Hej
Jeg er en pige på 17 år.
Jeg har her for tiden oplevet mange problemer med at spise. Jeg har ikke rigtig haft lysten til at spise da jeg ofte har fået det dårligt når jeg har prøvet at spise.
Ramte dog en periode hvor det blev meget bedre og jeg sagtens kunne indtage mad, men nu det som om det stille vender tilbage.
Det jeg har sværest ved er når vi spiser ude. Der er det som om der slet ikke kan komme nået ned, hvilket jeg har det så dårligt med.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

(17 år)
Kære Du
Det lyder til, at det med at få spist er svært lige nu, og at det fylder en del hos dig. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind til os, og fortalt om det.
Det giver mening
Du skriver, at du her for tiden har problemer med at spise, og at du får det dårligt, når du har prøvet at spise. Det lyder ikke særlig rart. For det kan godt komme til at fylde ret meget, når det med at få spist er svært. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du bliver frustreret over det. For det kan både være hammersvært, når man fx skal ud og spise, og slet ikke kan få en bid ned, og samtidig kan det også påvirke ens tanker og humør ret meget.
Det kan hjælpe at spise flere mindre måltider
Derfor kan det med ikke at få spist også godt nogle gange blive en svær spiral. For når man ikke får spist, kan man godt få det dårligt og fx få kvalme. Og når man har det, så har man måske endnu mindre lyst til at spise. Og når man så ikke får spist og maven er helt tom, kan kroppen godt reagere når der kommer mad ned. For så skal hele systemet lige i gang igen. Giver det mening?
Derfor kan det også nogle gange være en god ide at spise flere mindre måltider i løbet af dagen. Også selvom man måske ikke har mega meget lyst eller er vildt sulten. For det kan nogle gange være lidt mere overskueligt, og samtidig undgår man også at blive overdrevent sulten, som også kan give fx kvalme og gøre en dårlig.
Appetit svinger
Når jeg læser dit brev bider jeg også mærke i, at du skriver, at du har haft en periode, hvor det blev meget bedre, og hvor du sagtens kunne indtage mad. Det med at ens appetit svinger, er noget, som langt de fleste mennesker oplever fra tid til anden. Derfor er det også normalt, at man i nogle perioder har mere appetit end i andre. Men det skal helst ikke være sådan, at man slet ikke kan få noget ned. For kroppen har brug for benzin. Derfor er det også vigtigt, at du spiser. Og derfor er det også hammergodt, at du selv er opmærksom på, at du gerne vil i gang med at få spist lidt mere igen. Så kæmpe skulderklap herfra.
Jeg bliver også lidt nysgerrig på, om der er noget du gjorde anderledes i den periode, hvor det var meget bedre? For hvis der er, så kan du måske prøve at gøre mere af det, som fungerede der.
Snak med dine forældre om det
Når man går og tumler med noget svært, kan det også være en rigtig god ide at tale med nogen om det. For det kan være rigtig rart og lettende at dele det svære med andre. Dine forældre er måske nogle af de voksne, som er tættest på dig. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dem om, at det er svært at få spist for tiden. For langt de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de som regel også gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man har det svært.
Snak med dine venner
Det med at ens appetit svinger, er noget som rigtig mange oplever. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine venner, som også har prøvet det. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om det, og om hvad de gør når appetitten er lille.  Og uanset om de har det eller ej, så vil langt de fleste venner rigtig gerne lytte og være der for en, når der er noget som bøvler for en.
De vil altid gerne lytte hos Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, er du også altid velkommen hos Headspace. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når det med at spise er svært. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat.
Tag et smut til lægen
Hvis du bliver ved med at have det svært med at spise, så tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du tog et smut til lægen. For læger ved rigtig meget om, hvordan vi mennesker fungerer. Derfor kan lægen også hjælpe med at finde ud af, om der måske er noget hjælp, som kunne være rart for dig at få.
Det kan være mega hårdt og frustrerende, når man har problemer med at spise. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Varme tanker til dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper