Hej brevkasse
Jeg er en pige på 14 år som gerne vil tabe sig lidt. Jeg er ikke tyk og det ved jeg godt, men jeg har det alligevel ikke 100% komfortabelt med min krop og tror jeg vil være mere selvsikker hvis jeg tabte bare en lille smule. Er der en måde at tabe sig på, på en måde som ikke udvikler sig til en usund spiseforstyrrelses lignende ting?

(14 år)
Kære pige på 14 år
Det lyder til, at du har gjort dig en masse fine tanker om din krop og hvordan du godt kunne tænke dig, at den så ud.
Hvorfor sammenligner vi os med andre?
Først og fremmest vil jeg starte med at sige, at det er helt normalt at tænke på sin vægt og hvordan man ser ud. Det er noget langt de fleste af os har prøvet eller noget, som vi gør hver eneste dag.
Derfor synes jeg også det måske kunne være rart for dig at vide, hvorfor vi har en tendens til at tænke over hvordan vi ser ud, og hvorfor vi måske sammenligner os meget med dem omkring os.
Dengang vi mennesker levede på savannen blandt vilde dyr, var der en kæmpe fordel i, at være del af flokken. For var vi alene og ikke del af flokken, var der større chance for at blive spist af et rovdyr.
På grund af det, ligger det fra naturens side i os, at vi bruger rigtig meget krudt på at sammenligne os med andre og passe ind i gruppen. Derfor giver det også rigtig god mening, hvis du fx sammenligner dig med andre, og derfor ikke er 100% komfortabel med din krop.
Kan man godt blive mere komfortabel med sin krop uden at tabe sig?
Vi kan godt nogle gange komme til at tro, at hvis vi fx bare lige vejede 2 kilo mindre, eller bare lige havde lidt mindre hofter, så ville vi være mere komfortable med vores krop. Men det er heldigvis ikke altid tilfældet.
Vi kan nemlig godt blive mere komfortable med vores krop, uden at ændre på kroppen, men ved at ændre på den måde vi tænker på vores krop.
I artiklen: Kropsbilleder – hvordan påvirker de os? fra Girltalk.dk, kan du læse meget mere om, hvorfor vi sammenligner vores kroppe med andre, og hvad vi kan gøre for at blive mere komfortable med vores krop.
Er der en sund måde at tabe sig på?
Du spørger, om der er en sund måde at tabe sig på, hvor det ikke udvikler sig til en form for spiseforstyrrelse? Først og fremmest vil jeg rose dig for at være opmærksom på, at det ikke skal udvikle sig til noget, der er usundt. Det er rigtig sejt, at du er opmærksom på det, og gerne vil undgå det.
Men i forhold til, hvordan du kan tabe dig på en sund måde, må jeg desværre sige, at det ikke er noget vi kan svare på her i brevkassen. Det er der nogle professionelle der skal sidde sammen med dig og vurdere.
Prøv at tage en snak med dine venner om det
Jeg kommer til at tænke på, om det er noget, som du snakker med dine venner om? Hvis du har mod på det, synes jeg det kunne være rigtig fint, hvis du fik luftet dine tanker med dem omkring dig.
Det kan være rigtig rart og lettende at fortælle andre, hvordan man har det. Måske kan det være, at de har prøvet at have nogle af de samme tanker, og derfor måske har nogle gode råd til dig.
Har du hørt om Girltalk?
Hvis du føler, at det kunne være rart at snakke med nogen, som slet ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale dig Girltalk. Hos Girltalk sidder der en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med piger om alt mellem himmel og jord.
Derfor tænker jeg også, at de kunne være fine at tale med, hvis du stadig har nogle spørgsmål om at tabe sig eller blive mere komfortabel med din krop.
Det kan være rigtig svært ikke at være 100% komfortabel med sin krop. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper