Hej Mindhelper
hvorfor shit har i ikke en tredje mulighed hed til køn? Pretty shitty
Jeg cuttede lige altså ikke sådan rigtigt bare med en saks. Ved ikke helt hvorfor har det bare lort lige nu. Måske har det noget med at mine forældre er homophobiske og jeg lige har fundet ud af at jeg er homosexual. Jaer det nok det. Karantænen er også ret lort jeg har alt for meget tid til at tænke lige nu. Ved godt det her ikke rigtigt var et spørgsmål men altså hvis hvem end der læser det her har et råd vil jeg meget gerne have det. Og fix det der med kønnene ikke all er en pige eller en dreng fat det.

(X, 14 år)
Kære Du
Det lyder som om, der er en masse, der fylder hos dig for tiden. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Et tak og en undskyldning
Jeg vil gerne starte med at sige tak, fordi du har gjort os opmærksom på, at vi mangler en tredje mulighed, når man skal fortælle ens køn. Du har nemlig helt ret i, at det ikke er alle, der føler sig som en dreng eller en pige. Derfor vil vi også skynde os at finde en løsning. Det er nemlig ikke meningen, at man skal blive tvunget til at vælge et køn, som man ikke føler sig tilpas i. Og jeg undskylder på hele teamets vegne, hvis det har været tilfældet for dig. Derfor har jeg også valgt at fjerne alle oplysninger om dit køn i svaret.
Vi har brug for at blive accepteret, som vi er
Når jeg læser dit brev, så kan jeg godt mærke, at det ikke er særligt fedt at være dig for tiden. Og det tænker jeg, giver rigtigt god mening. Det er nemlig ikke rart at have forældre, der er homofobiske, når man selv er homoseksuel. For man kan hurtigt komme til at føle, at ens forældre ikke accepterer en, som man er, når de går og siger en masse grimme ting om andre homoseksuelle. Og det kan gøre rigtigt ondt indeni. For vi mennesker har alle sammen brug for at føle, at vi bliver accepteret betingelsesløst af vores forældre.
Mennesker kan ændre synspunkt
Jeg kender hverken dig eller dine forældre, og derfor ved jeg heller ikke, hvorfor dine forældre er homofobiske. Men jeg får alligevel lyst til at fortælle dig, at det ikke er umuligt, at homofobiske mennesker kan blive klogere og ændre synspunkt. Nogle mennesker er nemlig mest homofobiske, fordi de ikke forstår det og ikke kender nogen, der er homoseksuelle.
Men når en de kender så springer ud, eksempelvis deres eget barn, så er det pludseligt noget andet. For så er det ikke længere bare fremmede mennesker, de hører om eller ser i medierne. Nu er det pludseligt deres eget barn, og så går det efterhånden op for dem, at ens seksualitet kun er en lille del af, hvem man er som menneske. Og at homoseksuelle er præcis lige så forskellige som heteroseksuelle. Så måske er der også en chance for, at det kan ske for dine forældre?
Snak med en voksen du er tryg ved
Når jeg læser dit brev, så kommer jeg til at tænke på, om der mon er en voksen i nærheden af dig, som du kan snakke med? Det kunne være en sød lærer på din skole, en god venindes mor eller en helt tredje person, som jeg ikke har tænkt på. For det er vigtigt, at du ikke går med alle dine tanker og følelser alene, når du har det så skidt, som du har det. Men det lyder ikke som om, det er oplagt at snakke med dine forældre når noget af det, der fylder er din seksualitet. Derfor ville det være så godt, hvis der var nogle andre i nærheden af dig, som du kan støtte dig op af og som kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du skal gøre.
Har du lyst til at springe ud for dine forældre?
Jeg tænker på, om du har lyst til at fortælle dine forældre om din seksualitet? Der er nemlig nogle unge, der synes, at det er nemmere at håndtere konsekvenserne af deres forældres reaktion, end det er at gå rundt i uvidenhed og være bange for den. Men du behøver ikke at fortælle dine forældre om din seksualitet, hvis du ikke føler dig tryg ved det eller ikke har lyst til det. For man skylder ikke nogen at fortælle dem om sin seksualitet, så hvis du tænker, at det er bedre at lade være, så er det helt okay.
Hvis du tænker, at du gerne vil fortælle dine forældre det. Så kan det måske være en god idé at lave en slags sikkerhedsplan. Sådan så du har et sikkerhedsnet og en plan for, hvad du kan gøre, hvis det går galt. Det kan for eksempel være, at du har en veninde, du kan snakke med bagefter og i værste tilfælde være hos et par dage, indtil stormen har lagt sig. Du kan finde råd til, hvordan du kan tage snakken med dine forældre i vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting
Tag fat i LGBT Danmarks rådgivning
Kender du mon til LGBT Danmark? Det er en forening for mennesker, der ikke er heteroseksuelle eller som ikke føler sig tilpas i deres tildelte køn. De har en rådgivning, hvor der hver torsdag aften sidder nogle frivillige rådgivere klar til at snakke, hvis man går med tanker omkring seksualitet eller køn.
Derfor tænker jeg, at det måske kunne være rart for dig at tage fat i deres rådgivning. For de kan lidt bedre snakke frem og tilbage med dig om din situation og hjælpe dig med at finde frem til, hvad der er det rareste for dig at gøre. Du kan være helt anonym, hvis du helst vil det. Så den rådgiver du kommer til at snakke med, behøver ikke at vide, hvem du er.
De kan hjælpe hos LMS
Du skriver, at du har skåret i dig selv med en saks. Det er et udtryk for, at det er svært at være dig lige nu. Selvskade er nemlig altid en copingstrategi – altså en strategi man bruger til at håndtere nogle tanker eller følelser, som er svære. Men det er vigtigt, at du får snakket med nogen om selvskaden, så du kan få hjælp til at håndtere dine tanker og følelser på en anden måde. For selvom det føles som om selvskade hjælper på den korte bane, så gør den altid meget sværere i det lange løb.
Du kan altid tage fat i LMS. Hos LMS ved de nemlig blandt andet en masse om selvskade og om, hvordan man kan hjælpe mennesker, som kæmper med selvskade. De har også en rådgivning, hvor der sidder en masse dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke. Der er mange forskellige muligheder for at komme til at snakke med en rådgiver, så du kan vælge den, der passer bedst. Og så kan du være helt anonym, hvis du helst vil det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg sådan, at du får snakket med nogen omkring dig, så du ikke skal gå og have det sådan her alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper