Jeg synes ofte, at han formår at forklare ting om piger, som gør at jeg får en klump i halsen! Men ender altid med at reagerer med et “haha” eller “ej hvor hyggeligt” selvom jeg inderst inde føler noget andet.
Hej Mindhelper
Min kæreste snakker tit om sin ekskæreste, jeg har spurgt om han savner hende, men han siger nej! Han går i en klasse, hvor flertallet er pige og én af dem er lidt lun på ham. Han siger jeg ikke skal være bekymret, men jeg har svært ved at lade være. Jeg hader at vise ham min jalousi, da jeg ikke vil irriterer ham el. Jeg synes ofte han formår at forklare ting mht. Piger, som gør at jeg får en klump i halsen! Men ender altid med at reagerer med et “haha” eller “ej hvor hyggeligt” selvom jeg inderst inde føler “ej, det gør jeg faktisk lidt ked af det, at du siger eller gør på den måde”
Hvordan kan jeg mest håndterer dette?

(Pige, 20 år)
Kære pige på 20
Det kan være mega svært at finde ud af, hvordan man skal håndtere jalousi. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Jalousi
Jalousi er sådan en lidt træls følelse, som de fleste af os nok kender til. Det kan nemlig være super svært at tænke på, at ens kæreste snakker med andre piger, og der måske endda er nogle af dem, som er lidt lune på ham. Så er det helt normalt at blive lidt usikker og bekymret. De følelser kommer, fordi man holder super meget af ens kæreste og virkeligt ikke vil miste ham/hende. Du kan prøve at læse vores artikel med 7 råd til at håndtere jalousi. Der står nogle rigtigt gode tips til, hvordan man kan få dulmet jalousien lidt, så den bliver nemmere at håndtere. Jeg synes især at rådet om at slutte fred med jalousien kan være rigtigt godt. For hvis man kan blive god til at give lidt plads til de svære følelser også, så kan det nogle gange gøre det nemmere at håndtere dem.
Snak med din kæreste
Du lyder til at være en rigtig omsorgsfuld kæreste, som helst ikke vil have, at din kærester mærker til din jalousi. Det er super sødt af dig, men jeg tænker, at det måske kunne være godt for dig, hvis i fik snakket om dine følelser? For jeg tror slet ikke din kæreste vil synes, at det er irriterende, at du snakker om jalousien. Han holder sikkert helt vildt meget af dig og vil rigtigt gerne have, at du har det godt. Derfor vil det også gøre det nemmere for ham at tage hensyn til dig, hvis han ved, at det nogle gange går dig på, når han snakker om sin ekskæreste eksempelvis. Jeg synes du siger det så super fint, når du skriver “Ej, det gør mig faktisk lidt ked af det, når du siger eller gør på den måde”. Og det tænker jeg sagtens du kan sige til ham. Så kan i snakke lidt om, hvad der sker inde i dig, når du bliver jaloux, og hvordan i bedst kan håndtere det sammen.
Usikkerhed
Ofte kommer jalousi, fordi vi bliver lidt usikre på os selv. Men man kan faktisk godt træne sig fra noget af sin usikkerhed. Hvis du tænker, at det måske kunne være noget for dig, så kan du prøve at læse denne her artikel om bedre selvværd og måske den her om at give slip på sine usikkerheder. Det kan være, at nogle af rådene i artiklerne kunne være en hjælp for dig.
Snak med dine veninder
Hvis du har nogle gode veninder/venner, som er tryg ved at snakke med, så kunne det måske være en god idé. Det kan være mega rart, at få lidt luft til sine tanker og få tingene snakket igennem med nogle, som ikke er en direkte del af det. Så kan dine veninde støtte dig og hjælpe dig på vej med at håndtere de lidt trælse jalousifølelser. Jeg kunne forestille mig, at der også er nogle af dine veninder, som har prøvet at være jaloux. Så måske har de også nogle gode erfaringer at dele ud af.
Det kan være super svært at opleve jalousi, men det er faktisk ret normalt. Det kan ramme os alle sammen og det kan vi ikke altid styre. Men det kan være en god idé, at få snakket med sin kæreste og måske sine veninder om det, så man ikke behøver at være alene med jalousien. På den måde bliver den også nemmere at håndtere.
Jeg håber ud har kunne bruge mit svar til noget. Og så ønsker jeg dig og din kæreste mega meget held og lykke fremover.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper