Jeg føler mig ret ensom for tiden. For jeg har et væresle for mig selv hos mine bedsteforældre, hvor jeg bare sidder, indtil jeg skal noget. Og så har jeg en super dejlig kæreste, men der går rygter om, at han er utro. Så jeg er bange for at miste ham.
Hej Mindhelper
Jeg ved ikke hvad der sker for mig. Jeg føler mig virkelig ensom her for tiden. Jeg bor hos mine bedsteforældre. Jeg har en mor og far, men min mor bor i et andet by og jeg bor her hos min farmor. Min far bor med hans kæreste som han var min mor utro med. Jeg har et værelse helt for mig selv og der sidder jeg bare indtil jeg skal i skole eller bare generelt ud igen. Jeg har en helt igennem fantastisk kæreste. Der ryger tit rygter om han har været utro og jeg prøver at lukke ørene for det og han siger også selv det ikke passer så jeg tror på ham, men jeg har et problem… jeg bliver virkelig hurtigt jaloux og det gør så jeg virkelig føler mig grim, tyk og bare klam når jeg ser på de andre piger. Jeg bange for at miste ham, for han er den eneste der får mig lysten til at leve. Og min far må IKKE vide vi sammen, så jeg lyver overfor min far HVER gang jeg tager hjem til min kæreste. Min mor. Jeg føler ikke hun elsker mig, hun skriver “hej skat” osn osn men hun tænker mest på hendes kæreste, det ved jeg. Jeg bliver virkelig hurtig sur, ked af det her fortiden. Føler mine lære går for meget imod mig jeg bruger alt for meget min tid på min skole, eller så kæreste. At have en kæreste er ogs på en måde som fritidsjob. Men Gud hvor vil jeg ikke miste ham, for han er alt det jeg har! Vi slog engang op her i sommers pga der var et rygte om han var utro med min bedsteveninde, men tror ikke på det nu. Vi var ikke kærester i 4 dage og i de 4 dage spiste jeg eller drak jeg ikke noget og tabte mig 6 kilo. Imens sad han og skrev til en pige om hun ik ku sende lidt nydes osn, de havde noget i de 4 dage, indtil han sagde undskyld til mig. Her forleden sagde hun at han havde skrevet “skat” til hende.. jeg føler mig presset på alle vejne og jeg er hele tiden sur og ked af det og føler mig PISSE GRIM!! Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.. jeg skulle bare UD med det hele…

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16 år
Hold da op, hvor sker der mange svære ting i dit liv lige nu. Så jeg er så glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig så vigtigt ikke at gå alene med de svære ting.
Du reagerer helt normalt
Når jeg læser dit brev, kan jeg virkeligt godt forstå, du har haft brug for at komme af med det hele. For du tumler godt nok med en hel masse rigtigt svære ting lige nu. Så det giver bare så god mening, at du føler dig presset fra alle sider. Og at du kæmper med at være føle dig sur og ked af det og ensom. Det er nogle helt normale følelser at opleve, når man virkeligt bare har mange svære ting at kæmpe med på en gang, sådan som du har lige nu. Men det er super vigtigt, at du tager det alvorligt og snakker med nogen om det. For man kan nemlig heldigvis godt få det godt igen. Nogle gange kræver det bare den rigtige hjælp.
Det giver god mening
Du skriver, at du bliver rigtigt jaloux. Jeg gætter på, at det er i forhold til din kæreste, at den her jalousi popper op? Så skriver du også, at jalousien gør, at du kommer dig til at føle dig grim og tyk. Det lyder bare som nogle så hårde følelser, du får. Men når jeg læser dit brev, så tænker jeg virkeligt også, at det giver god mening, at de popper op. For der har været alle de her rygter om, at din kæreste har været utro. Og han betyder helt vildt meget for dig, så selvom han har sagt, at han ikke er dig utro, så giver det god mening, at du alligevel bliver bange for at miste ham. Og jalousi er sådan en følelse, der tit popper op, når man bliver bange for at miste nogen, som man elsker vildt højt.
Samtidigt er jalousi sådan en følelse, der tit kan poppe op, hvis man er usikker på sig selv. Og når jalousien så popper op, så kan den virkeligt bare puste endnu mere til den her usikkerhed, så man måske kommer til at føle sig grim og tyk, lidt som du beskriver. Det er nogle mega hårde følelser at følelser at kæmpe med. Vi en artikel om gode råd til, hvis man bliver for jaloux. Og så har vi også nogle artikler om, hvordan man kan give slip på sin usikkerhed og slutte fred med sin krop og sit udseende. Dem synes jeg virkeligt, du skal prøve at læse igennem. For jeg tænker, at der er en masse råd, som du måske kan bruge.
Snak med nogen
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med nogen om, hvordan du har det. For man kan faktisk også komme til at føle sig rigtigt ensom af at gå og tumle med en masse svære følelser og tanker helt alene. Vi mennesker er nemlig slet ikke lavet til at gå med de svære ting selv. Vi har brug for at snakke med andre og føle os set og hørt – især når vi har det svært. Og det lyder ikke som om, du føler dig særligt set eller hørt af nogle af de mennesker, der er omkring dig lige nu. Det må være mega hårdt. Og så giver det så god mening, at du føler dig rigtigt ensom lige nu.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om der mon er nogen, du kan snakke med om, hvordan du har det? Jeg tænker for eksempel på, om det ville være muligt at snakke med dine bedsteforældre, som du bor hos om, at du faktisk føler dig rigtigt ensom for tiden? For jeg forestiller mig, at dine bedsteforældre holder af dig og rigtigt gerne vil hjælpe dig med at få det bedre. Det kunne også være, at I kunne lave noget sammen en gang imellem, så du ikke behøvede at bruge så meget tid alene på dit værelse. Måske I kunne se noget tv sammen eller spille et spil?
Har du snakket med din mor?
Jeg kommer også til at tænke på, om du har snakket med din mor om, at du føler, hun tænker mere på sin kæreste end på dig? Og at du faktisk har det virkeligt svært lige nu, så du har brug for, at hun er der for dig? Hvis ikke du har det, så synes jeg nemlig, du skal prøve at gøre det. Jeg ved godt, at det kan være så svært at skulle snakke med sine forældre om, at man faktisk ikke helt føler sig set af dem. For man kan måske blive bange for, at de bliver kede af det eller sure. Men din mor kan ikke vide, at det er sådan, du har det, hvis du ikke fortæller det. Og jeg tænker, at hun holder af dig. Også selvom jeg godt ved, at det ikke altid føles sådan for dig. Måske viser hun det bare ikke til dig på den mest heldige måde.
Kender du Ventilen?
Jeg kommer til at tænke på, om du mon kender til Ventilen? Det er et mødested for unge, der føler sig ensomme, hvor man kan komme og møde andre unge, der også føler sig ensomme. Det kan nogle gange være rigtigt rart at møde andre, der har det ligesom en selv. Så hvis du har lyst – og hvis der ligger et mødested i nærheden af dig – kunne det måske være rart for dig at besøge dem. Der er nogle helt vildt søde frivillige hos Ventilen, der sørger for, at der ikke er nogen, der kommer til at føle sig udenfor fællesskabet.
Tag fat i Headspace
Hvis der slet ikke er nogen i nærheden af dig, som du er tryg ved at snakke med, så synes jeg, at du skal tage fat i Headspace. Der sidder der nemlig altid nogle søde og rigtigt dygtige frivillige klar til at snakke med dig. Du kan snakke med dem om alt, hvad der er svært og fylder for dig. For der er intet, der er hverken for stort eller for småt at snakke om hos Headspace. De frivillige rådgivere har nemlig snakket med så mange forskellige unge, der har haft det svært af alle mulige forskellige grunde. Så de er vant til at snakke med unge, der synes, at livet gør helt vildt ondt. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Så du ikke skal gå og kæmpe med at føle dig ked af det, sur og ensom helt alene. Og så du kan få noget hjælp til at få det bedre.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper