Hej Mindhelper
Jeg har en sød kæreste som jeg er fantastisk glad for. Vi har de helt samme værdier og interesser og jeg kan sagtens forestille mig at skulle leve mit liv sammen med ham. Dog er der en ting i vores forhold som ikke spiller 100%. Jeg synes ikke vi er et særligt godt match, seksuelt. Jeg oplevede i starten at jeg havde mere lyst til sex end ham, men da vi havde en snak om dette, hvor han gav mig ret i at han bare ikke har lige så meget lyst, var det som om min lyst forsvandt helt. Jeg tror det bunder i at jeg følte mig en smule afvist og sårbar, fordi hvorfor har han ikke lyst til mig? Så nu føler jeg, at hver gang vi har sex er jeg så meget oppe i mit hoved, at jeg ikke kan nyde det ordentligt og bare give mig hen til min krop og til øjeblikket. Det er som om, at jeg aldrig rigtig føler min lyst mere, men i stedet bare bliver glad når han vil have sex, fordi det bør vi jo som kærester, men ikke rigtig nyder det eller får orgasme. Jeg føler et pres for altid at skulle være klar når han har lyst. Hvad skal jeg gøre eller sige til ham? Synes det er det eneste emne jeg har oplevet, som faktisk er blevet værre, efter vi havde den første snak om det, så nu er jeg bange for at tage en ny.

(20 år)
Kære du
Det kan fylde enormt meget, hvis forventningerne til sex driller i et parforhold. Man kan hurtigt snakke forbi hinanden og lyst er et sårbart og intimt emne for de fleste.
Når lysten ikke er den samme
Du skriver, at du i starten af jeres forhold oplevede, at du havde mere lyst til sex end din kæreste. Og da I snakkede om det, fortalte han, at det var fordi han ikke havde lige så meget lyst som dig.
Selvom det måske godt kan frembringe følelser af afvisning og utilstrækkelighed, er det vigtigt at huske på, at vi alle sammen er forskellige og har forskellige behov. Det er de færreste par, som har et lyst-behov der 100% matcher. Næsten alle har forskellige behov enten generelt eller i forskellige perioder af deres liv.
Det vigtigste er, at man får taget en snak om, hvad ens egne behov er og hvordan man som par kan finde en løsning, som er gode for begge parter.
Kan I snakke sammen igen?
Det giver god mening, at du føler dig afvist og sårbar, når du hører, at din kæreste ikke har lige så meget lyst til sex som dig. Tanker som “er det mig han ikke har lyst til?” eller “synes han ikke jeg er tiltrækkende nok?” er helt normale at få i sådan en situation.
Vi mennesker er nemlig enormt selvkritiske væsener. Vi er enormt hurtige til at pege pilen indad, når der er noget som ikke fungerer i vores relationer til andre. Derfor er vores vigtigste værktøj også at snakke med hinanden. Ved at snakke med hinanden, kan vi i fællesskab pege pilen væk fra os selv og hen mod et fælles problem.
Derfor er det også rigtig ærgerligt at høre, at jeres første snak ikke gik som forventet, men derimod tog lysten fra dig. Men husk på, at din kæreste elsker dig og højst sandsynligt også gerne vil have, at du også har en dejlig oplevelse med jeres sexliv.
Mit råd til dig er, at prøve at snakke med ham igen. Fortæl ham hvordan du fik det efter jeres første snak. Hvordan det gjorde dig sårbar og gav dig en følelse af at blive afvist. Fortæl, hvor du er henne lige nu i forhold til din lyst. Og hvad du håber på, at I kan komme hen til. Måske kan han godt mærke på dig, at noget også har ændret sig? For når du deler dine tanker med ham, er det nemmere at løse jeres problemer i fællesskab.
Du bliver nødt til at give slip på presset for at kunne komme tilbage i kroppen
Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at det at have sex med din kæreste, er forbundet med et enormt stort pres for dig. Et pres for at “det er jo noget kærester gør” og “nu er han klar, så skal jeg også være klar”.
Derfor er det også vigtigt for mig at sige, at sex kun er noget man skal have, når man har lyst til det. Ofte hvis man har sex for andres skyld, ender man med at glemme sig selv i processen og dermed mærke sine egne grænser.
For selvom du måske fik et chok efter jeres første samtale og i processen fik svært ved at være til stede under sex, så har du kunnet det før. Derfor er det heller ikke en evne, du har mistet, men en du skal finde igen.
Måske ville det være godt, hvis du prøvede at fokusere på at komme tilbage ned i kroppen igen. Det kan fx være ved at rette dit fokus ned i kroppen, når du opdager, at du kommer til at tænke for meget under sex.
For andre er det nødvendigt at starte helt uden for det seksuelle rum. Det kan være ved vejrtrækningsøvelser, motion, yoga eller andre ting, som retter ens fokus ned i kroppen. Og på den måde, komme ud af hovedet og ned i kroppen.
Kan det hjælpe med en periode uden sex?
For nogle er det hjælpsomt at aftale en periode, hvor man ikke har sex. Man aftaler fx at man ikke har sex i 14 dage eller en måned, men at man gerne må have fysisk berøring og kærtegn – bare ikke sex.
På den måde, er det intimiteten og lysten, der er i fokus, ikke selve sex-akten. Det kan give en masse ro og eventuelt give dig lov til igen at mærke, hvordan lysten også opstår i kroppen, når man rør ved hinanden. Bare uden presset for at ‘gennemføre’ selve akten.
Kender du Sexlinien?
Her til sidst vil jeg lige tippe dig om Sexlinien. Hos Sexlinien sidder der en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge om det, der er svært.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du stadig er i tvivl om, hvordan du får taget hul på snakken med din kæreste.
Du kan fange dem på chatten, i deres brevkasse eller ringe til dem. Det er gratis og du kan være helt anonym hvis du har lyst til det.
Det kan være hammersvært at vide hvad man skal gøre, når man gerne vil have sex med sin kæreste, men ikke har lyst eller nyder det. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber I får snakket om det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper