Kære brevkasse
Jeg er desværre gået hen og er blevet pladask forelsket i en 45 årige kvinde som er instruktør i mit fitnesscenter, jeg meldte mig ind i februar og lige med det samme syntes jeg bare hun var så sød så sød og så nem at tale med, i starten troede jeg bare hun var en ekstra søster veninde i den dur indtil for cirka en måned siden, der cyklede jeg hjem fra træning og tænkte FUCK jeg er jo forelsket i hende, og nu er det bare taget til jeg kan ikke andet end tænke på hende, jeg syntes hun er det smukkeste, sødeste mest dejlige kvinde nogensinde. jeg ved godt der er lidt aldersforskel men det lige meget for mig, her kommer det værste jeg ved hun har en mande kæreste og børn og det har knust mig fuldstændigt, for i øjeblikke troede jeg virkelig at hun måske syntes jeg er lidt mere end sød men åbenbart ikke, hun er jo taget, så hvad skal jeg gøre skal jeg holde op i centeret, for denne føelse for hende er ikke bare en som lige går over jeg vil jo blive ved og ved med at se hende, hun er noget af det eneste gode der nogensinde er sket for mig jeg elsker hende og troede ikke man ku ha så stærke intense følser for andre men det er alså sket

(Pige, 25 år)
Kære dig,
Tusind tak for dit brev. Jeg kan mærke din fortvivlelse, og jeg vil starte med at sige: Det er helt forståeligt, at du føler dig knust.
Det, du oplever lige nu, er en form for sorg over noget, der føles som en stor og vigtig mulighed, der pludselig lukker sig for øjnene af dig.
Når man oplever så intense følelser, kan det føles, som om ens verden bliver både meget større og meget mindre på én gang.
Kraften i en forelskelse
Inden for psykologien ved vi, at en forelskelse, især den meget intense slags, ofte handler om to ting: den person, vi ser, og de ting, personen vækker i os selv.
Du skriver, at hun er “noget af det eneste gode, der nogensinde er sket for mig”. Det er en meget stor og tung betydning at lægge på et andet menneske.
Det fortæller mig, at denne kvinde måske repræsenterer noget, du har manglet i dit liv – måske en form for omsorg, styrke, beundring eller en ny side af dig selv, der nu folder sig ud.
At du kan føle så stærkt er faktisk en fantastisk evne, du har opdaget hos dig selv. Selvom det gør ondt lige nu, ved du nu, at dit hjerte har denne her enorme kapacitet til at elske.
Skal du blive eller gå?
Du spørger, om du skal melde dig ud af centeret. Det er et svært spørgsmål, som kun du kan mærke efter omkring, men lad os prøve at se på de to veje:
Hvis du bliver i centeret, bliver du tvunget til at forholde dig til virkeligheden: at hun er en sød instruktør, som har sit eget liv med mand og børn.
Det kan være utroligt smertefuldt i starten, men over tid kan det hjælpe med at “af-idealisere” hende, så hun bliver et almindeligt menneske i dine øjne igen fremfor noget uopnåeligt.
Hvis smerten overskygger alt andet og gør, at du slet ikke kan passe din træning eller din hverdag, kan det være en kærlig handling mod dig selv at tage en pause.
Ikke nødvendigvis for evigt, men indtil den værste “brand” i dit indre har lagt sig.
Den svære erkendelse
Det er benhårdt, at hun ikke er ledig. Men det vigtige her er ikke kun instruktøren, det er dig. Denne forelskelse har åbnet en dør i dig selv. Du har fundet ud af, hvad du længes efter, og hvad du kan føle.
Udfordringen for dig nu er at prøve at adskille de fantastiske følelser, du har fundet frem i dig selv, fra den konkrete kvinde, som desværre ikke kan gengælde dem på den måde, du ønsker.
Hun har måske været nøglen til at låse op for dine følelser, men hun behøver ikke være den eneste, der kan det i fremtiden.
Hvad kan du gøre nu?
Først og fremmest synes jeg, at du skal give dig selv tid til at være ked af det. Det er ikke “bare” en lille ting, du har mistet. Du føler dig knust, og det tager tid at bearbejde det.
Jeg vil også virkelig opfordre dig til at finde nogen, du kan tale med om det her. Det kan være en kæmpe lettelse at tale med nogen, som ikke er involveret i fitnesscenteret, om de her følelser.
Og så synes jeg, at du skal holde fast i din træning, hvis det i sig selv er noget, der er godt for dig.
Prøv at overveje, om du kan træne på andre tidspunkter, hvor hun ikke er der, så du beholder det gode for dig selv uden at blive overvældet hver gang.
Du er i en proces lige nu, der er utrolig hård, men som også viser, at du er et menneske med stor dybde og evne til at mærke livet.
Det vil ikke altid gøre så ondt, som det gør i dag.
Tanker og god energi – fra Aske