Hej,
Jeg er en 15-årig pige der skriver herind fordi at jeg er sådan et jaloux menneske og det skammer jeg mig sådan over. Hver gang et andet menneske får en kompliment, kan jeg føle hvordan jeg føler mig mindreværdig og som den bare luft. Jeg er begyndt at føle mig ikke-eksisterende. Den eneste måde jeg er synlig på er den opmærksomhedssøgende, pinlige, ynkelige, jaloux, selviske og opfarende barnlige måde. Det er så ekstremt pinligt.
I må virkelig undskylde, den måde jeg har formuleret mig på men når jeg er så fortvivlet kommer bare alle mulige sætninger og ord ud på den helt forkerte måde.
Jeg er bare træt af at være et jaloux og opmærksomhedssøgende menneske, men det er ikke lige til at ændre. Hvis bare jeg får den mindste form for konstruktiv kritik, så går jeg næsten i stykker. Jeg ser også det negative i alt og jeg føler ikke at det jeg laver kommer fra mig selv. Hvis jeg får ros så føler jeg at det jeg får ros for, er noget som en anden har lavet.
Vil I gerne hjælpe mig med min lave selvtillid og min manglende forståelse for omverdenen?
Hilsen frøken ‘jaloux’

(Pige, 15 år)
Kære frøken ‘jaloux’
Det lyder til, at du oplever en masse usikkerhed på dig selv i øjeblikket. Og så kan man godt komme til at blive jaloux eller opføre anderledes, end man egentligt har lyst. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Er du for hård ved dig selv?
Når jeg læser dit brev, så kommer jeg til at tænke, at du måske er mere hård ved dig selv end du fortjener. For selvom du måske inde i dit hoved oplever dig selv som opfarende, pinlig og jaloux, så er det ikke sikkert, at dem omkring dig ville sige det samme om dig. Ofte er vi mennesker nemlig vores egen største kritiker. Og det kan faktisk være rigtigt svært at lære, at tale pænt til sig selv. Men hvis man oplever, at man bliver ramt af alle de her negative tanker om sig selv, så kan de være en god ide, at prøve at stoppe op og spørge sig selv “ville jeg nogensinde tale sådan her om en god veninde?”. Ofte vil man sige “næææh, det ville jeg nok ikke” For det ville ikke være særligt sødt eller pænt. Og så kan det være en god idé, at overveje, hvorfor søren man så taler sådan til sig selv? For der er ikke andre regler for dig end for dine veninder, men det kan være hammersvært at lære, at blive en god ven for sig selv. Du kan prøve at læse vores artikel om, hvordan man udfordrer negative tanker om sig selv. Der står nogle råd i, som jeg tror kunne være rigtigt gode for dig.
Selvtilliden driller
Jeg synes, du har skrevet så fint et brev herind. Jeg kan sagtens mærke på dig, hvor frustreret du er og hvor meget det her med den manglende selvtillid kommer til at fylde for dig. Det med selvtilliden kan være en svær størrelse, og som jeg skrev tidligere, så er vi vores egne største kritikere. Derfor kan det også være svært at tro på andres komplimenter, hvis vi altid ser på os selv med negative briller. Men du kan prøve at vende den om og overveje, om hvad du selv tænker, når du giver andre komplimenter? Typisk vil man give et kompliment, fordi man mener det. Og selvom det måske ikke altid føles sådan, så er det sikkert også sådan, at dem omkring dig har med det dig, når de giver dig komplimenter. Hvis man gerne vil arbejde på, at få lidt mere selvtillid, så kan det være en god idé, at prøve at arbejde med at blive en bedre ‘ven’ for sig selv. Simpelthen at lære, at være sødere og mere kærlig overfor sig selv. Og det er der heldigvis mega mange gode metoder.
Du kan prøve at læse vores artikel med gode råd til dem, som oplever lavt selvværd. Jeg synes også den her artikel om selvomsorg kan være rigtig god, hvis man er sådan en person, som kommer til at slå sig selv lidt for meget i hovedet.
Skriv en positiv dagbog
Jeg kan anbefale, at begynde at skrive dagbog. Men en slags positiv dagbog. Så gælder det om, at man hver aften skriver 3 ting ned, som man glad for skete, taknemlig for eller som bare var rart. Det kan eksempelvis være, at man havde sine yndlingsbukser på, svarede rigtigt på et spørgsmål i dansktimen og spiste noget lækkert til aftensmad. Det kan også være, at der var nogle, som sagde noget pænt til en, at man selv sagde noget pænt til en anden eller en heeeel masse andre ting, som var positivt. Det behøver slet ikke være noget stort. Det må gerne være bittesmå ting. Og på den måde, så vænner man faktisk sig selv til at kigge lidt mere positivt på livet. Du kan læse endnu mere om at skrive gode ting ned her og om hvordan man selv kan sprede glæde her. Der står nogle rigtigt spændende ideer, som du måske vil finde inspirerende.
Snak med nogen om, hvordan du har det
Hvis man altid går rundt med sine negative tanker alene og måske bruger rigtigt meget tid på, at tænke på alle sine fejl. Så er der en risiko for, at de kommer til at vokse sig endnu større. Derfor er et af de bedste råd jeg kan give dig også, at snakke med nogen om, hvordan du har det.
Det kunne eksempelvis være dine forældre. For vores forældre er tit nogle af dem, som kender os allerbedst og gerne vil lytte og hjælpe, hvis i har det svært. Hvis du synes det lyder lidt svært, så kan du læse vores artikel om, at snakke om svære ting med sine forældre
Hvis du ikke er tryg ved at snakke med dine forældre, er der måske en anden i din omgangskreds, som du er glad for? Det kunne være din yndlingslærer, en sød moster, morfar eller helt 4. person. Så kan du prøve at tage fat i dem og høre dem ad, om de har tid til at snakke med dig. Det kan være en rigtig god støtte at få, og vi har allesammen brug for andres hjælp engang i mellem. Det er helt i orden.
Du er velkommen hos Headspace
Hvis du har mere lyst til at snakke med nogen, som ikke lige kender dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig forening, hvor unge kan komme og snakke om det der fylder for dem. Ingen problemer er for små eller store i Headspace. Der er du altid velkommen. Der ligger en Headspace i de fleste større byer, men du kan også kontakte dem på chat, hvis du synes det er rarest. Det er helt anonymt, så der er ikke nogle, som kan se hvem du er. Måske kunne det være rart for dig?
Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig. Det kan være hammersvært at kæmpe med lav selvtillid, men heldigvis behøver det ikke blive ved med at sådan. Jeg krydser fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper