Mit forhold er meget påvirket af jalousi. Min kæreste og jeg skændes tit, og jeg overvejer at flytte fra ham. Hvordan kan jeg lære at håndtere min jalousi?
Hej,
Jeg er en pige på 18 år, og har en kæreste på 21. Vi har været sammen i 1,5 år.
Vi er begge en del jaloux, og det er noget som påvirker vores forhold rigtig meget.
Jeg ønsker ikke at han skal til fester, hvor der er piger tilstede, hvilket jeg godt kan se er helt forkert, og at det slet ikke burde være sådan. Jeg er bare SÅ bange for, at han er sammen med en anden. Jeg ved hvordan han har været for nogle år siden, han har været rundt omkring, og har været sammen med rigtig mange piger. Jeg tænker det er det, som ligger og lurer i mit baghoved.
Jeg havde på et tidpunkt også en god kammerat på besøg, og min kæreste mente lige pludselig, at sengen duftede anderledes, som om, at jeg havde været sammen med min kammerat.
Jalousien er noget som jeg HELE TIDEN kan mærke inden i mig. Bare sådan noget, som når vi er ude og handle, så kan jeg finde på, at holde øje med, om han kigger på andre piger, og også omvendt.
Vi bor sammen lige nu, men jeg vil rigtig gerne flytte for mig selv (grundet vi har mange skænderier), men jeg er bare så bange for, at min jalousi bliver SÅ meget værre, når jeg ikke kan holde øje medham hver dag mere. Det skal siges, at jeg også er så led, at jeg kigger i hans telefon. Jeg har før fundet nogle småting, som at han har skrevet til drengene, at en pige var mega lækker, og sådan. Derfor føler jeg hele tiden en trang til at kigge. Hvad nu hvis der dukkede noget mere op, som jeg ikke vidste noget om?
Jeg er så frustreret!
– hvordan kan jeg arbejde med det, så jeg ikke går helt ned, når jeg muligvis vælger at flytte?
Hilsen mig

(Pige, 18 år)
Kæreste du
Jeg kan virkeligt godt forstå, at du er frustreret. For jalousi er en følelse, der virkeligt bare kan fylde rigtigt meget. Og den kan bare gøre så ondt, når den får lov til at fylde for meget. Så jeg er rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Jalousi er normalt
Som jeg startede med at skrive, kan jeg virkeligt godt forstå, at du er ved at være rigtigt frustreret. For jalousi er bare en dødsvær følelse. Men jalousi er faktisk også en helt normalt følelse, som vi alle sammen mærker engang imellem. Når man er glad for nogen, er det nemlig helt naturligt, at man kan blive bange for at miste dem. Og så kan jalousien poppe op nogle gange. Men hvis den begynder at poppe op hele tiden, så den kommer til at fylde det meste af ens forhold, kan den blive rigtigt svær. Og det er vidst sådan, det er i du og din kærestes forhold?
Snak med din kæreste
Det allervigtigste er, at du får snakket med din kæreste om den her jalousi. For den fylder virkeligt meget i jeres forhold. Jeg forstår godt, hvis det lyder svært. For jalousi er virkeligt en svær følelse. Og det er ikke en, vi er så vant til at sætte ord på. Men det er faktisk rigtigt vigtigt, at du gør det. Både fordi følelsen tit bliver lidt mindre stor og farlig, hvis du får snakket om den og sat ord på den. Men også fordi, det ville være rigtigt godt, hvis du fik fortalt ham om de situationer, hvor du bliver jaloux. Når man går med sin jalousi for sig selv, kan der nemlig hurtigt danne sig en masse skrækscenarier oppe i ens hoved som: “hvad nu hvis han er sammen med en anden pige til festen.” Jeg ved ikke, om det er genkendeligt for dig? Men det er meget sjældent, at de skrækscenarier faktisk sker. Og derfor ville det være rigtigt godt at give din kæreste muligheden for at fortælle, hvad der faktisk sker, når han for eksempel er til fest. Så giver du ham nemlig muligheden for at berolige dine skrækscenarier lidt. Du kan finde flere gode råd til at håndtere sin jalousi i den artikel, jeg har linket til.
Snak med nogle andre
Jalousien fylder rigtigt meget i jeres forhold. Derfor tænker jeg også, det ville være rigtigt godt at snakke med nogle andre om det. Du kunne for eksempel vælge at snakke med dine forældre om det. Jalousi er nemlig en virkeligt svær følelse. Og den kan være enormt hård, når den fylder så meget. Og det er bare så vigtigt at få snakket om de svære følelser. De har det nemlig med at bygge sig op og komme til at fylde mere og mere. Derfor er det så vigtigt, at man ikke går rundt med dem alene. Så jeg synes, du skal prøve at snakke med dine forældre om din jalousi. Det kan jo også være, at dine forældre har nogle gode råd til, hvad du kan gøre?
Hvis jalousien er for svær
For nogle kan jalousien komme til at fylde så meget, at de faktisk kommer til at udøve vold mod deres kæreste. Det kan være ved at slå. Men det kan også være ved, at de kommer til at overvåge deres kæreste hele tiden. For eksempel ved at læse alle deres beskeder på telefonen. Måske kommer de også til at bestemme alt for meget over deres kærester. For eksempel ved at bestemme, hvem de må se, hvilke fester de må gå til og så videre. Jeg har lidt svært ved at læse fra dit brev, om der er meget af det i jeres forhold. Men hvis der er, er det super vigtigt, at du tager fat i Dialog mod Vold. Hos Dialog mod Vold kan de nemlig hjælpe med at lære en, hvordan man kan håndtere sine følelser uden at komme til at bruge vold.
Jeg håber, at mit svar har givet dig lidt inspiration til, hvad du kan gøre. Og så krydser jeg fingre for, at du og din kæreste finder ud af at få jalousien til at fylde mindre i jeres forhold.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper