Hej Mindhelper
jeg er en pige på 14 år, som har problemer med at sove, og det har været sådan i flere måneder.
Jeg tror det fordi jeg tænker over alt for mange ting om natten. og når jeg prøver at stoppe, kan jeg ikke.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

(Pige, 14 år)
Kære Pige på 14 år
Det er normalt i perioder
Det lyder rigtigt træls, at du har svært ved at falde i søvn. For det er så irriterende, når man ligger og vender og drejer sig i sengen uden, at man kan sove. Og det kan faktisk været rigtigt ubehageligt, hvis det har stået på længe. Men det er også helt normalt at have svært ved at sove i perioder. Og det er noget, som der er rigtigt mange danskere, der nogle gange bøvler med. Men det skal helst blive nemmere at falde i søvn igen på et tidspunkt. Så hvis man bliver ved og ved med at have svært ved at sove, er det en god idé at snakke med nogen om det. Så man kan få hjælp til at finde ud af, hvordan man kan komme til at sove ordentligt igen.
Skriv dine tanker ned
Du skriver, at du tror, du måske har svært ved at sove, fordi du tænker alt for meget om natten. Og det synes jeg, giver meget godt mening. Det er i hvert fald tit en af de ting andre også siger, kan gøre det rigtigt svært at sove om natten, hvis tankerne bare kører rundt oppe i hovedet på dem. Hvis du har lyst til det, så kan du prøve at sætte et kvarter af til at skrive dine tanker ned på et stykke papir, inden du lægger dig til at sove.
Når ens tanker er oppe i hovedet, får de nemlig tit lov til bare at køre i ring uden, at man får tankerne tænkt færdig. Men hvis man skal skrive dem ned, så er man nødt til at tænke sine tanker til ende. Og det kan nogle gange være med til at give lidt ro i hovedet. Hvis du har lyst til det, kan du også prøve at læse vores artikel med andre gode råd til, hvis man har svært ved at sove. Det kan være, der er nogle andre gode råd i den, som du kan bruge.
Snak med dine forældre
Det lyder som om, du har haft svært ved at sove ret længe nu. Derfor synes jeg også, du skal prøve at snakke med dine forældre om, at du ikke rigtigt kan falde i søvn om aftenen, når du skal sove. Så kan de nemlig hjælpe dig med at undersøge, hvad der mon kunne gøre det nemmere for dig at falde i søvn. Hvis du har lyst til det, så kan du måske også prøve at snakke med dem om nogle af de tanker, der kører rundt i hovedet på dig, når du skal sove. For hvis du snakker med nogen om dem i løbet af dagen, så tænker du måske ikke så meget på dem om natten. Og så kan det være, at det bliver lidt nemmere at sove.
Snak med din læge
Hvis du bliver ved med at have svært ved at sove, så kan du også prøve at snakke med dine forældre om, om det mon kunne være en god idé at snakke med din læge. Der kan nemlig være rigtigt mange grunde til, at man lige pludseligt får rigtigt svært ved at sove. Og nogle gange kan det være et tegn på, at der er noget mere, der ligger bagved, at man har fået svært ved at sove. Hvis der er det, så er det jo rart, at det bliver opdaget, så der kan blive gjort noget ved det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du på et tidspunkt får nemmere ved at sove igen. Så du kan få din nattesøvn tilbage. –
De bedste hilsner fra en Mindhelper