Kære brevkasse
Her for tiden er mit selvværd og selvtillid virkelig dalet ned af. Jeg føler at alle andre er bedre end mig selv, og at jeg er grim, sær og alt muligt.
Folk har nemt ved at pille min selvtillid ned, og overrækker tit tingene, fx når det handler om drenge. Jeg kan føle at en dreng ik gider mig, fx fordi jeg “skrev” med den her dreng og pludselig addede nogle af mine veninder ham, også svarede han dem men ikke mig, så blev jeg pludselig ked af det, for hvad nu hvis han heller vil dem, for de jo meget pænere end mig.
Så hvad skal jeg gøre?
Jeg tænker på der hver dag, og føler mig overordnet som en der ikke burde være her. Jeg syntes selv jeg grim, og ik høre til.
Hilsen L.

(14 år)
Kære L
Det lyder til, at det er rigtigt svært at være dig i øjeblikket. Og jeg er rigtigt glad for at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Når vi føler, at vi ikke rigtigt hører til
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at det særligt er den her følelse af ikke rigtigt at høre til eller passe ind, som går ud over din selvtillid. Selvom det måske lyder lidt mærkeligt, så er det en fuldstændig normal følelse at opleve i perioder – både som teenanger og voksen. Og jeg tænker der er stor chance for, at de fleste af dine venner også har prøvet at have den følelse siddende helt oppe i halsen.
For vi mennesker er flokdyr, og hvis vi får en tanke om, at vi ikke passer ind i flokken, så går det udover vores selvtillid. Derfor er vi mennesker desværre også indstillet til hele tiden at sammenligne os med andre – for det er den måde, vi prøver at finde ud af, om vi så passer ind. Det betyder desværre også, at vi kan komme til at være mega hårde ved os selv.
Eksempelvis sammenligner vi os næsten altid med de andres gode sider og talenter – ikke med deres skæve knæ, dårlige ånde og skidte historie-karakterer. Og vi har alle sammen ting ved os selv, som vi ikke bryder os om. Derfor er det også ekstra vigtigt, at træne sig selv i at lægge mærke til de ting, som vi er gode til og godt kan lide ved os selv.
Du kan eksempelvis prøve at læse vores artikel om at slutte fred med sin krop. Jeg synes at det første råd “Sig noget pænt til dig selv hver morgen” er det bedste, men også det, som er sværest at komme i gang med, fordi man nogle gange skal tvinge sig selv til at prøve at finde nogle ting, som man godt kan lide. Det er en slags selvtillids-fitness kan man nærmest sige.
Udover det kan du læse vores artikel med selvtillidsøvelser og måske også det her lidt ældre brevkassesvar fra en pige på 17. Der står mange gode råd i det svar, som jeg tror, du også vil kunne bruge.
Det med drengene
Du fortæller lidt om den her situation med ham drengen. Man kan godt komme til at føle sig rigtigt sårbar, når det kommer til det med drenge. På den ene side kan de give en sommerfugle i maven og det kan være vildt spændende at lære dem at kende. Men nogle gange bliver man også såret, fordi de gjorde noget andet end det man havde håbet på. Eksempelvis hvis de pludseligt begynder at skrive med nogle andre.
Men så er det hammervigtigt at huske på, at det ikke nødvendigvis har så meget med dig at gøre, som du måske tænker lige nu. Helt ærligt, så tror jeg drengene er lige så nysgerrige og forvirrede, som du er. Så tænker de ikke over, at de måske sårer dig, når de begynder at skrive med en ny pige. Og det har sikkert ikke haft noget med dit udseende at gøre, for hvis han ikke havde synes, du så sød ud, så havde han ikke skrevet med dig i første omgang. Derfor kan det også være en god idé at huske på, at når man begynder at skrive med drenge, så er det også lidt en skattejagt. Det kan tage laaaang tid at finde en fyr, som man passer sammen med. Og ham du nævner, var måske bare ikke det rigtige match. Men han skal nok dukke op på et tidspunkt.
Snak med nogen omkring dig
Som jeg skrev i begyndelsen, så kender de fleste mennesker godt til den der følelse af ikke at høre til eller passe ind. Måske er der nogen omkring dig, som du vil kunne snakke med om de her tanker og følelser? Det kan nemlig være rigtigt rart, hvis du ellers går rundt med det helt alene. Lidt som at lukke luften ud af en spændt ballon. Det kunne være en god ven, din mor, en sød lærer eller måske en ældre søskende.
Tag fat i Girltalk
Hvis du trænger til at snakke med nogle, som ikke lige kender dig og som har tid og overskud, så kan jeg anbefale Girltalk chatten. På Girltalk kan du nemlig helt anonym chatte med en frivillig som godt ved, hvor svært det nogle gange kan være med selvtilliden. De er super søde.
Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt. Og så krydser jeg fingre for, at du snart mærker lidt mere til selvtilliden igen. Det fortjener du.
De bedste hilsner fra en Mindhelper