Hej Mindhelper
Jeg har et spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe med.
Jeg har en ven, og hver gang personen er der er det som om jeg ikke kan slappe helt af i kroppen. Jeg føler at jeg skal gøre noget ekstra ud af hvordan jeg for eksempel ser ud eller hvordan jeg sidder. Det lyder jo helt åndssvagt og normalt har jeg det ikke sådan. Vi er venner og jeg har ikke følelser indblandet, men jeg undrer mig over hvorfor jeg får det sådan? Så hvordan “gør man sig fri fra en andens mening” og bare slapper af i sin krop, gør det man har lyst til og ikke lader en andens blik påvirke en?
På forhånd tak:)

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Nogle gange kan man godt blive påvirket og begynde at opføre sig anderledes, hvis der er en bestemt person i nærheden. Det kan der være mange grunde til og det kan godt blive lidt generende for en. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det er helt normalt
Det er fuldstændigt normalt at opleve, at nogle mennesker får os til at opføre os lidt mærkeligt, når de er i nærheden. Som du selv skriver, så kan det være hvis man har følelser indblandet, men det kan også sagtens komme, selvom det er ens ven eller en helt anden person. Der kan være rigtigt mange grunde til, at man reagerer på den at den anden er der. Og jeg kan nok ikke komme med en helt klar årsag til, hvorfor han/hun påvirker dig sådan. Men jeg kan prøve stille dig et par spørgsmål, som måske kan hjælpe dig lidt på vej.
Du kan begynde med at tænke lidt over, hvorfor det lige er ham/hende og ikke dine andre venner, som påvirker dig på den her måde? Du skriver det her med, at du føler, at du er nødt til at gøre noget ekstra ud af dig selv. Hvordan kan det være? Er det fordi personen har sagt noget til dig på et tidspunkt, som gør dig lidt nervøs? Eller er det måske fordi du ser lidt op til din ven og gerne vil have, at de kan lide dig? Det er kun 2 eksempler og der kan være mange andre grunde til, at netop den her ven har indflydelse på dig. Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du tager detektivbrillerne på og prøver at undersøge, hvorfor det netop er den her ven, som påvirker dig.
Grunden til, at jeg skriver så meget om det med at finde ud af hvorfor, er fordi, at hvis man kan blive lidt mere bevidst om, hvorfor man reagerer som man gør, så har man også bedre muligheder for at prøve at ændre på det. Og nogle gange kan det også bare være super rart, at få en lidt bedre forståelse for, hvorfor man lige reagerer lidt mærkeligt i en bestemt situation. For ofte er der en rigtig god grund til, hvorfor man lige gør som man gør. Så det tænker jeg også, at der er for dig.
Hvordan giver man slip på usikkerhed
Det du skriver med at gøre sig fri af din vens mening og blive mere afslappet, læser jeg som om, at du lige nu oplever noget anspændthed og måske usikkerhed, når du er i nærheden af din ven. Er det rigtigt forstået? Det tror jeg super mange unge kan nikke genkendende til at opleve en gang imellem. Og det kan være mega træls og generende at opleve. Men man kan heldigvis godt arbejde på den usikkerhed, så man ikke bliver helt så påvirket af den anden persons tilstedeværelse. Vi har lavet en artikel med 7 gode råd til, hvordan man får det bedre med sig selv. Jeg synes det er en super god artikel, som kommer med nogle rigtigt gode, hvis man oplever at blive usikker på sig selv nogle gange. Du kan prøve at læse artiklen igennem og se, om der er nogle af rådene, som giver mening for dig. Vi har også skrevet en artikel om, hvordan man kan give slip i sin usikkerhed. Her tænker jeg især, at afsnittet om at slutte fred med sin usikkerhed og afsnittet om, at usikkerhed også kan være en god ting (i bunden af artiklen) måske kunne være gode for dig?
Snak med din ven
En anden ting, som du kan overveje er, at snakke med din ven om, hvad du oplever. Det kan godt være en lidt sårbar snak at tage. Og jeg kan sagtens forstå, hvis du lige nu tænker, at det lyder ret svært. Men jeg tænker ikke, at du behøver fortælle din ven, at det handler om ham/hende specifikt. Måske kan du sige til dem, at du nogle gange oplever, at blive lidt usikker på, hvad andre tænker om dig. Så kan du snakke med din ven om, hvad han/hun tænker om det og måske om de oplever noget lignende? Det kan være at din ven også har prøvet det før og det kan være rigtigt rart at få af vide. Det kan også være, at din ven ikke oplever det og så kan kan du måske prøve at lære lidt om, hvordan han/hun tænker om det og se, om det også giver mening for dig? Så kan din ven støtte dig lidt og måske kan det være med til at bryde noget af anspændtheden ned?
Snak med en anden ven
Hvis du ikke har lyst til at snakke med din ven om det, så kan du overveje at tage fat i en anden ven eller veninde og snakke med dem om, hvad du oplever. Det kan være super rart at få lidt og et par ekstra øjne på ens oplevelser. Så bærer man ikke byrden alene og man kan hjælpes ad med at finde ud af, hvordan man lige kan håndtere det på en god måde. Måske kunne det også være rart for dig?
Det er helt normalt at opleve, at man nogle gange kan blive lidt usikker, når man er sammen med nogle bestemte personer. Så kan det være en god idé, at tage sine detektivbriller på og undersøge, hvorfor de følelser lige popper frem. Og så er det altid en god idé, at snakke det igennem med nogle, så man ikke står alene med sine tanker.
Jeg håber du har kunne bruge nogle af mine råd til noget og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper