Hej
Jeg er en dreng på 20 der er i gang med mit sabbatår efter gymnasiet. Jeg havde store drømme om mit sabbatår, men indtil videre er det eneste jeg har lavet, at arbejde på en fabrik i 3 måneder. Jeg hadede hvert sekund af det. Ellers har jeg brugt ca. 5 måneder på at sidde herhjemme og have ondt af mig selv, hvor det eneste jeg laver, er at sidde på computeren og scrolle. Jeg har ingen kontakt til andre end mine forældre.
Jeg drømte om at finde et fedt arbejde og arbejde i et halvt år og så rejse i et halvt år. Men det kommer så ikke til at ske.
Jeg har drømt om den her rejse så længe, og jeg har nærmest sat mit liv på pause for den, og nu er der så højst tale om 4,5 måneders rejse.
Nu sidder jeg så her og nærmer mig slutningen på sabbatåret og skal snart til at tænke over hvad der skal ske til efteråret, hvor jeg jo egentligt skulle flytte hjemmefra og læse videre, men jeg er bange for at jeg ikke får det ud af mit sabbatår som jeg ønskede mig. Men jeg er også bange for at tage endnu et sabbatår og komme for langt bagud. På den anden side jeg ved jo heller ikke hvad jeg vil læse.
Jeg er så ærgerlig over alt det jeg kunne have gjort med alt den spildte tid.

(20 år)
Kære du
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at du sidder fast i en lidt ond spiral lige nu.
Du ærgrer dig over, at du har spildt 5 måneder af din tid, men samtidigt bruger du alt din tid på at ærgre dig i stedet for at lave de ting, du godt kunne tænke dig.
Det er et meget menneskeligt paradox, som vi alle sammen i perioder kan komme til at sidde fast i. Jeg har også været der! Det er ikke særligt sjovt.
Jeg vil gøre mit bedste for at komme med lidt guidning til dig.
Det er tid til at få brudt ærgrelses-spiralen
Der er et ret godt, kendt citat, som jeg ikke aner hvor kommer fra. Det kommer her:
“Det, du vander, vokser”
Helt kort betyder det, at det man lægger sine kræfter i, er det som gror, blomstre og fylder i ens liv. Fx. hvis man bruger tid på at løbetræne. Igen og igen og igen. Ligeså stille, så bliver man dygtigere indtil man en dag måske snildt løber 10 km, uden at tænke over det.
Så hvis jeg skal være lidt udfordrende overfor dig nu, så stiller jeg dig spørgsmålet:
Hvad er det, du vander i øjeblikket?
På mig lyder det til, at du kommer til at fokusere SÅ meget på det, du ærgrer dig over, at du måske bliver lidt blind på alle de gode ting og muligheder, du har lige nu? Og jeg tænker, at du er meget hårdere ved dig selv, end du fortjener.
Jeg siger ikke det, for at gøre dig mere træt af det hele, men for at vise dig, at du har en mulighed for at gøre de ting, som du har lyst til. Men for at det kan ske, er du måske nødt til at flytte fokus væk fra ærgrelsen og over på det, som du gerne vil bruge kræfter på.
Så hvad er det, du gerne vil vande og få til at vokse i dit liv?
Se de her 2 videoer, når du om lidt slår dig selv i hovedet, alligevel
Hvis du er som de fleste, så slår du sikkert dig selv lidt i hovedet lige nu. Vi mennesker er nemlig vores egne største kritikere.
Jeg har fundet 2 videoer her, som du kan overveje at se. De er egentligt fra et forløb om angst, vi har lavet, men de handler om selvudvikling og jeg tror, at de kunne være spændende for dig.
Den ene video her handler om at være en god rejsemakker for sig selv. Det handler om, hvordan ens perspektiv er med til at farve verden. Og hvordan man kan ændre perspektivet.
Du kan finde videoen om rejsemakkeren på dette link
Den anden video handler om, hvad man ville gøre, hvis angsten forsvandt med et trylleslag. Ignorer lige ordet angst, og sæt i stedet ‘negative tanker’ eller ‘ærgrelse’ ind i stedet.
Du kan finde videoen om trylleslaget på dette link.
4,5 måneds rejse er en kæmpe oplevelse
Din tanke omkring, at du kun kommer afsted 4,5 måned ud af de 6 måneder er et godt eksempel på et sted, hvor du måske kan prøve at lege lidt med forskellige perspektiver.
Jeg kan sagtens forstå at det er træls, hvis du havde sat næsen op efter 6 måneder.
Men 4,5 måned er masser af tid til at opleve helt vildt meget. Det er mere end mange mennesker, når at rejse i et helt liv. Og der er jo ingen, der siger, at du ikke kan rejse igen på et andet tidspunkt, hvis det viser sig at være super sjovt. Nogle tager fx orlov fra deres arbejde, studie og lignende for at rejse.
Så hvis du virkelig er bidt af en gal opdagelsesrejsende, så kan det godt lykkedes dig.
Du skal ikke være bange for at komme for langt bagud, men det tid til at lægge en plan
Du skriver at du er bange for at komme bagud, hvis du tager et sabbatår mere. Det gør du ikke. Det er helt almindeligt at tage 2 sabbatår – og også flere end det. Så kan du prøve at lægge den tanke lidt på hylden for en stund?
Men for at bryde med ærgrelses-spiralen har du måske brug for en plan nu. Ikke sådan en 10 års en, hvor du ender som konsulent i en bank. Men en, hvor du får skrevet ned, hvad du godt kunne tænke dig, at der skete det næste stykke tid?
Vi har skrevet hel artikel om at sætte sig et mål og lave en plan, som du kan læse her
Tag fat i headspace
Jeg tænker, at det måske kunne være godt for dig, at have nogle at sparre med det næste stykke tid. Altså nogle, som kan hjælpe dig med at komme et skridt videre, hvis du oplever, at du sidder helt fast. Jeg vil anbefale dig headspace
Headspace er en gratis, anonym ungerådgivning, hvor man må komme med alt det, som lige fylder. Så kan man få en række samtaler med en frivillig rådgiver. De er super søde og jeg tænker, det kunne være oplagt at hjælpe dig med at komme ud af spiralen.
Jeg håber at der er noget i mit svar, som kan inspirere dig. Jeg krydser virkeligt fingre for, at du finder en god vej for dig. Og så skriv lige herind og fortæl om dine planer, når du når så langt. Kram herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper