Hej Mindhelper,
Min kæreste og jeg har været sammen i 2 år. Han er dejlig og sød og en rigtig god mand. Sagen er bare den, at hans forældre ikke har været så søde mod mig. Efter en sommerferie som de havde inviteret os begge med på smed de min kæreste ud hjemmefra en sommeraften ud af det blå. De mente jeg havde forandret ham, og kaldte mig syg i hovedet. De troede endda med at ville gøre mit liv til et helvede for at slippe af med mig. Jeg politianmeldte dem for det, da jeg blev bange, da de troppede op på mit arbejde og min adresse, selvom vi havde bedt om fred.
Nu er det så bare det, at min kæreste er kommet på talefod med dem igen. Han har udtrykt at det vil betyde meget for ham, hvis jeg og hans forældre ville kunne være i samme rum sammen igen og kunne ses.
Jeg er dog ikke sikker på, at jeg nogensinde vil kunne det igen.
Hans forældre vil have en undskyldning, men jeg føler ikke jeg skylder dem en undskyldning, tværtimod omvendt.
Hvad skal jeg gøre? Jeg kan jo godt forstå ham, men jeg synes også jeg har mine grunde til at det forhold mellem dem og mig for altid er ødelagt. Eller bør jeg mødes med dem uden at undskylde?
Jeg elsker ham og ser ham som min partner for livet.

(22 år)
Kære du
Det lyder som en svær situation, du står i. For hvad skal man gøre, når man ikke fungerer særligt godt med sin kærestes forældre?
Det lyder som en rigtig svær situation
Først og fremmest får jeg lyst til at fortælle dig, at jeg godt kan forstå det er en virkelig svær situation, du står i.
Det er aldrig nemt, når der er mennesker, man har konflikter med, og det kan gøre det endnu sværere, når det er ens kærestes forældre.
Jeg er rigtig glad for, at du har skrevet herind, for du skal bestemt ikke gå med det alene.
Man vælger ikke sin svigerfamilie
Når man vælger sin kæreste, så vælger man ikke sin svigerfamilie. De er nogen, som kommer med i pakken.
Derfor er det også virkelig svært, når man så ender i en konflikt med dem.
For det er jo ikke nødvendigvis nogle mennesker, man kan sammen med, selvom man elsker sin kæreste.
Hvad skal du gøre?
Når man står i et dilemma, kan det være rigtig svært at vide, hvad der er det rigtige at gøre.
Og når jeg læser dit brev, så sidder jeg ikke med en følelse af, at der klart er noget, som er mere rigtigt at gøre end det andet.
Selvom jeg ikke kan give dig et direkte svar på, hvad du skal gøre, vil jeg nu komme med nogle forslag til, hvad det kunne være.
Gå på kompromis
Lige nu lyder det til, at din kæreste ønsker, at du og hans forældre meget gerne må komme på talefod igen.
Men samtidig kan du mærke, at du ikke ønsker at give den undskyldning, som de forventer.
Hvilket er helt okay. Du er ikke tvunget til at gøre noget, som du ikke kan stå inde for.
Men der kan jo være der er en mellemvej. Og det lyder til, at du egentlig også selv har tænkt tanken.
Mit første forslag er nemlig at møde op og tale med hans forældre, men uden at give dem en undskyldning.
Du kan vælge at møde op, med målet om, at hans forældre og du skal kunne være i rum sammen, men ikke med ønsket om, at I skal have et godt forhold igen.
Det kan være, at det viser sig, at de er villige til blot at høre sagen fra begge sider, og at I godt kan finde en løsning.
Du kan også prøve at læse vores artikel om konflikter.
Selvom du ikke nødvendigvis vil have et godt forhold til hans forældre igen, eller ønsker at ‘løse’ konflikten, så kan det være rart at læse om, hvordan du kan prøve at gribe det an.
Stå fast i din beslutning
En anden mulighed du har er, at stå fast i din beslutning og stå fast ved, at du ikke har lyst til at se dem mere.
Du føler, at de skylder dig/jer en undskyld, og så længe de ikke giver den, så har du måske ikke lyst til at se dem mere.
Det er helt okay, hvis du har det sådan.
Her er det bare vigtigt at huske på, at alle de valg vi tager, har konsekvenser. Så hvis du vælger ikke at ville se dem mere, kan det godt have en effekt på dig og din kærestes forhold.
For det lyder til, at det betyder rigtig meget for din kæreste, at I ser hans forældre. Derfor kan man også forestille sig, at han vil blive ked af det, hvis du står fast i din beslutning om ikke at se dem mere.
Derfor er det vigtigt, at du får snakket med ham om det. Og får gjort dig nogle tanker om, hvordan han mon vil have det med, at I ikke skulle se dem mere sammen.
Giv det noget tid
Når jeg læser dit brev, lyder det som om, at hele situationen med din kærestes forældre fylder rigtig meget hos dig. Det forstår jeg godt.
Men selvom det fylder rigtig meget i jeres liv lige nu, skal du vide, at du ikke skal træffe en beslutning om det lige her og nu.
Det er helt okay, hvis du har brug for at gå og overveje, hvad der føles bedst for dig.
Det er en stor beslutning, ikke at ville se sine svigerforældre mere, og derfor ikke en beslutning man skal tage alt for hurtigt.
Især ikke, når din kæreste har et ønske om, at I allesammen skal kunne være i samme rum. Derfor er tiden også din bedste ven.
Tag dig god tid, snak med dine venner om det og få mærket godt efter. For selvom noget kan føles helt rigtigt nu, kan det være, at det ændrer sig på et tidspunkt.
Hjælp til at træffe valg
Hvis du stadig ikke helt ved, hvordan du skal træffe det rigtige valg, så kan jeg varmt anbefale dig at læse vores artikel: Svært ved at træffe et valg?.
Her får du ikke kun en guide til at træffe et valg, men også en masse god viden om, hvorfor det nogle gange kan være sværere end man tror.
Tal med dine venner
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har talt med dine venner om hele situationen?
Det er helt naturligt, at konflikter fylder meget i én, og derfor kan det også være rart at få delt nogle af tankerne med andre, så man ikke skal gå med dem alene.
Jeg tænker også det kan være dejligt for dig at tale med én, som ikke er din kæreste.
Hvis du har brug for råd til, hvordan du kan tage snakken sammen med en af dine venner, kan jeg varmt anbefale vores artikel om at snakke om svære ting.
Kender du headspace?
Hvis du har brug for at tale med nogen, som kan se situationen lidt udefra, så kan jeg varmt anbefale headspace.
De rådgiver nemlig unge hver dag om de ting som er svære.
De er utroligt søde og dygtige, og så kan rådgivningen være helt anonym, hvis du har brug for det.
Du kan både ringe til dem, chatte med dem, eller få fysisk rådgivning i et af deres lokaler rundt om i landet.
Det kan nemlig være rigtig rart at tale med nogen om det, når man står i en svær konflikt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper