruge en del ekstra energi, hvilket kan gøre at man bliver mega træt og har brug for at sove mere end man ellers gør. Så jeg kommer til at tænke på, om er der sket nogle forandringer i dit liv på det seneste?
Du kan prøve
Jeg kommer til at tænke på, om det kan det være fordi din døgnrytme er blevet rykket, at du har svært ved at stå op? Nogen gange hvis man sover til langt ud på eftermiddagen, kan det være svært at tidligt i seng. Og så kan det være super svært at komme op dagen efter. Et praktisk tip til at vende sin døgnrytme er, at stå op og gå i seng på det samme tidspunkt hver dag. Hvis det er svært ved at komme op om morgenen, kan det være en hjælp, hvis man lægger sin telefon et sted på sit værelse, hvor man er nødt til at stå ud af sengen for at slukke sin alarm. På den måde kommer man lige op og står, og så kan det nogen gange være lettere ikke at sove videre. Du kan også prøve at læse denne her artikel, med gode råd til, hvad man kan gøre hvis man føler sig træt hele tiden.
Tag et smut forbi lægen
Det kan være en god ide at tage et smut forbi lægen, når man føler sig mere træt, end man plejer. Der kan nemlig nogen gange være nogle fysiske ting, der gør, at kroppen ikke kan præstere det samme, som den plejer. Nogle kan opleve at blive trætte, hvis de mangler en bestemt vitamin eller mineral i kroppen, som f.eks. jern. Og det er super ærgerligt at gå og føle sig træt, hvis det kan løses ved at tage nogle vitaminpiller. Det er ikke sikkert, at det der er en fysisk forklaring på, at du er mere træt end normalt, men det kan være meget fint lige at få tjekket op på.
Jeg håber at der er noget i mit svar du kan bruge. Og at du snart kommer over din træthed.
De bedste hilsner fra en Mindhelper