Hej
jeg er en pige på 19 år, der har en kæreste, som jeg har været sammen med i tre år. Jeg elsker ham og føler mig enormt tryg, når jeg er omkring ham. Alligevel er jeg kommet meget i tvivl, om hvorvidt jeg har lyst til at fortsætte med at være kærester med ham. Det skyldes flere ting:
1) Vi kan ikke finde ud af at kommunikere ordentligt sammen, og det er som om, at kommunikation ikke er noget, han har lyst til at prioritere. Hvis vi har et problem, trækker han sig med det samme, mens jeg har et stort behov for at snakke om tingene.
2) Vi er meget forskellige, når det kommer til jalousi. Han bliver meget nemmere jaloux end mig, og derfor kan jeg godt have svært ved at forstå, hvorfor han bliver jaloux. Jeg synes det er opslidende at han ikke stoler på mig, for jeg føler hele tiden, at jeg skal forsvare mig selv, og samtidigt er jeg hele tiden på vagt overfor, om mine handlinger kan misforstås af ham.
3) Jeg føler ikke at han respekterer mine grænser; Han driller mig rigtig meget. Især om aftenen, når vi skal sove. Og selvom det måske er ment kærligt, synes jeg bare, det er ubehageligt -især fordi han ikke stopper, når jeg siger stop,
Jeg er meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre.

(19 år)
Kære dig,
Når der er en masse ting i forholdet der driller, kan det godt være svært at vide, hvad man skal gøre.
Derfor er jeg også glad for, at du har taget dig tid til at skrive ind til os.
Det giver mening
Du skriver, at du elsker din kæreste rigtig højt, og at I har været sammen i tre år. Men nu har der alligevel hobet sig nogle ting op, som gør at du er kommet i tvivl.
Når man har været sammen i tre år, kan det godt være svært at forestille sig, at det skulle være anderledes.
Derfor forstår jeg også godt, hvis du er i tvivl om, hvad du skal gøre. Sådan tror jeg, de fleste ville have det.
Vi er alle sammen forskellige
Når det kommer til kommunikation og følelser, er vi alle sammen meget forskellige. Nogle kan lide at snakke meget om tingene og andre ikke så meget.
Her er det vigtigt at huske, at der ikke er noget, der er mere rigtigt eller forkert.
Der hvor det til gengæld kan gå galt i et forhold er, hvis den ene part ikke føler sig set eller hørt. Og når jeg læser dit brev, så lyder det lidt til, at det er den følelse du sidder med. Er det mon rigtigt?
Hvis det er, så er det vigtigt at finde en mellemvej, som I begge to kan være i. For hvis man ikke finder et kompromis, så kan det være enormt hårdt og drænende.
Det med jalousien
Det kan være rigtig svært at finde rundt i, hvis ens kæreste tit bliver jaloux, og man ikke selv gør det.
Et forhold skal helst være rart for begge parter at være i.
Så hvis du går og bruger en masse krudt på at tænke over, hvad der måske kan gøre ham jaloux, så kan det blive rigtig hårdt i længden.
Du skriver også, at det er opslidende, at han ikke stoler på dig. Det forstår jeg godt.
Heldigvis er du ikke alene. Rigtig mange oplever selv at kæmpe med jalousi. Både hvor de selv bliver jaloux, eller hvor deres kæreste bliver det.
Hvis du har lyst til at forstå jalousi bedre, kan jeg anbefale dig at læse vores brevkassespørgsmål: Min kæreste er jaloux. Hvordan hjælper jeg hende? og Min kæreste og jeg er meget jaloux.
Sådan sætter du grænser i et forhold
Du skriver også, at du ikke føler, at han respekterer, når du siger stop. Det kan være rigtig frustrerende og gøre én mega ked af det, når andre ikke respekterer vores grænser.
Og det er heller ikke okay. For det er rigtig vigtigt i et forhold, at man respekterer, når den anden siger fra.
Derfor kan jeg også varmt anbefale dig at læse vores artikel: Pas på dig selv – Lær at sætte grænser og Derfor er det vigtigt at kunne sætte grænser. Her får du en masse gode råd til, hvordan du kan blive bedre til at sige fra overfor din kæreste.
Kan du tale med ham igen?
Nu tænker du måske, “Det er alt sammen fint nok, men hvad skal jeg gøre?”. Her er mit allerbedste råd til dig: Prøv at tage en snak med ham om det hele.
Hvis du ikke ved, hvad du skal sige, eller hvor du skal starte, kan du prøve at læse dit brev til os op for ham.
Her beskriver du rigtig fint, hvordan du har det.
For så længe du går med det for dig selv, kan du aldrig være sikker på, at han ser det på samme måde, eller om han overhovedet har tænkt over det.
Hvordan taler man sammen på en god måde?
Det kan godt være svært at vide, hvordan man skal gribe de svære snakke an. Derfor har vi her hos Mindhelper lavet vores artikel: Lær at håndtere dine konflikter. Red venskaberne.
Selvom guiden er lavet til venner, fungerer rådene lige så godt til en svær samtale med kæresten.
Et af de bedste råd i guiden er, at holde samtalen på egen banehalvdel. Det betyder, at i stedet for at pege fingre af din kæreste og fortælle ham, hvad du synes han gør forkert. Så fokuserer du på din oplevelse af det hele.
Så i stedet for at sige “Du er også bare mega jaloux og kontrollerende”, så kan du fx sige “Jeg går med en følelse af, at jeg hele tiden skal være på vagt, og jeg forstår ikke helt hvorfor? Er det noget, vi kan finde en løsning på sammen?”.
På den måde får du både beskrevet, hvordan du oplever jalousien, og får rakt en hånd ud til ham i håb om, at I kan finde en løsning sammen.
Har du hørt om Girltalk?
Hvis du føler, det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke kender hverken dig eller din kæreste, så kan jeg varmt anbefale dig Girltalk.
Hos Girltalk sidder der en masse søde og dygtige kvindelige rådgivere, som er vant til at snakke med piger og unge kvinder, som har det svært.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man er i tvivl om, hvad man skal gøre med sit forhold. Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Nu endte det med at blive et lidt langt svar. Men jeg håber alligevel, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper