Jeg har virkeligt svært ved at sove om natten. Lige nu får jeg omkring fem til seks timers søvn. Og jeg trænger til at sove noget mere. Hvad skal jeg gøre?
Hej
Jeg har virkeligt svært ved at sove om natten. Jeg får måske 5-6 timers søvn om natten. Jeg kunne godt trænge til 9-10 timer. jeg har prøvet ALT, alle tips, intet virker. Hvad skal jeg gøre?
Kh pigen med sove problemer

(Pige, 13 år)
Kære pige med soveproblemer
Det lyder super træls, at du har så svært ved at sove. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Søvnproblemer er ikke unormale
Det er drønirriterende at have svært ved at sove. Og jeg kan godt forstå, at du efterhånden gerne vil have lidt mere søvn, end den du får lige nu. Det kan være svært at vide helt præcis, hvad du skal gøre. For der kan være mange forskellige grunde til, at man har svært ved at sove. Og hver sit problem kræver tit hver sin løsning. Men du skal i hvert fald vide, at det ikke er unormalt, at man har svært ved at sove i en periode. Det kan for eksempel være fordi, at man har gang i rigtigt mange ting. Og derfor har for mange tanker i hovedet, når man lægger sig til at sove. Hvis du har lyst til at læse mere om de typiske årsager til søvnproblemer, kan du læse den artikel, jeg har linket til.
Har du prøve afspændingsøvelser?
Du skriver, at du har prøvet alting. Og derfor kan det måske være lidt svært at give dig et råd, som du ikke allerede har prøvet. Men nu prøver jeg alligevel. Jeg tænker nemlig på, om du har prøvet en afspændingsøvelse? Det går kort sagt ud på, at man spænder op i sine muskler i et kort stykke tid. Derefter giver man slip og slapper af i musklen. På den måde kan man nemlig øve sig i finde ud af, hvordan ens krop mærkes, når den er afslappet.
Som med så meget andet så kræver det øvelse at blive god til afspændingsøvelsen. Så lad være med at gå i panik, hvis det ikke lige virker efter en dag. Du kan for eksempel prøve at give det en chance i en måned og se, om det har hjulpet dig, når måneden er gået. Du kan læse mere om afspændingsøvelsen ved at kigge på den artikel, jeg har linket til. Og så vil jeg lige slutte afsnittet af med at skrive, at hvis du for eksempel bøvler med ondt i ryggen, er det en god idé at snakke med din læge, inden du begynder at bruge øvelsen.
Snak med nogen
Men det allerbedste råd jeg kan give dig er faktisk, at du skal snakke med nogen om, at du har svært ved at sove, hvis du ikke allerede har gjort det. For det første fordi, det lyder, som om det fylder ret meget for dig. Og det kan jeg virkeligt godt forstå. Men det er altid en god idé at dele det med nogen, hvis der er noget, der fylder. Ellers kommer det nemlig tit til at fylde mere og mere. Du kan jo for eksempel prøve at snakke med dine forældre. Det er nemlig ikke usædvanligt, at der er flere i den samme familie, der har svært ved at sove. Så det kan jo være, at der er en af dine forældre, der også kender til det med at have svært ved at sove. Og som måske kan hjælpe dig
Men den anden god grund til at fortælle det til nogen er, at søvnproblemer nogen gange kan være et tegn på, at der er noget andet galt. Så hvis du har prøvet alting. Og der slet ikke er noget, der hjælper, er det en god idé at snakke med din læge. Så I kan nemlig få undersøgt, om der måske ligger noget mere bag dine søvnproblemer. Det behøver der ikke at gøre. Men hvis det har stået på i lang tid ad gangen, er det altid en god idé at få det undersøgt. Bare for at være på den helt sikre side.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du finder ud af, hvordan du kan komme til at sove bedre. Så du kan få lidt mere søvn.
De bedste hilsner fra en Mindhelper