Jeg er datter til en mand, der har drukket i cirka 36 år. Og jeg er virkeligt bekymret for ham, for han har et alkoholforbrug, der slet ikke er sundt.
Hej Mindhelper
Jeg er datter til en mand på 53 år han har drukket i ca. 36 år og han har været på antabus en gang før men det er ved at være mange år siden og jeg er virkelig bekymret for han og har forbrug af alkohol da den mængte ikke er sund på nogle som helst måde jeg er der hvor jeg er bange for at miste ham
jeg overvejer at sende dette brev til et behandling sted men kan ikke

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17 år
Jeg kan godt forstå, at du er virkeligt bekymret for din far. For det er ikke særligt sjovt at være vidne til, at en af ens forælder drikker alt for meget. Og hvor er jeg bare glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det her skal du bestemt ikke gå alene med.
Det er helt normalt at være bekymret
Du skriver, at du er bekymret for din far, fordi han har drukket i 36 år. Og det kan jeg virkeligt godt forstå, at du er. For du har desværre helt ret i, at det ikke er sundt at drikke for meget så længe. Det slider på helbredet. Så det giver faktisk ret god mening, at du går rundt og er bange for at miste din far. Og der er rigtigt mange, der er vokset op med alkohol i familien, der beskriver den samme frygt. Men jeg kan godt forstå, at det ikke er sjovt at gå rundt at være bekymret for sin far hele tiden. For det er sindssygt hårdt at se et menneske, man faktisk holder af, slide sig selv ned på den måde.
Men du skal også vide, at din fars alkoholmisbrug ikke er dit ansvar. Jeg ved godt, at det kan være svært at tro på. For det er helt naturligt, at du føler en form for ansvar. Men det er din far, der har ansvaret for sit alkoholmisbrug. Og det er i sidste ende ham selv, der skal beslutte sig for at få hjælp til det. Men selv hvis han beslutter sig for at få hjælp, er det stadig et voksenansvar at hjælpe din far. Det er noget, der er nogen voksne, der skal hjælpe ham med. Så det er ikke noget, du skal tage på dig. For det er ikke dig, der har ansvaret for din fars alkoholmisbrug. Og det kan være det sværeste i hele verden at acceptere det.
Snak med nogen
Det er nogle ret svære tanker, du går rundt med omkring din far. Så jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogen om det her? Hvis ikke du har det, synes jeg nemlig , at du skal gøre det. For de her tanker er ikke nogen, som du skal gå alene med. Det er nogle, som du skal have delt med nogen. Så de ikke kommer til at bygge sig op og fylde mere og mere. Derfor tænker jeg på, om der er en voksen, du er tryg ved at snakke med om det her? Jeg ved ikke, hvordan dit forhold til din mor er. Men du kunne for eksempel snakke med din mor, hvis du har et godt forhold til hende. Hvis det ikke dur, kan det også være en bedstemor eller en lærer henne i din skole.
TUBA kan hjælpe
Jeg tænker på, om du kender TUBA? TUBA er nemlig et sted, hvor man kan få hjælp, hvis man er barn af en forælder, der har et alkohol – eller stofmisbrug. Så hvis du nu ikke lige føler, at du har en voksen, du kan snakke med, kan du tage fat i TUBA. I TUBA er der både gruppesamtaler, hvor du kan komme til at snakke med nogen, der er i en situation, der minder om din. Men de har også individuelle samtaler, hvor du kan komme til at snakke med en terapeut alene. I TUBA er de vant til at snakke med unge, der er vokset op i en familie med et alkoholmisbrug. Så de ved godt, at det kan være svært at snakke om. Men de skal nok gøre sit allerbedste for at hjælpe dig så godt, som de overhovedet kan.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg virkeligt, at du får snakket med nogen om alle de her tanker, du går og kæmper med i forhold til din far. For du fortjener ikke at gå rundt med dem alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper