Hej Mindhelper
Hej mindhelper, jeg er en pige på 14 år og går meget op i min sport. Jeg dyrker den næsten alle dage om ugen og er en af de bedste i Danmark til sporten. Men jeg er begyndt at få det skidt, jeg føler jeg ikke er god nok, ikke er pæn nok og at ingen kan lide mig. Jeg vil ikke miste lysten til at dyrker min sportsgren, men der er svært når jeg føler mig sådan hele tiden. Håber i kan hjælpe mig med at føle at jeg betyder noget og er god nok, så jeg ikke mister lysten til min sport.
Kh. pige 14 år

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Det er rigtigt svært, hvis man oplever, at man får det skidt og ikke føler sig god nok. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Når usikkerheden rammer
Der kan være rigtigt mange grunde til, at man pludselig begynder at føle, at man ikke er god nok, pæn nok eller bliver nervøs for, at folk ikke kan lide en. Men den slags usikkerhed er helt normal at opleve i perioder. Især mens man stadigvæk er ung. Der sker nemlig super mange ting i ens liv og man kan godt komme til at føle, at man måske ikke helt slår til, når livet begynder at gå stærkt. Men det er super vigtigt at holde fast i, at du selvfølgelig er god nok præcis som du er. Og du er mega sej, at du dyrker sport på højt niveau og er glad for det. For det er det vigtigste – at man er glad for de ting, som man fylder sit liv med.
Hvis man oplever at blive usikker på sig selv, så er der nogle ting man kan gøre, for at prøve at finde sin selvtillid frem igen. Du kan eksempelvis prøve at læse vores artikel om selvomsorg. Der står nogle rigtigt gode råd til, hvordan man kan passe godt på sig selv, hvis man er ramt af nogle negative tanker og følelser. Der er også den her artikel med 7 gode råd til, hvordan man kan få det lidt bedre med sig selv. Jeg kan især godt lide rådet om, at passe på med at sammenligne sig med andre. Det kommer vi nemlig alle sammen til engang i mellem. Men det er ikke så hjælpsomt, fordi man kan komme til at glemme alle de ting, som man selv er super god til.
Er der sket noget?
Du skriver ikke så meget om, om der er nogen grund til, at du er begyndt at have de her svære tanker og følelser. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om der er sket noget? Om der er noget der har forandret sig i dit liv? Det kunne eksempelvis være, at du oplevede at være meget presset i øjeblikket, eller at der var nogle, der havde sagt noget til dig, som gør dig usikker på dig selv? Hvis man oplever noget, som er svært eller hårdt, så er det nemlig helt naturligt, at blive ramt af en følelse af usikkerhed. Det kan være mega hårdt at opleve. Det kan også sagtens være, at du ikke helt ved hvorfor følelserne er kommet. Uanset hvad, så kan det være en rigtig god idé, at snakke med nogen om det.
Snak med nogen om det
Grunden til at det er en god idé at snakke med nogen om, hvordan man har det er, at det kan være med til, at gøre det hele meget nemmere. Når vi snakker om de ting, som er svære, så tager vi ligesom ‘gassen’ af vores problemer. Og det kan være mega rart at få det pusterum.
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine forældre om, hvordan du har det? Vores forældre er nemlig tit dem, som er allertættest på os i vores hverdag, og derfor har bedst mulighed for at hjælpe en, når man har brug for det. Du kan prøve at fortælle dem de samme ting, som du har fortalt mig. At der er en masse svære tanker og følelser, som du kæmper med i øjeblikket, og at du er bange for, at det kan gå udover din lyst til at dyrke sport. Jeg er næsten helt sikker på, at dine fordældre rigtigt gerne vil snakke med dig og hjælpe dig med, at få følelsen af at være god nok, tilbage igen.
Snak med din træner
Jeg kan forestille mig, at du ikke er den eneste sportsudøver, som har stået i den her situation. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være rart for dig, at snakke med din træner om, hvordan du har det. For måske har han/hun trænet andre unge, som har haft de samme tanker og følelser? Og måske kan din træner være med til, at hjælpe dig med at slippe noget af den usikkerhed, så du kan blive ved med at dyrke sporten, du er glad for.
Snak med dine veninder
Måske har du også nogle gode veninder, som du er tryg ved at snakke med. Det kunne være i din klasse eller i din sportsklub. Så kan du prøve at snakke med dem om de tanker og følelser, som du oplever. Jeg er næsten helt sikker på, at rigtigt mange af dem vil kunne nikke genkendende til de følelser, som du beskriver. For usikkerhed er noget, som rammer de fleste mennesker på et tidspunkt. Og det kan være mega svært at gå rundt med alene. Derfor er det også en super god idé, at snakke med hinanden, hvis man har det svært. For det kan være en kæmpe hjælp og ofte har dem vi snakker med faktisk prøvet noget lignende og vil gerne hjælpe en.
Det er mega svært, hvis man oplever at blive usikker på sig selv. Så er det en rigtig god idé, at få snakket med nogen om det. Det kan nemlig være den bedste måde, at man kan give lidt slip på de svære tanker og følelse.
Jeg håber, at du har kunne bruge mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig og din sport.
De bedste hilsner fra en Mindhelper