Hej Mindhelper
Min kæreste er jaloux.
Hun får “flip” et pr gange om ugen, og jeg prøver mit bedste for at kunne hjælpe og forstå hende. Hun ved godt selv det er et problem, og det skyldes nok hendes barndom, og at hun har mange trust issues da hendes tidligere kærester har været hende utro.
Det er ikke bare en mild form for jalousi, da hun kan blive sur over jeg har haft noget med piger før jeg mødte hende.
Har læst meget om jalousi, efter jeg har mødt hende, så jeg kunne prøve at forstå hende bedre, men uden held… Når hun bliver jaloux over noget gør jeg det mest normale, som er at gå i forsvarsstilling… Hvilket man ikke skal gøre. Jeg skal prøve at lytte til hende, som jeg gør, men forstår stadig ikke hvad jeg kan gøre for at hjælpe situationen.
Jalousi er en dårlig ting, og er ikke værdig til at ende et forhold. Det kan sagtens fikses, og vil gøre alt for at hun kan få det bedre med sig selv og forstå, at hun ikke har noget at være jaloux over. Det er hende jeg kan lide, og det hende jeg vil være sammen med.
Jeg gør allerede meget for at få hende til st føle sig mindre jaloux. Jeg har trukket mig meget fra mine veninder, altså taget afstand.
Det er selfølgelig rart at vide, at hun bliver jaloux, da det bekræfter at hun kan lide mig, men det er ikke fedt, når jalousien tager overhånd, og at hun ligefrem begynder at græde, for kan jo selfølgelig ikke lide at se hende i sorg…
Jeg kunne virkelig godt bruge nogle råd til hvordan jeg hjælper hende igennem hendes “flip” så det ikke bliver værre.
Har i nogle råd, til hvordan man kan redde vores forhold, fra jalousien?

(Dreng, 17 år)
Hej Dreng på 17 år
Jalousi kan være en mega svær følelse – uanset om man er den der er jaloux eller kæresten til den jaloux. Det kan komme til at fylde rigtigt meget i ens forhold og være rigtigt svært at håndtere. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Først og fremmest synes jeg, at kan give dig selv et klap på skulderen. Det er super sejt, at du gerne vil hjælpe din kæreste med jalousien. Jalousi kan være en rigtig udfordrende følelse at kæmpe med og det selvfølgelig vigtigt at huske på, at ens kæreste ikke er jaloux med vilje. Det er sikkert rigtigt hårdt for hende, at jalousien fylder så meget. Men man kan heldigvis godt arbejde på jalousien, så den ikke kommer til at fylde så meget. Jeg vil prøve at komme med lidt råd jer.
Snak med din kæreste
Jeg tror et af de bedste råd jeg kan give dig er, at få snakket godt igennem med din kæreste om jalousien og hvad den gør ved jeres forhold. Det kunne være en god idé, hvis dig og din kæreste satte jer ned og snakkede sammen på et tidspunkt, hvor der er helt ro på. Så ikke midt i et “flip”, for der er så mange følelser der koger over, at det kan være svært at få snakket om tingene på en god måde. Så kan i prøve at snakke om, hvad der sker, når jalousien rammer hende? Og på hvilke tidspunkter jalousien dukker op? Måske er der nogle bestemte ting, som trigger jalousien?
Når i har fået et overblik over, hvornår jalousien især rammer hende, så kan i prøve at lægge en plan. En slags jalousi-handleplan. Så kan i snakke om og skrive ned, hvordan i kan håndtere det, når din kæreste bliver ramt af jalousi. Det kan eksempelvis være ved at hun distraherer selv, når jalousien rammer. Så kan dig og din kæreste snakke om, hvordan hun kan flytte sit fokus væk fra jalousien og over på noget andet, når den rammer. Måske kan hun spille et spil på sin telefon, se serier, løbe en tur, høre musik/podcast eller noget helt andet, som virker for hende. I kan også prøve at læs vores artikel om jalousi og finde inspiration i den. Der står en masse gode tips til, hvordan man kan håndtere jalousien.
Hvad tænker din kæreste?
Det lyder til, at det er hammersvært for din kæreste at opleve så meget jalousi. Det gør hende super ked af det flere gange om ugen og det går udover jeres forhold. Du skriver også, at hun godt ved, at det er et problem. Men jeg kommer også til at tænke på, hvad din kæreste godt kunne tænke sig, at gøre ved jalousien? Har hun lyst til at arbejde på den? For selvom det er super omsorgsfuldt af dig, så er det ikke kun dit ansvar, at din kæreste får arbejdet på jalousifølelserne. Det er hendes eget ansvar og det er vigtigt, at hun selv beslutter sig for, at hun vil gøre noget ved det. Ellers kan det nemlig være rigtigt svært, at hjælpe hende. Hvis du ikke allerede har snakket med hende om det, så kan du prøve at spørge lidt ind til, hvordan hun har overvejet, at hun kunne arbejde på jalousifølelserne. Måske har hun selv nogle gode tanker om, hvad hun kunne gøre.
Husk dine egne grænser
Du skriver, at du går i forsvarsposition, når din kæreste får et “flip”. Det er fuldstændigt normalt at reagere på den måde, hvis man oplever, at man bliver overvældet af ens kærestes jalousiudbrud. Sådan vil næsten alle reagere, hvis de stod i den samme situation. Selvom du måske ikke er jaloux, så lyder det til, at din kæreste overskrider dine grænser, når hun får et af sine “flip”. Og det er ikke okay. For så længe du ikke har gjort noget galt, så fortjener du heller ikke, at blive behandlet som om du har. Derfor er det også vigtigt, at du siger fra, hvis jalousien løber af med din kæreste. Du kan prøve at læse vores artikel om, hvordan man bliver god til at sætte grænser. Jeg tænker, at det er vigtigt, at du siger fra, hvis din kæreste bliver uretfærdig. Ellers kan man nemlig godt ende med, at få det rigtigt dårligt og miste sig selv lidt, hvis ens grænser bliver overtrådt.
Du fortæller også, at du er begyndt at tage afstand fra dine veninder, for at din kæreste ikke bliver jaloux. Det er rigtigt omsorgsfuldt af dig, men hvordan har du det egentligt med det? Jeg tænker, at det må være rigtigt svært, hvis man begynder at miste sine veninder pga. sin kæreste. Og det tænker jeg ikke du behøver. For selvom din kæreste er jaloux, så har du stadig lov til at have dine veninder. Hun må acceptere, at selvom hun bliver jaloux, så må det ikke gå udover dine venskaber. Måske kan det også være med til at vise din kæreste, at selvom du har veninder, så er det stadigvæk hende, som du gerne vil være sammen med.
Snak med nogen om det
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogle andre om jalousien. Det kunne være dine forældre, en god ven eller en helt 3. person, som du er tryg ved. Det kan være rigtigt rart at få snakket med nogle, som ikke er en del af jalousien og som kan give lidt nye perspektiver og ideer til, hvordan man lige kan håndtere det. Måske kender du endda nogle, som også har haft jalousien lidt tæt inde på livet? Så kan du prøve at tage fat i dem og spørge ad, hvordan de håndterede det.
Tag fat i Headspace
Hvis din kæreste eller dig har brug for at få snakket det hele igennem med nogen, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig rådgivning, hvor unge kan komme og snakke om det der fylder. Det kunne eksempelvis være jalousi. Deres frivillige er super søde og dygtige. Det kan være en rigtig rar måde, at få en hjælpende hånd på vejen. Der ligger en Headspace i de fleste større byer og de kan også kontaktes på chat.
Selvom jalousi er en rigtig træls følelse, så kan man godt arbejde på den. Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig og at dig og din kærester kommer til at få det super godt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper