Hej brevkasse
Det fordi jeg kan sidde ved min computer også lige pludeslig føles det som jeg ikke kan få luft jeg er autist og har add og får 125mg pregabalin det sjældent jeg får det virklig slemt med et angstanfald men vil gerne vide hvorfor jeg får det med luften og vejrtrækning og hvordan jeg får det løst det føles virkelig som om jeg ik kan få luft også trækker jeg vejret gennem næsen fordi det føles som om jeg ik kan med min mund og jeg kan få svært ved og tale og det svært og sluge mit spyt vil gerne høre om det her er normalt med angst nogen gange varer det kort hvor nogle gange det kan varer op til en halv time vil høre om det er normalt siden jeg ik helt ved om det et angst anfald eller om det noget andet jeg har os svært ved og lade være med og tænke på min hals og vejrtrækning når det sker kan i hjælpe mig

(20 år)
Kære Du
Det er rigtig ubehageligt når det føles som om, man ikke kan få luft. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Angst er ikke farligt
Du skriver, at du nogle gange får følelsen af ikke at kunne trække vejret. Og så skriver du, at du gerne vil vide hvorfor, du får det sådan.
Man kan godt blive forskrækket, når man ikke kan trække vejret normalt. Og når man ikke får ordentlig luft ned i lungerne, kan det også være svært at synke og tale. For kroppen fokuserer alt sin opmærksomhed på at få luft ned i lungerne. Derfor kan de andre funktioner også godt blive sat på pause for en stund. Og det kan godt få en til at gå endnu mere i panik, når man ikke kan tale eller synke. Og måske får man også en masse tanker, som f.eks. “Åh nej, hvad sker der nu?”, “Er det farligt”, eller noget helt tredje.
Når man får angst, så sender hjernen en masse signaler ud i kroppen. Det gør at ens hjerte slår hurtigere, ens puls stiger, og man begynder at trække vejret hurtigere. Man kan også få fornemmelsen af, at det f.eks. snurrer i kroppen, eller at ens hals snører sig sammen, og man bliver stakåndet. Hjernen sender de her signaler ud til kroppen fordi den f.eks. har set eller hørt noget, som den tænker er farligt. Det kan måske være en stor aggressiv hund, eller et højt brag bag en. Når hjernen sender signalerne ud til kroppen, gør kroppen sig parat til hurtigt at kunne kæmpe eller flygte. Og på den måde har angst hjulpet os mennesker med at overleve i mange tusinde år. For de mennesker som mærkede angsten, var tit de bedste til at flygte fra en farlig situation, eller til at slås mod et vildt dyr.
Men nogle gange kan systemet godt gå lidt i udu. Og så kommer hjernen til at sende signaler du til kroppen om, at der er fare på færde – selvom der slet ikke er det. Og så er det, at man pludselig kan sidde ved sin computer, og føle, at man ikke kan trække vejret. Det er rigtig ubehageligt. Men det er en god ide at huske på, at det ikke er farligt.
Man kan få det lettere med angsten
Du spørger også, hvad du kan gøre for at få løst problemet med at miste vejret. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du får hjælp til din angst? For hvis du går i noget behandling, så tænker jeg, at det bedste du kan gøre er, at tale med din behandler om, at du nogle gange får følelsen af ikke at kunne få luft. Man kan nemlig sagtens arbejde med angsten, så man får det lettere med den. Men sommetider har man brug for nogle ude fra, som kan sidde sammen med en, og give en nogle tips eller øvelser.
Hvis du ikke får hjælp til angsten, så er mit bedste råd, at tage op til din læge. Lægen kan nemlig finde ud af, om der er noget hjælp, som kunne være godt for dig at få.
Du kan også tjekke den her artikel ud: Angstanfald: Når en falsk alarm i hjernen får frygten til at løbe løbsk. Her kan du både læse lidt mere om angst, og så er der også nogle øvelser, som du kan prøve af. Der er f.eks. en øvelse som hedder 4-7-8-vejrtrækning, som måske kan hjælpe?
Tal om det med en du er tryg ved
Når man bøvler med angst er det vigtigt at tale med nogen om det. For det kan være svært at gå med sine tanker alene. Og derfor kan det også være rigtig rart at tale med en, man er tryg. Så har du en forældre, en lærer, eller en helt tredje, som du kan tale med?
Hos Headspace vil de gerne lytte
Til sidst vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Headspace er et sted, hvor man kan komme og få samtaler med en frivillig. De frivillige er vant til at tale med unge om alle mulige forskellige ting. Derfor er de også gode at tale med, når man har angst. Så dem kan du trygt tage fat i. Det er gratis og du kan altid starte med at skrive til deres chat.
Angst kan være rigtig ubehageligt. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper